Ötszáz kilométer hatótávú távolsági buszt mutatott be a Mercedes

0

A Daimler Buses az akkumulátoros elektromos hajtású távolsági buszt helyezi reflektorfénybe. A Mercedes-Benz eIntouro jelenleg még egy sorozatgyártáshoz közeli prototípus, azonban kevesebb mint egy éven belül bemutatkozik a világpiacon. A sorozatgyártott modellek szállítása pedig 2026-ban kezdődhet meg.

A tisztán elektromos, akkumulátoros elektromos buszok fejlesztésekor idáig jellemzően a városi használat volt a fókuszban, ami igazából egy teljesen reális cél. Az elektromos meghajtás ideális a városi közlekedésre, a sok megállás és elindulás, illetve a relatív alacsony sebesség párosítása verhetetlen fogyasztást hoz egy belsőégésű motorral szerelt buszhoz képest, nem beszélve az üzemeltetés egyéb metódusairól.

Ahogyan azonban fejlődik a technológia, illetve az akkumulátorok ára is folyamatosan csökken, úgy fognak megjelenni egymás után az olyan buszok, melyek direkt a nagyobb távok megtételére is alkalmasak lesznek, ahogyan azt láthatjuk a kamionok esetében is. Az elektromos buszok (és e-kamionok) szakértője a Mercedes-Benz, kínálata ezen a téren folyamatosan növekszik és most előállt a vállalat egy újabb kategóriában a maguk megoldásával, ami az intercity, vagyis a városok közötti közlekedés kategóriájában mutat nagyot, ez lett a Mercedes-Benz eIntouro.

A legújabb elektromos busz a Daimler Buses eMobility Days 2.0 nevű rendezvényen került bemutatásra. Az eIntouro egy magas padlós busz, amely a dízelmotoros Intouro-n alapul. Az elektromos változat esetében 320 kW teljesítmény áll rendelkezésre, illetve összesen 414 kWh kapacitás a két külön elhelyezett akkupakk révén. Így az elméleti hatótáv ötszáz kilométer. A busz CCS csatlakozón keresztül tölthető 300 kW (DC) teljesítménnyel, az akkumulátorok teljes feltöltése így másfél órát vesz igénybe. Az egyenként 207 kWh-ás, LFP kémiás akkumulátorok, valamint számos nagyfeszültségű alkatrész ugyanaz, mint az anyavállalat Daimler Truck eActros 600 elektromos teherautójában – azzal a különbséggel, hogy abba három, összesen 621 kWh kapacitású pakk van beépítve, azaz eggyel több, mint az eIntouro maximális konfigurációja. A busz rendszerfeszültsége 800V.

Az első akkumulátorcsomag súlyelosztási okokból mindig az első tengely mögött található. Az opcionális második akkumulátor a korábbi motortérben, hátul található. A Daimler Buses szerint a vállalat azért választotta az LFP kémiát, mert az „nagyon jól teljesít a naptári öregedés szempontjából”, az ilyen akkucella élettartama akár 15 év is lehet. Ezen túlmenően, ellentétben más akkumulátorcellás technológiákkal, a beépített kapacitás több mint 95 százaléka az LFP technológiával ki is használható – folytatja a stuttgarti gyártó. „Ez hosszabb hatótávolságot tesz lehetővé azonos beépített akkumulátorkapacitás mellett.”

Az eIntouro két változatban lesz elérhető, 12,2 vagy 13,1 méteres hosszúsággal. A Daimler Buses egyelőre nem árulta el, hogy lesz-e később K és L változat (10,7 és 14,9 méter), akárcsak a hagyományos Intouro esetében. Az indulásra kész két változat 50-63 ülőhellyel rendelkezik, és a Daimler Buses szerint éppen annyi helyet kínál majd, mint dízel társai. Az érdeklődők 2025 elején rendelhetik meg az új elektromos helyközi buszt a Daimler portfóliójából, az első vevői szállításokat 2026-ra tervezik.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Eriqo
Főállásban Informatikus kocka, de lelkében elkötelezett gamer, kütyü és immár e-autó rajongó!