Káosz a Volkswagennél: elmarad a teljes stratégiai tervezési kör

0

A Volkswagen-csoportnál hagyományosan minden év novemberében véglegesítik, hogy az elkövetkező öt évben mely modellek mely üzemekben készülnek, ám az idei tervezési kör jó eséllyel teljes egészében elmarad. Ennek oka, hogy több kulcsmodellről és platformról máig nem született végleges döntés, így a konszern nem tudja lezárni a következő öt évre szóló gyártási stratégiát.

Az elmúlt hetek fejleményei már előrevetítették, hogy a Volkswagen nem fogja tudni tartani a szokásos novemberi határidőt. Bár volt némi remény, hogy legalább a legkritikusabb gyártóhely-kijelölések még az év végéig megszülethetnek, a német Automobilwoche vállalati forrásokra hivatkozva arról számolt be, hogy a teljes tervezési kört 2025-ben már nem tartják meg.

Hol akadt el a döntéshozatal?

A csúszás oka sokrétű. A menedzsment és a felügyelőbizottság egyetlen tervezetet sem hagyott jóvá, mivel a jelenlegi javaslatok állítólag nincsenek összhangban a rendelkezésre álló beruházási kerettel. Ez azt jelenti, hogy a konszern nem tudja meghatározni, mely beruházások férnek bele a következő évek költségvetésébe.

Tavaly is csúszás történt – akkor egy bérvita hátráltatta a tervezést, és csak karácsony előtt született döntés, amely többek között a drezdai üzem 2025-ös bezárását is tartalmazta. Idén ugyan nincs bérkonfliktus, ám a modellstratégia és a közelgő platformváltások körüli bizonytalanság blokkolja az üzemkiosztások véglegesítését.

Példa a bizonytalanságra: az Audi amerikai terjeszkedése

Jól mutatja a helyzet rendezetlenségét az Audi amerikai prémium SUV-jának terve, amely még mindig nem kapott zöld utat. Korábbi hírek szerint a márka egy hatótávnövelős SUV-modell bevezetését vizsgálja, amely az új amerikai Scout márka platformjára épülne, és a Scout saját üzemében készülne. A projekt azonban nem kapott hivatalos jóváhagyást, így sem a platformról, sem a gyártás helyszínéről nem születhetett döntés.

A fő bizonytalansági tényező: az SSP villanyautó-platform

Az egyik legkritikusabb kérdés a készülő SSP (Scalable Systems Platform) platform bevezetése. A konszern ezt a moduláris alapot szánja arra, hogy idővel leváltsa a jelenlegi MEB és PPE platformokat, miközben bevezeti a 800 voltos architektúrát a tömeggyártásba. Nem csoda, hogy óriási az érdeklődés a Volkswagen-csoport márkái között – mindenki szeretne elsőként átállni az SSP-re.

Korábbi hírek szerint az első SSP-alapú modellek között lehet a VW ID. Golf, az ID. Touareg, valamint a Škoda Octavia elektromos utódja, amely a Vision O tanulmány sorozatgyártott verziója lenne. A platform a jelen évtized végére érkezhet, ezért éppen ebben a tervezési körben kellene meghatározni, hogy mely modellek, mely üzemekben, mikor állnak át az SSP-re. A menedzsment és a felügyelőbizottság azonban egyelőre nem rendelkezik a döntéshez szükséges információkkal.

Az egyetlen biztos döntés: régiós átszervezés

Miközben a modellekről és platformokról nem születik döntés, egyetlen nagy lépést mégis megtett a Volkswagen-csoport: átalakítják a Core márkacsoport gyártási régióit. Az Ibériai-félsziget lesz az első térség, ahol életbe lép az új struktúra, a spanyol és portugál VW-gyárak ugyanis hamarosan közös vezetés alá kerülnek.

A konszern a Kínán kívüli 22 üzemét – amelyekben külön, a joint venture partnerekkel együtt folyik a tervezés – öt globális régióba sorolja. Németország és Lengyelország egy régiót alkot, amelyet a VW Haszonjárművek irányít. Az Ibériai-félsziget külön egység lesz, míg Közép- és Kelet-Európát Indiával vonják össze. A fennmaradó két régió Észak-Amerikát, illetve a déli félteke országait foglalja magában.

A struktúraváltás célja, hogy a Volkswagen felgyorsítsa és egységesítse a gyártási döntéshozatalt, ám amíg az SSP-platformról és a hozzá kapcsolódó modellekről nem születik meg a végső döntés, addig a gyártási kiosztások kulcselemei továbbra is bizonytalanságban maradnak.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Kovács Kata
Szeretem az elektromos autókat és a modern technológiát!