Hidrogénkamiont tesztelt a Mercedes az Alpokban

0

Daimler Truck a svájci Alpokban tesztelte a Mercedes GenH2 hidrogén-üzemanyagcellás kamiont, amely prototípusaival több mint 10 ezer kilométeren bizonyította hajtásláncának megbízhatóságát. A forró nyári körülmények, a 35 °C-os kánikula és a ritka hegyi levegő komoly kihívást jelentett, de a járművek stabil teljesítményt nyújtottak. A négy tesztpéldány néhány hét alatt 146 ezer méternyi szintkülönbséget küzdött le, miközben a mérnökök különösen az elektromos motorok, a hőgazdálkodás, valamint az üzemanyagcella, a pufferakkumulátor és a hidrogéntartály együttműködését figyelték.

A GenH2 lassabb pályán, az eActros előrébb tart

A Daimler már jóval korábban megkezdte a tisztán elektromos eActros 600 nyerges vontatók értékesítését, amely több mint 15 országban fut napi szinten. A hidrogénes GenH2 Truck ezzel szemben éveket csúszik, miután a vállalat júliusban költségcsökkentési intézkedéseket jelentett be. Ennek ellenére a gyártó kitart amellett, hogy a jövőt nem kizárólag a tisztán akkumulátoros hajtás jelenti, hanem párhuzamosan fejlesztik az üzemanyagcellás technológiát is.

Hegyi próbatétel nyáron és télen

GenH2 prototípusok márciusban téli körülmények között is sikerrel vizsgáztak hóban és fagyban. Nyáron ismét visszatértek a svájci Valais kantonba, ahol a 600 és 2478 méter közötti hágók tökéletes tesztterepet biztosítottak. A cél az volt, hogy a járművek hűtési és hőmenedzsment-rendszerei extrém igénybevétel alatt is megbízhatóan működjenek.

Előrelátó hajtásláncvezérlés a hatékonyságért

A teszt során külön hangsúlyt kapott a Predictive Powertrain Control (PPC) rendszer, amely geoadatok segítségével előre jelzi a domborzati változásokat. Ez lehetővé teszi, hogy a hajtáslánc előre optimalizálja teljesítményét. Például az üzemanyagcella feltölti az akkumulátort a meredek emelkedők előtt, így mindig elegendő energia áll rendelkezésre. Ez nemcsak a teljesítményt, hanem a hatékonyságot is növeli.

Következő lépések és a jövő kilátásai

A Daimler Truck elégedetten számolt be a teszteredményekről, és kijelentette, hogy a hajtáslánc szélsőséges körülmények között is megbízhatóan működött. A tapasztalatokat a további fejlesztésekben hasznosítják, majd kiválasztott ügyfelek bevonásával valós üzemi próbák következnek.

A tervek szerint 2026-tól indulhat egy kisebb, 100 darabos limitált széria, amely logisztikai cégeknél teljesíthet szolgálatot. Ugyanakkor a Daimler szerint a hidrogénüzemű teherautók szélesebb körű elterjedése Európában csak a 2030-as évek elejétől várható. A jelenlegi trendek alapján továbbra is az akkumulátoros elektromos hajtás maradhat domináns a nehézgépjárművek szegmensében.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Kovács Kata
Szeretem az elektromos autókat és a modern technológiát!