A tajvani Foxconn, amely szerződéses gyártóként vált világhírűvé, 2022 óta építi saját akkumulátorgyárát, és mostanra kiderült, hogy a gyártás már kis volumenben elindult. A cég hamarosan magasabb kapacitásra kapcsol, és a jelek szerint a termékportfólió bővítését is tervezi. A vállalat még 2022 nyarán tartotta a gyár alapkőletételét Tajvan második legnagyobb városában, Kaohsiungban, ám ezt követően hosszú ideig alig érkezett hír a saját cellagyártó üzem előrehaladásáról. A gyártó azt sem kommentálta, amikor az eredetileg 2024 első negyedévére beígért termelésindítási deadline csendben lejárt.
Március óta „start-up módban” fut az LFP cellagyártás
Fordulatot november elején hozott a gyárlátogatás, amikor a Foxconn több újságírót is körbevezetett az üzem területén, és megerősítette, hogy március óta zajlik az LFP cellák kisebb volumenű gyártása. A számok ugyan még alacsonyak, de a vállalat először arra törekszik, hogy teljes mértékben uralja és finomítsa a gyártási folyamatokat. A cég nyilatkozatai szerint ez mostanra sikerült is. A globális akkumulátorstratégiáért felelős alelnök, Troy Wu úgy fogalmazott, hogy „kisméretű példán mutatjuk be, hogy a teljes folyamatot uraljuk”, és hozzátette, hogy a Foxconn bárhol képes lemásolni és felskálázni ezt a gyártási koncepciót.
Kapacitásnövekedés: 0,5 GWh-ról akár 1,2 GWh-ra
A Foxconn a felfutást továbbra is óvatosan tervezi. A kaohsiungi üzem kezdetben 0,5 GWh kapacitással indult, amelyet jövőre 1,2 GWh-ra növelhetnek. Ez a jelenlegi termeléssel számolva körülbelül 1 500 elektromos busz számára elegendő cellát jelent, amely 2026-ra akár évi 3 000 buszhoz is elég lehet. Az első termék egy 230 Ah-s LFP cella nagy haszonjárművekhez, amelyet már most is beépítenek városi buszokba. A vállalat a későbbiekben egy 120 Ah-s személyautó-cella, majd egy 320 Ah-s energiatároló-cella piacra dobását is tervezi.
A cellagyártást nem csak elindítani nehéz – fenntartani még nagyobb kihívás
Még ha más helyszíneken gyorsabban is fut majd fel a gyártás, akkor is figyelemre méltó lenne, ha a Foxconn teljesíteni tudná az ambiciózus ígéreteket. A cellagyártás elindítása önmagában komoly feladat, de a nagy volumen fenntartása jelentős selejt nélkül már a legnagyobb iparági szereplőknek is kihívás. Ehhez jön még a koncepció nemzetközi lemásolása, amelyet a Foxconn stratégiai előnye, az erős integrált ellátási lánc tehet lehetővé.
A beszállítók 80%-a tajvani – drágább, de kevésbé függ Kínától
A vállalat a kaohsiungi üzemhez helyi, tajvani beszállítókkal építette ki az ellátási lánc nagy részét. Beszámolók szerint az alapanyagok több mint 80 százaléka hazai gyártóktól érkezik, és ezekben a cégekben a Foxconn sok esetben részesedéssel is rendelkezik. Bár ez valamivel drágább, mint a globális piaci beszerzés, de a vállalat egyértelműen a Kínától való függőség csökkentésére törekszik. A beszállítói háttér kiépülése után a Foxconn optimistán nyilatkozott, hogy négy éven belül egy teljes, 10 GWh-s gyárat is képes felépíteni, beleértve a két éves felfutási fázist is.
Fejlesztések: nagyobb energiasűrűség, gyorsabb töltés, hosszabb ciklusélettartam
A technológiai fejlesztések folyamatosak. A jelenleg gyártott 230 Ah-s LFP cella energiasűrűsége 175 Wh/kg, amelyet hamarosan 185 Wh/kg-ra növelnének. A gyorsabb töltési idő csökkentése, valamint a ciklusélettartam növelése is cél. A Foxconn 10 000 ciklusról 12 000 ciklusra javítaná a cellák várható élettartamát, ami különösen előnyös az energiatárolási és haszonjárműves alkalmazásokban.
Személyautós cella egyelőre vevő nélkül, de a Foxconn saját modellekben is használhatja
A hírek szerint a személyautókhoz fejlesztett új cellának egyelőre nincs konkrét vevője. A Foxconn azonban akár saját felhasználásra is gyárthatja ezeket, hiszen saját elektromos modelljeit készíti elő nemzetközi piacra. A Model C elnevezésű crossover jelenleg Észak-Amerikai minősítési folyamatban van, és a cég állítólag már meg is talált egy lehetséges amerikai ügyfelet, bár erről részleteket nem közöltek. A Foxtron márkanév alatt a cég „referenciadizájnokat” mutat be, amelyek azt szemléltetik, hogyan nézhetnek ki a Foxconn-technológiára épített autók, ám a gyártás a későbbi ügyfelek saját dizájnjai alapján történne.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!













