Az Xpeng újabb mérföldkőhöz érkezett, hiszen immár Európában is megkezdődött elektromos autóinak összeszerelése. Az első Xpeng G6 és G9 modellek az osztrák Magna Steyr graz-i üzeméből gördültek le, ami jelentősen csökkenti a kínai gyártó uniós vámterheinek hatását.
A Magna és az Xpeng együttműködése
Már tavasszal napvilágra kerültek hírek arról, hogy a Magna tárgyalásokat folytat az Xpenggel és a GAC-cal. Mostanra hivatalossá vált: a kínai gyártó hosszú távú partnerséget kötött a Magna Steyrrel. Az első európai gyártású modellek a G6 és G9 SUV-ok, de a felek már most jelezték, hogy további típusok is érkeznek Grazba.
Vámelőnyök az SKD-modellnek köszönhetően
A gyártás az úgynevezett SKD (semi-knocked down) módszer szerint zajlik. Ez azt jelenti, hogy a járműveket Kínában részben összeszerelik, majd alkatrészekre bontva szállítják Európába, ahol újra összeállítják őket. Így az Xpeng megkerüli a teljesen kész autókra vonatkozó vámterheket. Az EU ugyanis a 10 százalékos importvám mellé további 21,3 százalékos pótdíjat vet ki a teljes egészében behozott elektromos autókra. Graz révén ez a közel egyharmadnyi többletköltség megszűnik.
A Magna számára is életmentő megbízás
A Magna számára kulcsfontosságú az Xpeng-megbízás. Az osztrák üzem termelése ugyanis évek óta csökken: míg 2023-ban több mint 105 ezer autót gyártottak Grazban, tavaly már csak 71 900 darabot. Ráadásul a Jaguar I-Pace gyártása befejeződött, a BMW- és Toyota-szerződések 2026-ban lejárnak, a Fisker Ocean projekt a márka csődje miatt elmaradt, az Ineos pedig visszalépett a Fusilier elektromos terepjáró gyártásától.
Roland Prettner, a Magna Complete Vehicles elnöke így fogalmazott: „Izgatottan üdvözöljük az együttműködést az XPENG-gel, amely fontos mérföldkövet jelent számunkra, hiszen ez az első kínai OEM partnerünk Európában. Ez a partnerség megerősíti elkötelezettségünket az innováció és a rugalmasság mellett, miközben támogatjuk az autóipar változó igényeit.”
Xpeng: erősödő jelenlét Európában
Brian Gu, az Xpeng alelnöke és elnöke hangsúlyozta, hogy a Magna-partnerség tökéletesen illeszkedik stratégiájukhoz, amellyel európai képességeiket akarják bővíteni. Szerinte ez csak az első lépés hosszú távú növekedésükben, hiszen a kínai gyártó elkötelezett Európa iránt.
Az Xpeng 2021-ben lépett be Európába, elsőként Norvégiában. Az idei év első felében több mint 8000 autót értékesítettek a kontinensen, de a bővülő modellpaletta miatt ennél sokkal magasabb volumenekre számítanak. A G6 és G9 SUV-ok mellett érkezik a frissített P7 szedán, P7+ néven, amely a müncheni IAA Mobility kiállításon debütált. Ugyanitt jelentették be az új müncheni kutatás-fejlesztési központot, amely a helyi igényekhez való alkalmazkodást és a technológiai együttműködést segíti.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!