1250 kilométer 5 perc megállóval? A CATL áttörést hozott az elektromos kamionoknál

0

A kínai CATL újabb fontos mérföldkőhöz érkezett a nehéz-tehergépjárművek elektrifikációjában. December 23-án a vállalat Qiji Energy nevű leánycége elindította eddigi leghosszabb, akkumulátorcserére épülő útvonalát, amely összesen 1 250 kilométeren húzódik a Sanghaj–Csengdu gyorsforgalmi út Szecsuan–Csungking–Hupej szakaszán. Ez jelenleg Kína leghosszabb olyan folyosója, ahol az elektromos nehéz-teherautók folyamatos üzemben, akkumulátorcserével közlekedhetnek, és egyértelműen jelzi, hogy az akkumulátorcserés modell ipari léptékben is életképes alternatívává vált.

Öt perc alatt új „tank” – ez a modell kulcsa

A Qiji Energy kifejezetten a nehéz-tehergépjárművek akkumulátorcserés megoldásaira specializálódott. A vállalat szerint az általuk üzemeltetett csereállomások több mint 95 százalékban kompatibilisek a jelenleg forgalomban lévő elektromos kamiontípusokkal, így különböző gyártók járművei is használhatják ugyanazt az infrastruktúrát. Maga az akkumulátorcsere körülbelül öt percet vesz igénybe, ami a hagyományos töltési megoldásokhoz képest óriási előnyt jelent a fuvarozási szektorban, ahol az állásidő közvetlen bevételkiesést okoz.

Moduláris akkumulátor, rugalmas hatótáv

A rendszer moduláris felépítésű: egy akkumulátormodul kapacitása 171 kWh, és a járművek egy, kettő vagy akár három modullal is felszerelhetők. Ez lehetővé teszi, hogy az üzemeltetők az adott feladatnak megfelelően optimalizálják a hatótávot, a tömeget és az üzemeltetési költségeket. A Qiji saját felhőalapú platformja segítségével az akkumulátorcsere előre lefoglalható, az útvonal pedig megtervezhető és optimalizálható, ami a hosszú távú áruszállításnál különösen nagy előnyt jelent.

Százezres nagyságrendű megtakarítás járművenként

A CATL számításai szerint az akkumulátorcserés üzleti modell évente járművenként 30–60 ezer jüan, vagyis nagyjából 4 300–8 500 dollár működési költségmegtakarítást eredményezhet. Emellett jelentősen csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást is. Egy hagyományos, dízelüzemű nehéz-teherautó, amely évente körülbelül 200 ezer kilométert fut és 33 liter gázolajat fogyaszt 100 kilométeren, mintegy 174 tonna szén-dioxidot bocsát ki. Ez nagyjából annyi, amennyit 9 643 fa képes elnyelni egyetlen év alatt, ami jól érzékelteti az elektromos hajtás környezeti előnyeit a nehéz-tehergépjárművek esetében is.

Kétlépcsős stratégia: előbb cégek, később magánpiac

Zhang Kai, a vállalat akkumulátorcserés üzletágának technológiai igazgatója szerint a fejlesztések két szakaszban haladnak. Elsőként a vállalati, azaz To B piacra fókuszálnak, ahol már most is érett a kereslet az ilyen megoldások iránt. Ezt követi majd a fokozatos nyitás a To C, azaz fogyasztói piac felé, amely kulcsszerepet játszhat a gyors felhasználói visszajelzésekben és a hosszú távú márkaépítésben.

2030-ra országos lefedettség jöhet

A Qiji Energy tervei szerint 2030-ra 180 000 kilométernyi akkumulátorcserés útvonalat fednének le, ami Kína teherfuvarozási kapacitásának mintegy 80 százalékát, valamint 16 nagyvárosi régiót érintene. Ez a lépték már nemcsak technológiai, hanem logisztikai és gazdasági szempontból is alapjaiban alakíthatja át a kínai áruszállítást.

A piac már most reagál

A piaci adatok egyértelműen alátámasztják a trendet. Novemberben Kínában 113 ezer nehéz-teherautót értékesítettek, ami 65,4 százalékos éves növekedést jelent, és nyolc hónapja tartó bővülést jelez. Ebből 28 ezer darab NEV, azaz elektromos vagy alternatív hajtású jármű volt, ami 178 százalékos növekedést és először 30 százalék feletti piaci részesedést jelentett. Továbbá januártól novemberig összesen 187 ezer NEV nehéz-teherautó talált gazdára, ami világosan mutatja, hogy az olyan megoldások, mint a CATL és a Qiji Energy akkumulátorcserés rendszere, a jövő áruszállításának egyik alappillérévé válhatnak.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Kovács Kata
Szeretem az elektromos autókat és a modern technológiát!