Tanulmány: 2035-re kizárólag a tisztán elektromos autókra lesz szükség

0

Az Európai Unió 2035 után már csak olyan új autók forgalomba helyezését engedélyezi, amelyek kilométerenként nulla gramm szén-dioxidot bocsátanak ki. A döntés régóta vitákat vált ki, a kritikusok szerint ugyanis célszerű lenne engedményeket tenni a plug-in hibrideknek (PHEV) vagy a hatótávnövelős modelleknek (EREV). Egy új francia tanulmány azonban világosan kimondja: 2035-re kizárólag a tisztán elektromos autókra (BEV) lesz szükség.

A kutatás háttere

A tanulmánytChargeFrance készítette a Boston Consulting Group (BCG) közreműködésével. A ChargeFrance a töltési infrastruktúra iparágának szereplőit fogja össze, többek között olyan nagy nevekkel, mint az Allego, Ionity, Fastned, Electra, Engie Vianeo vagy az EDF. A kutatást Németországban az Intercharge Network Conference (ICNC) rendezvényen mutatták be, ahol több iparági szereplő – például az Alpitronic és az Ionity – is jelen volt.

A vizsgálat alapját a BCG piaci elemzései és ügyfélfelmérései adták, amelyek kitértek a vásárlási szándékokra, a teljes birtoklási költségre (TCO), valamint a különböző hajtástípusok életciklusra vetített CO₂-kibocsátására. Bár a tanulmány más kutatásokra is hivatkozott, a végső következtetéseket maga a ChargeFrance fogalmazta meg.

Vásárlói akadályok az elektromos átállásban

A kutatás négy fő tényezőt azonosított, amelyek lassíthatják az elektromos autók széleskörű elterjedését. Az első a töltési idő, amelyet a vásárlók átlagosan 30 perc körül fogadnának el. Ez a feltétel ma már sok modellnél teljesül, sőt a prémium autóknál 20 perc alá is csökkenhet.

A második a hatótáv: a felmérés szerint az elvárás átlagosan 460 kilométer, míg a 2024-ben megjelent modellek 544 kilométeres WLTP-hatótávot tudnak. Ez azt jelzi, hogy a valóság egyre közelebb kerül a vásárlói igényekhez.

A harmadik a maradványérték, ahol az elektromos autók ma még hátrányban vannak a belső égésű motoros járművekkel szemben. A különbség azonban 2035-re mindössze 3 százalékpontra csökkenhet.

A negyedik a költség: a BCG számításai szerint a BEV-ek fenntartása már most is olcsóbb a legtöbb európai vásárlónak, és ez akkor is így maradna, ha az üzemanyagárak akár 1 euró/liter szintre esnének vissza.

Elektromos autók kontra plug-in hibridek

A tanulmány legfontosabb megállapítása, hogy az akkumulátoros elektromos autók (BEV) messze jobb CO₂-mérleget produkálnak, mint a plug-in hibridek (PHEV). Egy BEV átlagos életciklusa során 17 tonna CO₂-egyenértéket bocsát ki, míg egy PHEV esetében ez 28 tonna magánhasználatban, és akár 46 tonna flottahasználatban.

A különbség oka, hogy a PHEV-tulajdonosok csak részben használják elektromosan autóikat: magánhasználatban 45–50 százalékban, céges autóknál viszont mindössze 10–15 százalékban. Ez azt eredményezi, hogy a hibridek gyorsan veszítenek klímaelőnyükből.

A tanulmány szerint: „A BEV-ek még a nagy családi autók esetében is képesek elérni a nettó zéró kibocsátást, és ahogy Európa energiamixe tisztul, előnyük tovább nő. A PHEV-ekhez képest a BEV-ek rendszerint már 20 ezer kilométer megtétele előtt alacsonyabb CO₂-kibocsátással járnak.”

Ráadásul a BEV-ek éves fenntartási költsége is kedvezőbb: egy átlagos sofőr évente 640–1600 eurót spórolhat a PHEV-ekhez képest.

Mi a helyzet a hatótávnövelőkkel?

Kínában egyre népszerűbb hatótávnövelős elektromos autók (EREV) sem jelentenek alternatívát. Bár ezeknél a belső égésű motor csak generátorként működik, és nem hajtja közvetlenül a kerekeket, így is több szén-dioxidot bocsátanak ki, mint a BEV-ek. A Li Auto adatai szerint ezek az autók átlagosan csak 35 százalékban közlekednek akkumulátorról. A ChargeFrance szimulációja szerint még az optimistább forgatókönyv mellett is elmaradnak a tisztán elektromos modellek hatékonyságától.

Munkahelyteremtés és iparági hatások

A tanulmány szerint a hatótávnövelők nem nyújtanak valódi megoldást az európai autóipar számára. A bennük használt motor ugyanis egy egyszerű, olcsó benzines egység, amely nem képvisel komoly technológiai hozzáadott értéket.

Ezzel szemben az elektromos autóipar felfutása jelentős munkahelyteremtést ígér. Az európai akkumulátorgyártás akár 100 ezer munkahelyet, a töltőinfrastruktúra kiépítése pedig további 70 ezer munkahelyet hozhat létre.

A ChargeFrance ezért arra kéri az EU döntéshozóit, hogy ne lazítsanak a 2035-ös klímacélokon, és a támogatásokat kizárólag a tisztán elektromos autókra összpontosítsák. Emellett a nyilvános töltés árának csökkentése is kulcsfontosságú lenne, különösen azoknak, akik nem tudnak otthon vagy a munkahelyen tölteni.

Ellentétes vélemények

A tanulmány berlini bemutatóján a Német Autóipari Szövetség (VDA) képviselője is felszólalt. A szervezet a „technológiai nyitottság” fontosságát hangsúlyozta, vagyis hogy a jövőben többféle hajtásmódra lehet szükség. Bár a VDA szerint a ChargeFrance elemzése számos feltételezésen alapul, a számok mégis egyértelműek: hosszú távon a tisztán elektromos autók jelentik a fenntartható megoldást – mind a környezet, mind az iparág jövője szempontjából.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Kovács Kata
Szeretem az elektromos autókat és a modern technológiát!