A Traton csoporthoz tartozó MAN a következő tíz évben összesen 2300 munkahely megszüntetését tervezi három németországi telephelyén. A vállalat ezt „teljes mértékben szociálisan elfogadható” folyamatnak nevezi, és hangsúlyozza, hogy továbbra is elkötelezett a németországi gyártás mellett. Az IG Metall szakszervezet azonban komoly kételyeket fogalmaz meg, és egyáltalán nem biztos abban, hogy a cég hosszú távon meg akarja tartani a német termelést.
A szóvivő a DPA-nak megerősítette, hogy a tíz év alatt eltűnő 2300 állás több üzem között oszlik meg, és a csökkentést elbocsátások nélkül, kizárólag természetes fluktuációval szeretnék levezényelni. A vállalat szerint ugyanebben az időszakban több mint 2300 dolgozó megy nyugdíjba, így a munkaerő-felvétel is folytatódhat, és „továbbra is hazai haszonjármű-gyártó maradnak”.
A jelenlegi 15 000 fős létszám így körülbelül 13 000 főre csökkenne. A vállalat kiemelte: minden gyártóhely – München, Nürnberg, Salzgitter és Wittlich – megmarad.
Gyenge teherautópiac és drága német költségek: miért lép most a MAN?
A MAN a leépítéseket a gyengélkedő német teherautópiaccal, a magas energia- és bérköltségekkel, valamint az egyre erősödő ázsiai konkurenciával magyarázza. A vállalat szerint tartósan gyenge a kereslet, miközben a költségstruktúrát sürgősen javítani kell.
A helyzetet az is nehezíti, hogy a dízel teherautók mellé versenyképes elektromos modelleket is piacra kell dobni, ami hatalmas beruházásokat igényel. A gyártás átalakítása, az akkumulátortechnológia fejlesztése és az új platformokra való átállás mind jelentős költségnövelő tényezők. A MAN szerint most olyan időszak következik, amelyben „hatalmas beruházásokra van szükség, és tartós nyereséget kell termelnünk”, különben nem tudják továbbfejleszteni portfóliójukat.
Munkahelyek fele Münchenben tűnik el – kulcsfontosságú üzem az elektromos jövőben
A 2300 megszűnő állásból 1300 a müncheni központot érinti, vagyis a teljes leépítés több mint fele itt történne. Salzgitterben 600, Nürnbergben pedig további 400 pozíció szűnne meg. A vállalat nem árulta el, hogy mely részlegeket érinti pontosan a csökkentés.
Különösen érzékeny a helyzet, mert:
- Nürnbergben készülnek az elektromos modellek akkucsomagjai, a 12 tonnás eTGL-től a nehéz eTGX-ig.
- A 89 kWh-s teherautó-akkumulátorokat a MAN frissen bejelentett módon az elektromos buszokban is használni fogja.
- A nehéz elektromos teherautók müncheni sorozatgyártása idén júniusban indult el.
Egyelőre nem világos, hogy a most bejelentett lépések veszélyeztetik-e ezeket az elektromobilitási projekteket, vagy csak a dízelmodellekhez köthető részegységek érintettek.
IG Metall: „A MAN szép szavai ellenére megkezdődött a termelés kiszervezése”
A szakszervezet és az üzemi tanács reakciója rendkívül kritikus. Az IG Metall szerint kétséges, mennyire gondolja komolyan a MAN a németországi gyártás hosszú távú fenntartását, mivel a vállalat tervei között szerepel bizonyos részlegek Lengyelországba költöztetése.
Sybille Wankel szerint: „Ha a jövőben egy teherautó összes alkatrésze Lengyelországban készül, és onnan szállítják őket Münchenbe csak az összeszerelésre, akkor teljesen egyértelmű, hogy előbb-utóbb maga az összeszerelés is terítékre kerül.”
Karina Schnur, az üzemi tanács elnöke még keményebben fogalmaz: „Egyetlen ponton sem volt hajlandó a menedzsment érdemben megvitatni a költöztetési tervek alternatíváit. Ez arculcsapás azoknak az embereknek, akik itt Münchenben nap mint nap keményen dolgoznak a MAN sikeréért.”
Az elektromos átállás fájdalmasabb, mint várták
Alexander Vlaskamp vezérigazgató néhány hete arról beszélt az electrive-nak, hogy a haszonjárműpiac „rendkívül feszült”, és nemcsak a gyártók, hanem a logisztikai cégek is szenvednek. A fuvarozók 80%-a kis- és középvállalkozás, amelyek támogatások nélkül nem tudják megengedni maguknak az elektromos járművekre való átállást.
Vlaskamp szerint: „Nagyon jó termékeket fejlesztettünk ki. Sajnos azonban a megígért feltételrendszer megvalósítása – például a töltőinfrastruktúrával kapcsolatban – sokkal hosszadalmasabb, mint azt talán várták.” Továbbá a vezérigazgató szerint a gyártók elvégezték a saját feladatukat, de most a politikán a sor, hogy stabil és kiszámítható támogatási és infrastruktúra-fejlesztési környezetet teremtsen.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!













