2024-ben a lítium-ion akkumulátorok ára hatalmasat esett, ami összefügg az elmúlt évek jóslatával.
Az akkumulátor alapú elektromos autózással kapcsolatban egyre több elvárás körvonalazódik, ahogyan a technológia egyre szélesebb tömegeknek válik elérhetővé. Ezek között talán a legfontosabbak egyike a technológia fejlődése, illetve ami talán még ennél is fontosabb, az árak elérhetőbb szintre vándorlása. Ez utóbbit több opció révén is meg lehet valósítani a közeljövőben, ám az egyik legdrágább komponens, az akkumulátorok árának zuhanásával hozható össze talán legkönnyebben a további árcsökkenés.
A téma iránt érdeklődőknek nem újdonság, hogy az autóiparban használatos lítium-ion alapú akkucellák ára folyamatosan csökkent az elmúlt években, ezt az árat kWh-ra vetítve szokták megadni. Az alábbi ábrán igen jól látszik, hogy pár év alatt honnan hova zuhant be az ilyen cellák ára.
Itt csak 2021-ig láthatók az árak, viszont az elmúlt pár évben azonban több tényező is tovább szorította le az árakat. Elég csak az egyre népszerűbb LFP akkumulátorokra gondolni, amit a piacvezető BYD és a CATL is folyamatosan fejleszt megállás nélkül. De ne felejtsük el az olyan feltörekvő technológiákat sem, mint a nátrium (só), vagy éppen a kén alapú lítium akkuk, melyek ára még az LFP alá is be tud kúszni.
Jogos tehát a várakozás, hogy az elektromos autók legdrágább komponensének ára tovább csökken majd, ami révén az újabb autók is olcsóbbak lehetnek. A BloombergNEF kutatócég új jelentése szerint az árak a vártnál gyorsabban eshetnek még, ami felgyorsítja az iparág azon törekvését, hogy 2026-ra átlagosan annyiba kerüljenek az elektromos autók, mint a benzinesek.
Az idei év különösen fontos volt az akkumulátoripar számára: az árak 20 százalékkal, 115 dollárra estek kilowattóránkként. A jelentés szerint az olyan tényezők, mint az alacsonyabb alapanyagárak ára, a cellák túltermelése és a feltörekvő kémiák, például a lítium-vas-foszfát okozták az idei áresést. A tanulmány legfontosabb következtetése, hogy a 2026-ban elérhetjük a 100 dollár/kWh árat, amivel már jó eséllyel meg tud valósulni az árak beesése a belsőégésű motoros autók szintjére.
„Egyedül Kína várhatóan elegendő akkumulátorcellát fog termelni ahhoz, hogy 2024-ben az elektromos járművek és a helyhez kötött tárolási szegmensek 1,2 terawattórás teljes globális keresletének 92%-át kielégítse” – áll a jelentésben. „Ez nyomást gyakorol az akkumulátorok árára is. A kisebb gyártókat kihívás elé állítják nagyobb társaik, így nyomást gyakorolnak rájuk, hogy ők is csökkentsék a cellaárakat és csökkentsék árrésüket.”
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!