A Tesla hosszú idő után először nevezett meg konkrét dátumot arra, hogy mikor érkezhet meg Európába a Full Self-Driving (Supervised) rendszer. A vállalat azt állította, hogy a holland közlekedési hatóság, az RDW vállalta: 2026 februárjában megadja a nemzeti jóváhagyást, amely már csak néhány hónapra lenne. A bejelentést a „Tesla Europe & Middle East” tette közzé az X-en, ahol egyértelműen fogalmaztak arról, hogy az RDW vállalta a holland nemzeti engedélyezést a megadott időpontban.
A lépés hatalmas változást jelentene az európai Tesla-tulajdonosok számára, akik évek óta csak egy erősen visszafogott Autopilot-verziót használhatnak a szigorú uniós szabályozások miatt. A Tesla most nem az EU kötelezően egységesített és lassú jóváhagyási folyamatára várna, hanem a „nemzeti mentesség” lehetőségét használná ki.
Mit jelent a holland nemzeti mentesség az FSD számára?
Ha a holland hatóság valóban megadná a mentességet, az EU többi tagállama saját döntéssel azonnal elismerhetné azt. Ez akár szinte EU-szintű, gyors bevezetést is eredményezhetne, dominóhatást indítva el a szabályozásban. A Tesla szerint a jelenlegi előírások sok esetben elavultak és túlzottan szabályalapúak, emiatt a Full Self-Driving jelenlegi formájában Európában papíron illegális lenne. A vállalat úgy fogalmazott:
„Egyes előírások elavultak és túlságosan szabályalapúak, így a jelenlegi formájában az FSD illegális. Ha úgy módosítanánk az FSD-t, hogy teljes mértékben megfeleljen ezeknek a szabályoknak, számos helyzetben használhatatlanná és akár veszélyessé is válna.”
A Tesla ezért nem a funkció gyengítésével próbálkozik, hanem egyesével kér szabály alóli mentességeket annak érdekében, hogy a rendszer eredeti formájában maradhasson.
Egymillió tesztkilométer – adatok nélkül
A Tesla arról is beszámolt, hogy belső tesztelésben már több mint egymillió kilométert megtettek Európában, összesen 17 országban, hogy bizonyítsák a rendszer biztonságát a szabályozók számára. A vállalat ugyanakkor nem közölt semmilyen disengagement (megszakítási) adatot az egymillió kilométer során, ami kulcsfontosságú lenne az átláthatóság szempontjából.
Miközben a gyártó gyakran állítja, hogy az FSD biztonságosabb az emberi vezetőknél, ezeket az állításokat több szakértő vitatja. A Tesla ugyanis többek között saját baleseti statisztikáit hasonlítja össze rendőrségi adatokkal, valamint különböző úttípusok adatait is egymás mellé teszi, amelyek eleve nem egyenértékűek. Még ha ezeket a hibákat figyelmen kívül is hagyjuk, akkor sem bizonyítható, hogy az FSD önmagában biztonságosabb lenne az emberi vezetőknél. Legfeljebb az állapítható meg, hogy az ember és az FSD együtt biztonságosabb lehet, mint az ember egyedül, hiszen a rendszer továbbra is folyamatos emberi felügyeletet igényel, és nem ismert, mennyi balesetet előznek meg valójában a sofőrök.
A holland hatóság cáfol: szó sem volt februári jóváhagyásról
A történet látványos fordulatot vett a nap második felében. Az RDW reagált a Tesla bejelentésére, és egészen más képet festett a helyzetről. A holland hatóság szerint ugyanis nem vállaltak jóváhagyást februárra, csupán egy ütemtervet dolgoztak ki a Teslával.
A hivatal közlése szerint az ütemterv arról szól, hogy a Tesla 2026 februárjában bemutatja majd az FSD Supervised rendszert, és igazolja, hogy az megfelel a szükséges szabványoknak. Az RDW így fogalmazott:
„Nem osztunk meg részleteket a gyártók folyamatban lévő kérelmeiről, mivel ezek üzletileg érzékeny információknak minősülnek. Annyit azonban elmondhatunk, hogy az RDW és a Tesla közös ütemtervet állított fel, amely szerint a Tesla várhatóan 2026 februárjában demonstrálja, hogy az FSD Supervised megfelel a követelményeknek. Mind az RDW, mind a Tesla tisztában van azzal, mekkora munkát igényel, hogy erről februárban döntést lehessen hozni. Hogy ezt a menetrendet sikerül-e tartani, az a következő időszakban derül ki. Az RDW számára az (út)biztonság a legfontosabb.”
A hatóság tehát egyértelműen cáfolta, hogy bármiféle konkrét ígéretet tett volna februári engedélyhez. A hangsúly jelenleg inkább azon van, hogy folyamatban van egy összetett eljárás, nem pedig azon, hogy az FSD sorsa már eldőlt volna Európában.
A történet még messze nem ért véget
A jelenlegi helyzet alapján egyértelmű, hogy a sztori inkább egy intenzív szabályozási folyamat kezdetét jelenti, mintsem a végső döntést az FSD Supervised európai jóváhagyásáról. Bár a Tesla kommunikációja erősen optimista volt, a holland hatóság visszafogott nyilatkozata alapján az engedélyezés továbbra is bizonytalan, és komoly technikai, biztonsági és jogi akadályok állnak előtte.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!













