A BloombergNEF (BNEF) friss jelentése szerint 2025-ben világszerte közel 22 millió elektromos és plug-in hibrid autó találhat gazdára, ami 25%-os növekedést jelent 2024-hez képest. Az elemzés szerint ezzel az összes új autó negyede elektromos meghajtású lesz.
A növekedés mögött elsősorban a lítium-ion akkumulátorok árának csökkenése, valamint a megfizethetőbb elektromos modellek térnyerése áll. A legtöbb eladás továbbra is Kínához köthető, az ország az idei eladások kétharmadát adhatja. Európa 17%-kal, míg az Egyesült Államok csak 7%-kal járulhat hozzá a globális számokhoz.
Lassulás az Egyesült Államokban: szabályozási kockázatok
A jelentés komoly figyelmeztetést fogalmaz meg az amerikai piac kapcsán: a szövetségi támogatások leépítése, a környezetvédelmi szabályozások gyengítése és Kalifornia kiváltságainak megszűnése miatt a rövid- és hosszú távú várakozások is romlottak.
A BNEF becslése szerint az USA-ban 1,6 millió EV-t adhatnak el 2025-ben, ami 14 millióval kevesebb járművet jelent a 2035-ig terjedő időszakban, mint ahogyan azt korábban várták. Ez komoly hatással lehet a világszintű elterjedés ütemére is.
Kína dominanciája az eladásokban és gyártásban is erősödik
Kína továbbra is vezető szerepet tölt be az elektromobilitás terén. Az országban az elektromos autók átlagosan olcsóbbak, mint a hagyományos modellek. A globálisan eladott elektromos járművek 69%-a Kínában készül. Emellett a kínai márkák komoly teret nyertek fejlődő országokban is, például Thaiföldön és Brazíliában – sőt, Thaiföldön gyorsabban terjednek az EV-k, mint az Egyesült Államokban.
Egyesült Királyság megelőzte Németországot az eladásokban
Az Egyesült Királyság 2024-ben megelőzte Németországot az elektromos autók piaci volumenében. Ez is mutatja, hogy az európai piacok dinamikája változó, és egyre több országban válik meghatározóvá az elektromos mobilitás.
EV-eladások jövője: 2040-ben 70% lehet az arány
A BNEF szerint az új autóeladások 56%-a 2035-re, majd 70%-a 2040-re lehet elektromos – ez kissé elmarad a korábbi 73%-os előrejelzéstől. Az összesített globális járműállomány azonban csak 40%-ban lehet EV 2040-re, ami nem elegendő a klímacélok eléréséhez.
Akkumulátorpiac: túlkínálat, árnyomás, új technológiák
Az elektromos járművekhez szükséges akkumulátorok iránti kereslet lassabban nő, mint korábban várták. A túltermelés következtében árnyomás alakulhat ki, különösen Kínában, ahol a gyárak kapacitáskihasználtsága 50% alá csökkent. Azonban a szilárdtest-akkumulátorok 2035-re már az EV-piac 10%-át is lefedhetik – főként prémium modellekben debütálva.
Költségek és nyilvános töltés: a növekedés új akadálya
A jövő vásárlói közül sokan nem rendelkeznek majd otthoni töltési lehetőséggel, és a nyilvános töltők ára már most sok helyen meghaladja a benzin költségét kilométerarányosan. Ez új kihívásokat jelent az EV-piac számára.
EREV-ek és elektromos teherautók: új növekedési szegmensek
2024-ben az úgynevezett EREV (kiterjesztett hatótávú EV) kategória volt a leggyorsabban növekvő: 83%-kal bővült. Emellett Kínában az elektromos teherautók értékesítése is robbanásszerű növekedést mutatott.
Globális trend: az EV-állomány túlnő a belső égésűeken
A BNEF szerint az elektromos járművek több országban is dominánssá válnak:
- Norvégia: 2030
- Kína: 2033
- Kalifornia: 2037
- Németország: 2039
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!