A Porsche felszámolja saját töltőhálózatát Kínában

0

Porsche hivatalosan is megerősítette, hogy 2026 márciusától bezárja saját üzemeltetésű elektromosautó-töltőállomásait Kínában. A lépés mintegy 200 töltőhelyet érint, amelyek eddig a gyártó által önállóan kiépített és működtetett hálózat részét képezték az országban. A döntés egyértelmű irányváltást jelez a márka kínai stratégiájában, különösen az elektromos mobilitáshoz kapcsolódó szolgáltatások területén.

Partnerségek válthatják a saját hálózatot

Helyi sajtóértesülések szerint a Porsche valamennyi saját építésű kínai töltőállomását leállítja, és a jövőben inkább helyi és országos töltőszolgáltatókkal működik együtt. A vállalat töltőpontjai kikerülnek a Porsche alkalmazás töltőtérképéről is, ugyanakkor egyelőre nem tisztázott, hogy a meglévő infrastruktúrát teljes egészében elbontják-e, vagy más töltőhálózatok számára értékesítik az érintett helyszíneket. Ez a bizonytalanság arra utal, hogy a döntés végrehajtása több lépcsőben történhet.

Megváltozott piaci környezet és töltési szokások

A kínai Yicai hírportál által megszerzett belső feljegyzés szerint a döntés hátterében a piaci környezet gyors átalakulása és a felhasználói töltési szokások változása áll. A dokumentum megfogalmazása szerint: „Ahogy a piaci körülmények folyamatosan változnak, és a felhasználók töltési szokásai is átalakulnak, a Porsche rendszeresen felülvizsgálja, milyen szerepet töltenek be a töltési szolgáltatásai a mindennapi mobilitás támogatásában.” Ez az idézet egyértelműen arra utal, hogy a gyártó hosszabb távon nem saját infrastruktúrában, hanem partnerségi alapon látja biztosítottnak ügyfelei kiszolgálását.

Illeszkedik a Porsche korábbi kínai visszalépéseihez

A mostani bejelentés szorosan kapcsolódik a Porsche korábbi kínai döntéseihez. A vállalat már az év elején jelezte, hogy 2027-ig körülbelül száz értékesítési pontra csökkenti kereskedőhálózatát, majd 2024 decemberében azt is közölte, hogy a Porsche China alkalmazotti létszámát nagyjából egyharmadával mérsékli. Ezek az intézkedések szorosan összefüggnek azzal, hogy a Porsche eladásai jelentősen visszaestek Kínában, amely korábban a márka legnagyobb egyedi piaca volt. A csúcsot 2021-ben érte el a vállalat 95 671 eladott autóval, azóta azonban a volumen folyamatos csökkenést mutat.

Nem kivonulás, hanem stratégiai átalakulás

Fontos hangsúlyozni, hogy mindez nem jelenti a Porsche kivonulását a kínai piacról. Éppen ellenkezőleg: alig egy hónappal ezelőtt megnyitotta első, Európán kívüli nagy fejlesztési központját Sanghajban. A vállalat ezzel az úgynevezett „In China for China” stratégiát erősíti, amelynek célja, hogy a járműveket és digitális szolgáltatásokat közvetlenül a helyi vásárlói igényekhez igazítsák.

Sanghajban épül a jövő Porsche-szoftvere

Az új sanghaji fejlesztőközpont november 5-én nyitotta meg kapuit, és elsődleges feladata a kínai piacra szabott szoftverek fejlesztése. A Porsche ezzel egyértelmű üzenetet küld: miközben bizonyos területeken – például a saját töltőhálózat fenntartásában – visszalép, stratégiai szinten továbbra is hosszú távra tervez Kínában, és jövőbeli jelenlétét lokalizációra és helyi együttműködésekre építi.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Kovács Kata
Szeretem az elektromos autókat és a modern technológiát!