A Daimler Truck a svájci Alpokban tesztelte a Mercedes GenH2 hidrogén-üzemanyagcellás kamiont, amely prototípusaival több mint 10 ezer kilométeren bizonyította hajtásláncának megbízhatóságát. A forró nyári körülmények, a 35 °C-os kánikula és a ritka hegyi levegő komoly kihívást jelentett, de a járművek stabil teljesítményt nyújtottak. A négy tesztpéldány néhány hét alatt 146 ezer méternyi szintkülönbséget küzdött le, miközben a mérnökök különösen az elektromos motorok, a hőgazdálkodás, valamint az üzemanyagcella, a pufferakkumulátor és a hidrogéntartály együttműködését figyelték.
A GenH2 lassabb pályán, az eActros előrébb tart
A Daimler már jóval korábban megkezdte a tisztán elektromos eActros 600 nyerges vontatók értékesítését, amely több mint 15 országban fut napi szinten. A hidrogénes GenH2 Truck ezzel szemben éveket csúszik, miután a vállalat júliusban költségcsökkentési intézkedéseket jelentett be. Ennek ellenére a gyártó kitart amellett, hogy a jövőt nem kizárólag a tisztán akkumulátoros hajtás jelenti, hanem párhuzamosan fejlesztik az üzemanyagcellás technológiát is.
Hegyi próbatétel nyáron és télen
A GenH2 prototípusok márciusban téli körülmények között is sikerrel vizsgáztak hóban és fagyban. Nyáron ismét visszatértek a svájci Valais kantonba, ahol a 600 és 2478 méter közötti hágók tökéletes tesztterepet biztosítottak. A cél az volt, hogy a járművek hűtési és hőmenedzsment-rendszerei extrém igénybevétel alatt is megbízhatóan működjenek.
Előrelátó hajtásláncvezérlés a hatékonyságért
A teszt során külön hangsúlyt kapott a Predictive Powertrain Control (PPC) rendszer, amely geoadatok segítségével előre jelzi a domborzati változásokat. Ez lehetővé teszi, hogy a hajtáslánc előre optimalizálja teljesítményét. Például az üzemanyagcella feltölti az akkumulátort a meredek emelkedők előtt, így mindig elegendő energia áll rendelkezésre. Ez nemcsak a teljesítményt, hanem a hatékonyságot is növeli.
Következő lépések és a jövő kilátásai
A Daimler Truck elégedetten számolt be a teszteredményekről, és kijelentette, hogy a hajtáslánc szélsőséges körülmények között is megbízhatóan működött. A tapasztalatokat a további fejlesztésekben hasznosítják, majd kiválasztott ügyfelek bevonásával valós üzemi próbák következnek.
A tervek szerint 2026-tól indulhat egy kisebb, 100 darabos limitált széria, amely logisztikai cégeknél teljesíthet szolgálatot. Ugyanakkor a Daimler szerint a hidrogénüzemű teherautók szélesebb körű elterjedése Európában csak a 2030-as évek elejétől várható. A jelenlegi trendek alapján továbbra is az akkumulátoros elektromos hajtás maradhat domináns a nehézgépjárművek szegmensében.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!