Háromezer kilométert repülhet a CATL akkumulátoros e-repülő

0

A világ legnagyobb elektromos jármű-akkumulátorgyártója, a CATL sikeresen tesztelt egy négy tonnás tisztán elektromos repülőgépet, amit a saját ultra-nagy energiasűrűségű akkumulátora hajtott meg. 2028-ra pedig a CATL egy nyolc tonnás elektromos polgári repülőgépet mutat be, ami nagyjából két-háromezer kilométer repülésre lesz képes.

Az akkumulátor alapú elektromos autók iránt ma már egyre nagyobb a társadalmi elfogadottság. Ám az olyan szektorokban, mint az áruszállításban, vagy éppen a légi közlekedésben ma még igen sok a szkeptikus hang. Az összeráncolt szemöldök alapja a szükséges akkumulátorok tömege, mely révén az olyan kritikus szerkezetek, mint egy repülőgép szinte esélytelen, hogy ilyen módon elektromos meghajtással működhessen. Viszont az elektromos légi közlekedés egyik legelhivatottabb híve és fejlesztője, a kínai CATL most egy jelentős mérföldkőről számolt be.

A CATL sikeresen tesztelt egy 4 tonnás elektromos repülőgépet, melyeket az általuk direkt ilyen célokra kifejlesztett akkumulátorok láttak el energiával. Ezeket a direkt az elektromos repülőgépekbe fejlesztett akkumulátorokat egyébként tavaly áprilisban a sanghaji Autószalonon mutatta be a CATL. 2020-ban Elon Musk azt mondta, hogy ha egy akkucella képes lesz elérni az 500 Wh/kg-os értéket, megvalósulhat az elektromos repülőgépek korszaka. Akkor azt mondta, szerinte 3, vagy 4 éven belül már meg is érkezhetünk ide, úgy tűnik jól tippelt.

Tavaly nyáron a CATL már vegyesvállalatot alapított az állami tulajdonú Commercial Aircraft Corporation of China-val (COMAC) és a Shanghai Jiao Tong Egyetem Vállalkozásfejlesztési Csoportjával. A Yicai Global kínai hírportál beszámolója szerint a vegyesvállalat 600 millió jüan (mintegy 75 millió euró) jegyzett tőkét kapott. Míg az alaptőke az új cég bejegyzési adataiból ismert, a tulajdoni arány megoszlása egyelőre nem. A tavaly indult közös munka pedig úgy tűnik, meghozta gyümölcsét, hiszen a CATL sikeresen vitt fel a levegőbe egy 4 tonnás elektromos repülőt.

Erről Robin (Zeng) Yuqin, a CATL elnöke beszélt a davosi Világgazdasági Fórumon (Summer Davos Forum). Zeng megerősítette, hogy az elektromos repülőgép a CATL kondenzált akkumulátorát fogja használni. A CATL nagy sűrűségű akkumulátorai kellően erősek a nagy hatótávolságú repülésekhez, illetve magán- és üzleti repülőgépek számára is elérhető lesz hamarosan.

Innen pedig nincs megállás, hiszen a CATL kedden jelentette be, hogy 2027-ben vagy 2028-ban egy 8 tonnás elektromos kereskedelmi repülőgép bevezetését tervezi, amelynek szabványos hatótávolsága körülbelül 2000–3000 km.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Eriqo
Főállásban Informatikus kocka, de lelkében elkötelezett gamer, kütyü és immár e-autó rajongó!