A német kormány új elektromosautó-támogatási programot jelentett be, amely 2026. január 1-jén lép életbe. A program célja, hogy az alacsony és közepes jövedelmű háztartások számára is elérhetővé váljon az elektromobilitás. A támogatás akár 4000 euró értékű is lehet, és ami igazán újdonság: a használt elektromos autók is jogosultak lesznek rá. Ez a lépés új fejezetet nyit a német elektromosautó-piacon.
Hárommilliárd euró a zöld átállásra
A bejelentés a 2023 végén hirtelen megszüntetett Umweltbonus – azaz környezetvédelmi bónusz – helyébe lép. A korábbi rendszer főként az új autók vásárlását támogatta, az új viszont szociálisan célzottabb lesz. Lars Klingbeil pénzügyminiszter szerint a programra hárommilliárd eurót különítenek el a Klíma- és Átalakulási Alapból, valamint az Európai Szociális Alapból.
A cél, hogy az elektromobilitás ne csak a tehetősek kiváltsága legyen, hanem a mindennapi autóvásárlók számára is elérhető opció. Korábban felmerült, hogy szociális lízingprogramként valósul meg a támogatás, de a CDU/CSU és az SPD végül a közvetlen vásárlási támogatás mellett döntött. A kérelmek feldolgozását ismét a Szövetségi Gazdasági és Exportellenőrzési Hivatal (BAFA) végzi majd.
Szigorúbb szabályok, alacsonyabb árhatár
Az új támogatási rendszer szigorúbb feltételeket tartalmaz, mint az elődje. A támogatás csak az alacsony és közepes jövedelmű háztartásoknak jár majd. A Bild értesülései szerint a havi bruttó 3800 eurós jövedelemhatár szerepel a tervezetben, de ez még nem végleges.
A járművek ára is korlátozott lesz: a nettó listaár legfeljebb 45 000 euró lehet, szemben a korábbi 65 000 eurós limittel. Ez kizárja a prémium modelleket, például a Tesla Model Y Performance-ot vagy a Mercedes EQE-t. A támogatás csak tisztán elektromos autókra vonatkozik – plug-in hibridekre nem.
Használt elektromos autók is részesülhetnek támogatásban
A program legnagyobb újdonsága, hogy a használt elektromos autók is bekerülnek a rendszerbe. Ezzel Németország az európai trendeket követi, hiszen több uniós tagállamban már sikerrel alkalmazzák ezt a modellt.
A cél, hogy az elektromobilitás a kisebb jövedelmű családok számára is elérhető legyen. Az új elektromos autók továbbra is drágábbak, így a 4000 eurós állami támogatás önmagában sokaknak nem lenne elég. A használt modellek támogatásával viszont valódi áttörést érhetnek el: egyre több, néhány éves, flottás és lízingelt elektromos jármű jelenik meg a piacon, kedvezőbb áron. Így a másodlagos piac is erősödhet, ami tovább gyorsíthatja a zéró emissziós közlekedés terjedését.
A német és európai autóipar előnyben lesz
Tim Klüssendorf, az SPD főtitkára a Bild lapnak elmondta: „Mindenkinek lehetőséget kell kapnia az átállásra. Ez a támogatás arra szolgál, hogy végre azokba a városi negyedekbe is eljusson az elektromobilitás, ahol eddig anyagilag nehéz volt elérni. Számomra az a legfontosabb, hogy a program elsősorban a német és európai autóipart erősítse.”
Továbbá a német kormány azt is vizsgálja, hogyan lehetne kizárni a kínai gyártású elektromos autókat a támogatási rendszerből. Ezzel védelmet kapnának a hazai és európai gyártók, akik eddig hátrányban voltak az olcsó kínai modellekkel szemben.
A program a jövőben más elektromos közlekedési formákra is kiterjedhet: e-robogókra, elektromos motorkerékpárokra, sőt akár e-bike-okra is.
Szociálisan érzékeny, iparbarát zöld program
Az új támogatási rendszer nemcsak a lakosságot segíti, hanem a hazai ipar védelmét is szolgálja. Miközben előmozdítja az elektromobilitás elterjedését, szociálisan érzékenyebb és céltudatosabb lesz, mint a korábbi Umweltbonus. A német kormány ezzel új lendületet adhat a zöld átállásnak, és Európa legnagyobb autópiacán újraindíthatja az elektromos járművek iránti keresletet.
A 2026-ban induló rendszer így egyszerre támogatja a fenntarthatóságot, a társadalmi egyenlőséget és a gazdasági stabilitást.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!