Hosszú évek tárgyalása után megegyezett az Európai Unió és az Egyesült Államok a vámkérdésekről. Az új megállapodás szerint 15 százalékos alaptarifa lép életbe, amely a legtöbb EU-ból érkező termékre érvényes lesz az amerikai piacon. Bár ez jelentős előrelépés a korábbi, sokkal szigorúbb szabályozáshoz képest, a piaci szereplők ennél mélyebb könnyítést vártak.
Az autók továbbra is magas vámtarifa alatt maradnak
Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke megerősítette, hogy az új, 15 százalékos vám az autókra is kiterjed, méghozzá minden hajtáslánctípusra. Ez lényegében csak részleges enyhítés ahhoz képest, hogy áprilistól az amerikai kormányzat 25 százalékos pótlólagos vámot vetett ki minden EU-ból érkező autóra. A döntés már rövid távon is érzékelhető hatást gyakorolt például a Volkswagen-csoport féléves eladásaira, mivel a vállalat számos modelljét továbbra is Európából exportálja az Egyesült Államokba – annak ellenére, hogy néhányat helyben is gyártanak.
Von der Leyen a megállapodás kapcsán úgy fogalmazott: „A mai megállapodás biztos pontot jelent a bizonytalan időkben. Stabilitást és kiszámíthatóságot hoz az Atlanti-óceán mindkét oldalán élő polgárok és vállalkozások számára.” Kiemelte, hogy a világ két legnagyobb gazdasága közötti egyezség évente 1700 milliárd dolláros kereskedelmet érint, és a két fél együtt a globális GDP 44 százalékát képviseli.
A kritikus ágazatok némelyike mentesül – de nem az autóipar
Bár néhány ágazat – például a repülőgépipar és a kritikus nyersanyagok – mentesül a vámtarifák alól, az autók és a félvezetők nem. A Német Ipari Szövetség (BDI) szerint ez a megoldás elégtelen kompromisszum, és negatív üzenetet küld a szorosan összefonódott transzatlanti gazdasági kapcsolatok számára. A német autóipar képviselői szerint a magas vámterhek torzítják a versenyt, és gyengítik az európai gyártók piaci pozícióját.
ACEA: fontos lépés, de kevés a bizonytalanság csökkentéséhez
Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) is reagált a fejleményekre, „fontos lépésként” értékelve a megállapodást, ugyanakkor figyelmeztetett a továbbra is fennálló akadályokra. Közleményükben arra szólították fel az EU-t és az USA-t, hogy összpontosítsanak az autóipari kereskedelmet terhelő vámok és szabályozási különbségek csökkentésére. A jelenlegi helyzet szerint az Egyesült Államok továbbra is jelentős vámtarifát alkalmaz az autókra és az alkatrészekre, ami nemcsak az európai, hanem az amerikai vállalatoknak is hátrányos.
Kettős nyomás alatt az európai gyártók
Az amerikai elektromosautó-piac szempontjából a vámok mellett más tényezők is aggasztják a német járműgyártókat. A szövetségi adókedvezmények – amelyek eddig segítették az elektromosautó-eladásokat – hamarosan lejárnak, ami az év harmadik negyedévében átmeneti rekordértékesítéseket, utána viszont visszaesést okozhat. Ráadásul több nyilvános töltőinfrastruktúrát finanszírozó program is megszűnt vagy veszélybe került, ami tovább növeli az európai gyártók piacra lépési nehézségeit.
Energiafronton is erősödik az amerikai szerepvállalás
A vámmegállapodás mögött geopolitikai szempontok is húzódnak. Donald Trump amerikai elnök bejelentette, hogy az USA 750 milliárd dollár értékű energiaexportot vállal, valamint 600 milliárd dollár értékű belföldi befektetést tervez. Ursula von der Leyen hangsúlyozta, hogy ez a megállapodás nem érinti a megújuló energiát, viszont erősíti Európa energiabiztonságát. Mint fogalmazott: „Jelentős LNG-, kőolaj- és nukleáris üzemanyag-vásárlásokkal váltjuk ki az orosz gázt és olajat.”
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!