Shigemoto: Ez a Leaf mindent tud, amit az elektromos jövőről elképzeltünk

0

harmadik generációs Nissan Leaf megérkezésével a japán autógyártó egy teljesen új fejezetet nyit az elektromos mobilitás világában. Az új modell nemcsak a korábbi hibákat küszöböli ki, hanem innovatív technológiákat, megnövelt hatékonyságot és kiemelkedő felhasználói élményt kínál. A Leaf most először hálózatra visszatáplálási képességgel (V2G) is rendelkezik.

Az autó fejlesztésének részleteiről és az új technológiákról Shunsuke Shigemoto vezető mérnök beszélt az Electrek hírportálnak adott exkluzív interjúban, amelyre a göteborgi EVS38 konferencia alkalmával került sor. Az interjú során kiderült, hogyan építette be a Nissan tizenöt évnyi tapasztalatát ebbe az új modellbe, amelyet egyaránt ajánlanak új elektromosautó-használóknak és tapasztalt EV-tulajdonosoknak is.

A Leaf múltja és a „Rapidgate” árnyéka

Aki emlékszik az elektromobilitás hajnalára, annak a Leaf neve biztosan ismerősen cseng. A Nissan 2009 augusztusában mutatta be a modellt Jokohamában, amely az első, teljesen elektromosnak tervezett sorozatgyártású autóként vonult be a történelembe. Az első generációs Leaf azonban nem volt hibamentes: a CHAdeMO gyorstöltés többszöri használata hosszabb utakon az akkumulátor túlmelegedését okozta, ami lassította vagy korlátozta a töltést – ez lett a híres „Rapidgate”.

Shigemoto az Electreknek elmondta: az új modell célja, hogy ezeket a gyerekbetegségeket végérvényesen maga mögött hagyja, és egy új, kiforrott technológiai szintre lépjen.

Új platform, 75 kWh akkumulátor, több mint 600 km WLTP-hatótáv

A harmadik generációs Leaf a Renault Megane E-Tech modellből ismert AmpR Medium platformra épül, amely lehetővé tette, hogy egy 75 kWh kapacitású akkumulátort integráljanak az autóba, jelentős méretnövekedés nélkül. Ennek, az optimalizált aerodinamikának és az új hajtáslánc hatékonyságának köszönhetően a Leaf több mint 600 kilométeres WLTP-hatótávra képes.

Shigemoto szerint ez az eredmény azt mutatja, hogy az elektromos autók hatékonyságát már nemcsak az akkumulátor mérete, hanem a rendszer minden elemének összehangolt működése határozza meg.

Tágasabb utastér és praktikusabb belső elrendezés

Az új platformnak köszönhetően az utastér jelentősen tágasabb lett. A klíma- és szellőztetőegységet (HVAC) a motortérbe helyezték, ami lehetővé tette, hogy a vezető és az első utas között is több hely legyen, míg a hátsó utasok számára 80 milliméterrel nagyobb térdtér áll rendelkezésre. A vállmagasság is nőtt, ami által a komfortérzet jelentősen javult.

Shigemoto szerint mindez a családi felhasználók igényeit is figyelembe veszi: például a gyerekülés elhelyezéséhez most már nem kell előrébb húzni az első ülést, ami korábban kényelmetlenséget okozott.

Villanymotor újratervezve: kevesebb ritkaföldfém, több hatékonyság

Az új Leafben teljesen újratervezett villanymotor dolgozik. A fejlesztők optimalizálták a sztátor és a rotor kialakítását, a mágneseket a legjobb hatásfok érdekében helyezték el, és minimalizálták a ritkaföldfémek használatát. Az inverter is megújult: az IGBT helyett új chipanyagokat alkalmaztak, amelyek csökkentik az energiaveszteséget.

Shigemoto szerint a szimulációk segítségével elért hatékonyabb felépítés kulcsfontosságú volt abban, hogy az autó stabil teljesítményt nyújtson minden körülmények között.

150 kW-os DC töltés: lapos töltési görbével, nemcsak csúcsteljesítménnyel

Felmerült a kérdés, hogy miért nem alkalmazott a Nissan 800 voltos rendszert, mint más gyártók. Shigemoto szerint a Leaf mérete, akkukapacitása és célközönsége nem indokolta ezt a drága és komplex technológiát. A 150 kW-os DC gyorstöltés azonban lapos töltési görbét követ, köszönhetően az új folyadékhűtéses akkumulátornak. Az új rendszer lehetővé teszi, hogy 15 perc alatt körülbelül 250 km, fél óra alatt pedig 10%-ról 80%-ra töltve akár 420 km hatótáv is elérhető legyen.

Folyadékhűtéses akku – konzisztens teljesítmény minden időjárásban

Az első és második generációs Leaf modellek még levegőhűtéses akkumulátorral rendelkeztek, ami korlátozta a töltési sebességet és a regeneratív fékezés intenzitását extrém hőmérsékleti viszonyok között. Az új Leaf már folyadékhűtéses rendszert használ, amely aktívan előmelegíti vagy lehűti az akkumulátort, így az optimális hőmérsékleten működik minden időjárási körülmény mellett.

V2G-funkció: az autó mint energiaforrás

Az új Leaf egyik legnagyobb újítása a Vehicle-to-Grid (V2G) képesség. Ez lehetővé teszi, hogy az autó ne csak az otthoni hálózatba (V2H), hanem a közüzemi hálózatba is képes legyen energiát visszatáplálni. Shigemoto szerint ez élete legjobb fejlesztése, mivel az autó aktív résztvevőjévé válhat az energiahálózatnak, támogatva a megújuló energiaforrások integrációját, és mérsékelve a háztartási villanyszámlákat.

Shigemoto: „Ez a legjobb autó, amit valaha készítettem”

Az Electrek kérdésére, hogy nem volt-e túl korai a Nissan elektromos autós áttörése, Shigemoto határozottan azt válaszolta: nem. A technológiai fejlődéshez idő kell – ahogyan a Priusnak is legalább egy évtized kellett, mire széles körben elfogadottá vált. Ha a Nissan nem kezd bele a Leaf fejlesztésébe 2010-ben, ma nem tartana ott sem a Leaf, sem az elektromos infrastruktúra, ahol most tart.

A Leaf most egy érett, jól átgondolt, technológiailag fejlett elektromos jármű, amely válaszol a mai vevői igényekre. Az új modell nemcsak az EV-piac rutinos szereplőit szólítja meg, hanem azokat is, akik most váltanának először elektromos autóra.

És mi lesz a Nissan többi modelljével?

Shigemoto az Electreknek elárulta: jelenleg számára a Leaf a legfontosabb projekt. Bár nem zárta ki, hogy a jövőben más modellek – például a Juke elektromos változata – is fontos szerepet kapnak, úgy érzi: 20 év fejlesztői munka után ez az autó a csúcspont. Meg van győződve róla, hogy a vásárlók is értékelni fogják az új Leafet – minden technológiai tudásuk benne van.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Kovács Kata
Szeretem az elektromos autókat és a modern technológiát!