Csökkenti gyártási kapacitását Kínában a Nissan és a Honda

0

A Nissan és a Honda arra készül, hogy jelentősen csökkentse gyártási kapacitásait Kínában. Ennek hátterében állítólag az áll, hogy a japán autógyártók nehezen tudnak lépést tartani a kínai versenytársakkal az elektromos autókért folyó versenyben.

Mostanában kétféle hírrel lehet szembesülni az elektromos autók gyártása, és a kereslet alakulása kapcsán. Az egyik irányzat a már ismert, miszerint az eladások folyamatosan nőnek, és idén még vérre menőbb harcok várhatók. A másik inkább még újszerűnek hathat. Nagyjából néhány hónapja hallani, miszerint az eladások visszaesőben vannak és ezért a gyártók folyamatosan veszik vissza kitűzött céljaikat a témában. Mindegyik nézőpont helyes, csupán azt kell tudni meglátni, hogy mely piacokat, és gyártókat kell említeni az adott témában.

Kína egyértelműen azon országok és autópiacok közé tartozik, ahol a folyamatosan növekvő keresletről és ennek kapcsán a bővülő kapacitásokról lehet beszélni. Azonban ezt csak akkor mondhatjuk feltételek nélkül, ha az őshonos kínai márkákról beszélünk, amennyiben a Kínán kívüli autógyártók és az ottani kereslet kerül képbe, sajnos már más a helyzet. Még az olyan gigászt, mint a Tesla is végül maga alá gyűrte a BYD a tavalyi év utolsó negyedévében és nem úgy tűnik a helyzet, hogy ez változna. A kisebb volumenben játszó gyártók pedig még nehezebb helyzetben vannak, hiszen a fizetőképes kereslet nagyja a kínai gyártóknál landol.

Ha hihetünk a japán Nikkei Asia legújabb publikációjának, akkor a Honda és a Nissan lesznek a következők, akiknek az értékesítési eredményeiken meglátszik a visszaeső kereslet, aminek következtében mindkét japán autógyártó visszavesz majd hamarosan a kínai gyáraik kapacitásából. Az ok egyszerű és sajnos a fent vázolt tényeken alapszik: nem tudják tartani az iramot a kínai gyártókkal. A kínai vevők nem keresik annyira a japán modelleket abban a mértékben, amivel a Nissan és a Honda számolt.

A Nikkei Asia jelentése szerint a két márka akár 30%-kal (Nissan) és 20%-kal (Honda) is csökkentheti termelési kapacitását kínai vegyes vállalataikban. Szó sincs azonban az érintett vegyesvállalatok többségi struktúrájának változásáról. Csak a termelési kapacitásokról van szó, nem a részvények (részleges) eladásáról.

A Nissan jelenleg egy 50:50 arányú vegyesvállalattal rendelkezik Dongfeng Motor Company Limited néven a Dongfeng Motor Grouppal együtt – a kínai gyártóval való összetéveszthetőség elkerülése érdekében magát a vegyesvállalatot Dongfeng-Nissan néven emlegetik. A vegyesvállalat révén a japánok jelenleg évente mintegy 1,6 millió autót tudnak gyártani Kínában. Ha ezt a kapacitást 30 százalékkal csökkentenék, az körülbelül 500 000 autóval kevesebbet jelentene. A Nissan azonban mostanában még ezt a kapacitást sem használta ki. 2023-ban mindössze 793 000 jármű készült Kínában, ami 24 százalékos csökkenés 2022-höz képest.

A Honda 2003-ban szintén a Dongfeng-et választotta vegyesvállalati partnernek; a 2003-ban alapított vegyes vállalat neve Dongfeng Honda Automobile Company. A GAC csoporttal közös vállalkozás is működik GAC Honda Automobile néven. A Honda jelenleg évi 1,49 millió járművet gyárt kínai gyáraiban. Ezt a számot a jövőben 1,2 millió darabra csökkentik.

Természetesen a fent jelöl darabszámok belsőégésű motorral szerelt modelleket is tartalmaznak, de a Nikkei szerint a csökkentés mindegyik hajtáslánccal szerelt autót érinteni fogja.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Eriqo
Főállásban Informatikus kocka, de lelkében elkötelezett gamer, kütyü és immár e-autó rajongó!