Hosszabb élettartalmú akkumulátorokat fejleszt a NIO és a CATL

0

A NIO új együttműködési megállapodást írt alá akkumulátorszállítójával, a CATL-lel, hogy hosszabb élettartamú elektromos autó akkumulátorokat fejlesszenek. A cél, hogy az új akkumulátorok 15 év után is megőrizzék kapacitásuk 85 százalékát.

Ismerősi, baráti körben rendszeresen megkapom azt a kérdést az elektromos autók iránt érdeklődőktől, hogy szerintem mi a helyzet a legkényesebb kérdéssel, vagyis az akkumulátorral. Az első, de maximum a második kérdés az szokott lenni, hogy mennyi idő után kell az akkuktól végső búcsút venni Mivel napi szinten foglalkozom a hírekkel, információkkal ebben a témában, így mindig el szoktam mondani, hogy nem igazán találkozom olyannal, hogy egy e-autóban kompletten meghalt volna az akkupakk. Persze izolált esetek (mint bármilyen témakört vizsgálva) itt is felbukkannak, de még a 2010 óta, vagyis 14 éve létező Nissan Leaf akkupakkok is szolgálnak becsülettel, még ha az eredetileg taksált 120-150 km hatótávot már nem is tudja mindegyik.

Ennek fényében nyugodtan kijelenthető, hogy gyakorlatilag a bűvös 1% az esélye annak, hogy ha valaki vesz egy új, vagy pár éves használt elektromos autót, akkor belátható időn belül kuka legyen az akkupakk. Ebben a témában inkább az az érdekes kérdés, hogy egy akkupakk meddig tudja biztonsággal kiszolgálni az autót. Az iparban ezt 75-80 százalékos állapotig szokták rendben lévőnek venni a gyártók. A 7-8-10 éves garanciaidők is nagyjából ezt a szintet veszik alapul, vagyis hogy a garanciaidő végéig az akkupakkok legalább a fenti szinten fognak megmaradni az újkori állapotukhoz képest.

A kínai NIO most ezen a paraméteren szeretne javítani, ezért összefogott az akkucelláinak beszállítójával, a CATL óriással, hogy közösen kifejlesszenek egy olyan akkumulátort napjaink technológiáira alapozva, ami 15 év használat után is legalább 85 százalékos állapotban megmaradna. Ezek a cellák elsősorban a NIO által működtetett akkucsereállomás-hálózat egységeibe kerülnének. William Li vezérigazgató szerint a NIO jelenleg 2382 akkucsere állomást és 21 652 töltőállomást üzemeltet, ezek túlnyomó többségében Kínában találhatók.

A CATL számos technológiát fejlesztett már ki eddig is az akkumulátorok élettartamának meghosszabbítására, ilyen például az önjavító SEI (Solid Electrolyte Interphase) fólia és speciális adalékanyagok. A NIO viszont kifejlesztett egy intelligens akkumulátorfelhő-rendszert, hogy optimalizálja az akkumulátorkezelést a hosszabb élettartam érdekében. Li szerint a töltési üzletág már nyereséges, de az akkucsere állomások pénzügyi helyzetén még lenne mit javítani, ennek okán indult el a NIO a hosszabb ideig használható akkupakkok irányába.

A CATL évek óta a NIO legfontosabb akkumulátorpartnere, a NIO Power Swap rendszerének összes akkumulátora jelenleg a CATL-től származik – mind a 75 kWh-s csomagok LFP cellákkal, mind a 100 kWh-s csomagok NCM kémiával. Bár a NIO 2023-ban rendelt cellákat egy jóval kisebb gyártótól is (CALB), ezek a jelentés szerint még nincsenek használatban. 2023 elején a két vállalat alá is írt egy ötéves megállapodást, ami azt is kikötötte, hogy a CATL marad a NIO fő beszállítója.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Eriqo
Főállásban Informatikus kocka, de lelkében elkötelezett gamer, kütyü és immár e-autó rajongó!