Az elektromos autók akkumulátorai sokkal tartósabbak, mint várták

0

Legyen szó új, vagy még inkább használt elektromos autó vásárlásról, a klasszikus kérdések között is a győztes kérdés az szokott lenni, hogy meddig bírja az elektromos autó akkumulátora. Illetve az attól való félelmek, hogy 2-3 év után már biztosan kuka lesz az akkupakk és így az egész autó is, hiszen ki fog venni egy új akkumulátort több millió forintért?

Az akkumulátor tartósságával kapcsolatban ezúttal a P3 Csoport osztott meg egy érdekes tanulmányt. A P3 első lépésben a saját flottájából származó 50 elektromos autót vizsgált meg, később pedig 7000 elektromos autó valós mérési adatait elemezte. A P3 az eredményeket arra kívánja felhasználni, hogy átfogó tájékoztatást nyújtson a fogyasztóknak az elektromos mobilitás és az akkumulátor élettartamával kapcsolatos félreértések elkerülése érdekében.

A vizsgált értékek az akkumulátorok nettó kapacitását vizsgálta, vagyis annak fényében, hogy ezt a nettó értéket 100 százaléknak véve milyen mértékű elhasználódás jellemzi az eltelt idő és a használat függvényében. A teljesség kedvéért gyakran beszélnek „naptári” és „ciklikus” öregedésről. Az akkumulátor naptári öregedése során az akkumulátorcellák kémiai szerkezete megváltozik, még aktív használat nélkül is. A ciklikus öregedés további stresszt okoz az akkumulátor töltése és kisütése miatt. A tesztekhez az osztrák akkumulátordiagnosztikai startup, az Aviloo programját használták (Premium Test), OBD portos kiolvasással:

Ez az adatsor a 300 000 kilométert meghaladó futásteljesítményű járműveket is tartalmazta. „Ez lehetővé tette az akkumulátor öregedésének részletesebb és a futásteljesítményhez viszonyított mennyiségi értékelését.” Az értékelésnek pedig egyértelmű eredménye van: az első körülbelül 30 000 kilométeren felgyorsul a kapacitásvesztés, vagyis az egészségi állapot viszonylag gyorsan 100-ról 95 százalék körülire csökken. A jó hír viszont az, hogy itt megállni látszik az öregedés és még 100 000 kilométernél is körülbelül 90 százalékos (átlagos) SoH értéket láthatunk. Ezt követően a trendvonal szinte vízszintes; 200 000 és 300 000 kilométer között szinte stabil, nagyjából 87 százalékos kapacitást láthatunk jelen lenni.

Az elemzést teljes egészében is érdemes elolvasni az angolul tudóknak, hiszen csak megerősíti azt a tényt, miszerint nem kell félni a használt elektromos autóktól sem.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Eriqo
Főállásban Informatikus kocka, de lelkében elkötelezett gamer, kütyü és immár e-autó rajongó!