Európába hozhatja az akkumulátorcsere technológiáját a CATL

0

A világ legnagyobb akkumulátorgyártója, a kínai CATL azt tervezi, hogy Európában is bevezeti az elektromos autókhoz kifejlesztett akkumulátorcsere technológiáját – erről Jiang Li, a cég egyik vezetője beszélt a Financial Times-nak adott friss interjúban. Az elképzelés szerint a kínai modell akár mintaként is szolgálhatna a kontinensre történő belépéshez, ahol jelenleg még gyerekcipőben jár ez a megoldás.

Óriási potenciál Európában

Jiang Li szerint az akkucserés rendszer olcsóbbá, fenntarthatóbbá és tartósabbá teheti az elektromos autókat. Az elérhetőbb árak és a gyors újratöltési lehetőségek révén az európai piac is nyitott lehet az új technológiára. A CATL jelenleg tárgyalásokat folytat több európai autógyártóval is, akik érdeklődnek az akkumulátorcsere-modell bevezetése iránt.

Kínában már robbanásszerű a fejlődés

A vállalat 2025 végéig legalább 1000 akkucsere-állomást kíván üzembe helyezni Kínában, és partnereivel együtt három éven belül tízezer állomás létrehozását tervezi. Az első ilyen rendszer már 2022-ben megjelent Kínában, amikor a CAES (Contemporary Amperex Energy Service Technology), a CATL leányvállalata bemutatta az Evogo nevű megoldást.

Choco-SEB: szabványos, csokoládé alakú akkuk

A Choco-SEB rendszer kétféle, szabványosított akkumulátort kínál: a kisebb „20#” típus kisautókhoz, míg a „25#” típus kompakt és középkategóriás járművekhez készült. Az elnevezés a „csokoládétábla-szerű” formára utal. A cél, hogy az akkumulátorcsomag gyorsan, akár percek alatt cserélhető legyen dedikált állomásokon.

A Changan Oshan 520 az első ilyen akkucserés jármű, de 2025 végéig tíz új modell érkezik kompatibilis technológiával, többek közt a GAC Aion S, Hongqi E-QM5, SAIC Maxus Mifa 9 és Wuling Bingo.

A technológia elterjedése már Európában is elindult

Bár eddig főként Kínában működött jól ez a modell, a Nio már több mint 60 akkucsere-állomást létesített Európában: Németországban, Hollandiában, Svédországban, Norvégiában és Dániában. A CATL célja, hogy ez a jelenlét jelentősen növekedjen a következő években.

2024 decemberében a CATL két új akkumulátorformátumot is bemutatott a Choco-SEB rendszer részeként. Emellett áprilisban olyan hírek is napvilágot láttak, hogy a CATL többségi részesedést szerezhet a Nio Power-ben, a Nio energiaipari leányvállalatában. A megállapodás értelmében a Firefly márka új modelljei is ezt a rendszert használják majd, és a CATL továbbra is a Nio elsődleges akkucella-beszállítója marad.

Teherautókra is gondolnak

A CATL tervei között szerepel több ezer új állomás létesítése elektromos teherautók részére is, ezekhez a járművekhez külön, „75#” típusú akkumulátort fejlesztettek. A cél, hogy a teljes flottát lefedő csererendszer épüljön ki, amely csökkenti a szállítmányozási szektor szén-dioxid-kibocsátását is.

A jövő: európai együttműködések és technológiai megosztás

„Geopolitikai nehézségekkel küzdünk, de továbbra is nyitottak vagyunk az együttműködésre” – mondta Jiang Li. A CATL célja nem csupán az európai terjeszkedés, hanem a kutatás-fejlesztési partnerségek és technológiai licencmegállapodások révén közös értékteremtés. „Nem egyetlen cégen keresztül szeretnénk pénzt keresni, hanem megosztani a tudást” – tette hozzá.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

e-cars.hu
Elektromosan közlekedsz, vagy a váltáson töprengsz? Érdekelnek a legfrissebb hírek az e-autók világából, vagy foglalkoztatnak a legújabb fejlesztések az elektromosság és a fenntarthatóság területén? Akkor jó helyen jársz!