2024 áprilisában a Nio bejelentette, hogy megkezdte a 150 kWh-s, fél-szilárdtest (semi-solid-state) akkumulátorcsomagok sorozatgyártását, amelyhez a WeLion nevű partnercég szállította a cellákat. Az innovációs áttörésnek szánt fejlesztés azonban nem tartott sokáig: William Li, a vállalat vezérigazgatója a napokban egy interjúban elárulta, hogy a gyártást máris leállították. A döntés hátterében az alacsony kereslet áll, hiszen mindössze néhány száz darab készült a csúcstechnológiás akkumulátorokból.
Drága technológia, csekély érdeklődés
A 150 kWh-s akkumulátorcsomag különlegessége egy félig szilárd, zselés állagú polimer elektrolit, amely elméletileg 1000 kilométer körüli hatótávot tett volna lehetővé a kínai CLTC szabvány szerint. Bár a technológia forradalminak ígérkezett, a gyártás költségei hatalmasra rúgtak, így a projekt nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket.
Li szerint a felhasználók alig éltek azzal a lehetőséggel, hogy a csereállomásokon ideiglenesen 150 kWh-s csomagra váltsanak. Mint mondta: „Miután bevezettük a 150 kWh-s akkumulátort, amelyet rugalmasan elérhetővé tettünk az ügyfelek számára, azt tapasztaltuk, hogy jóval ritkábban használják, mint vártuk.” Majd a vezérigazgató hozzátette: „Nem beszélve arról, hogy a 150 kWh-s akkumulátor előfizetési díja igen magas, ezért sem üzleti, sem felhasználói szempontból nem látjuk értelmét a folytatásnak.”
A kínai infrastruktúra elérte a fejlettségi szintet
Li szerint a kínai akkumulátorcsere-hálózat fejlődése is szerepet játszott abban, hogy a nagy hatótáv iránti igény visszaesett. Amikor még kevés csereállomás működött, a 75 és 100 kWh-s akkuk iránti kereslet 50–50 százalékos arányban oszlott meg. Mostanra azonban, hogy több mint 3500 csereállomás működik Kínában, a felhasználók 97 százaléka inkább a 75 kWh-s csomagot választja.
Li szerint nagyon kevés sofőrnek van valódi igénye arra, hogy 1000 kilométert tegyen meg megállás nélkül, így a 150 kWh-s akkumulátor Európába sem jut el – az ottani piacra szánt bevezetéshez ugyanis további tesztelésre és tanúsításra lenne szükség.
A csúcstechnológia ára egy teljes autóéval vetekedett
A félig szilárd elektrolitos akkumulátorokat a Nio nanjingi üzemében, Csiangszu tartományban gyártották. Korábban a Nio modelljei 70/75 kWh-s és 100 kWh-s csomagokat használtak, a 150 kWh-s verzió pedig a felső kategóriás modellek hatótávját bővítette volna.
A kínai média 2024 áprilisában „a legnagyobb energiatartalmú, sorozatban gyártott akkumulátornak” nevezte a bevezetett technológiát. A valóságban azonban az ár tette szinte elérhetetlenné: Qin Lihong, a Nio társalapítója már 2023-ban kijelentette, hogy az akkumulátorcsomag ára nagyjából megegyezik egy teljes Nio ET5 modell árával. Az ET5 modell Kínában ekkor 298 ezer jüanért (kb. 39 ezer euróért) volt elérhető – akkumulátorral együtt.
A szilárdtest-technológia előtt még hosszú út áll
A Nio először 2021 januárjában, az ET7 zászlóshajó-limuzin bemutatásakor jelentette be a 150 kWh-s félig szilárd akkumulátort. Az első cellák 2022 novemberében gördültek le a WeLion gyártósoráról, és 2023 nyarán szállították le az első szériát.
A projekt azonban így is rövid életűnek bizonyult, és jól mutatja, milyen nehézségekkel jár a félig szilárd és szilárdtest-akkumulátorok gyakorlati bevezetése. Bár az ilyen technológiák papíron forradalmasíthatják az elektromos járművek piacát, a gyártási költségek, a komplexitás és a valós felhasználói igények még mindig komoly akadályt jelentenek.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!













