A kínai Sany 2026-ban indítja útjára Európában az e263 elektromos nyerges vontatót, amely több mint 500 kilométeres hatótávval, erős műszaki paraméterekkel és kiterjedt szervizhálózattal érkezik. A gyártó célja, hogy komoly szereplővé váljon a távolsági elektromos teherszállítás piacán.
Sany: régi név új szerepben
A Sany neve nem ismeretlen Európában, hiszen a vállalat évek óta jelen van az építőipari gépek és nehézgépjárművek piacán. Kínában a legnagyobb nehézgépgyártó, és 2012-ben megvásárolta a német Putzmeister céget, amely ma fontos európai központként működik Bedburgban és Aichtalban. Most a Sany eTrucks divíziója lép színre, amelynek mottója – „supported by Putzmeister” – jól mutatja az európai fókuszt. A vevőszolgálatot és a szervizhálózatot a Putzmeister és az Alltrucks közösen biztosítja, közel 700 szervizponttal.
Erős műszaki alapok
A Sany e263 hajtáslánca egy kéttagú villanymotoros tengelyből áll, amely 420 kW folyamatos és 730 kW csúcsteljesítményt ad le. A nyomaték alaphelyzetben 1 000 Nm, csúcsban 1 760 Nm. Az energiát egy 636 kWh kapacitású LFP akkumulátor biztosítja, amely több mint 500 kilométeres hatótávot nyújt. Bár a gyártó nem nevezte meg beszállítóját, iparági hírek szerint az EVE Energy a partner.
Összehasonlításképp a Mercedes-Benz eActros 600 hasonló paraméterekkel rendelkezik, ám a Sany csúcsteljesítményben rálicitál a német riválisra.
Méretek és töltés
A nyerges vontató 6,64 méter hosszú, 2,54 méter széles és 3,87 méter magas, tengelytávja négy méter. Saját tömege 10,9 tonna, a szerelvény teljes össztömege 42 tonna. A töltést kezdetben 400 kW teljesítményű CCS-csatlakozóval lehet elvégezni, de a későbbiekben elérhető lesz az MCS alapú megawattos töltés is, amely a jövő fuvarozási igényeire ad választ.
Sokoldalú erőleadási lehetőségek
A Sany külön kiemeli a háromféle PTO (Power Take-Off) opciót:
- Az mPTO egy 45 kW-os villanymotorral folyamatos üzemre, például hidraulikus berendezésekhez.
- A gPTO 210 kW teljesítménnyel, billenős vagy silós pótkocsikhoz.
- Az ePTO váltóáramú és egyenáramú kivitelben is elérhető, például hűtőkocsik üzemeltetéséhez.
Ezek a funkciók különösen értékessé teszik a modellt a speciális szállítási feladatoknál.
Szállítás, biztonság és ár
A szállítások 2026 első negyedévében indulnak a 4×2-es kivitelben, majd az év során további variánsok is érkeznek. A Sany hangsúlyozza, hogy világszerte már több mint 40 000 elektromos nyerges vontató üzemel tőlük.
Biztonsági rendszereik túlmutatnak a GSR2 szabályozás előírásain, céljuk a zéró baleset és a stabil üzemeltetés. Az ár egyelőre nem ismert, de a gyártó szerint a beszerzés csak kis mértékben haladja meg a dízelmodellekét, miközben a teljes birtoklási költség (TCO) a legalacsonyabb lesz a piacon.
Szervizháttér és ügyfélszolgálat
A Putzmeister németországi központja alkatrészraktárral támogatja a működést, az Alltrucks pedig közel 700 szervizponttal áll rendelkezésre. A Sany ezen felül 24/7 autómentést, távdiagnosztikát és 6–10 éves szervizszerződéseket kínál, amivel minimalizálhatóak a váratlan leállások.
Továbbá a Sany kínálatában más elektromos teherautók is megtalálhatók. Az e435 8×4-es elektromos alváz például 350 kWh-s akkumulátorral, 405 kW csúcsteljesítménnyel és 300 kilométeres hatótávval rendelkezik. Erre épült a Putzmeister teljesen elektromos iOntron eMischer betonkeverője, amelyet a Bauma szakkiállításon is bemutattak.
Sany: új kihívó Európában
A Sany tehát komoly kihívóként érkezik a távolsági elektromos teherfuvarozás európai piacára. Az e263 modellel a teljesítmény, a hatótáv, a megbízható szervizháttér és a kedvező üzemeltetési költség együtt kínál vonzó alternatívát a fuvarozócégeknek.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!