Mercedes-Benz eCitan teszt – a brigádvezető

0

Az utóbbi hetekben, hónapokban meglehetősen kemény fába vágtam a fejszémet, ahogy azt mondani szokták. Egészen pontosan egy költözésbe. Mindezt megérezhették az MBHU importőrnél, ugyanis éppen azon agyaltam, hogy mivel honorálhatom meg Szilárd barátom kedvességét, ha elkérem tőle valamelyik dízeles áruszállító masinériáját a költözés idejére. Pénzt soha sem hajlandó elfogadni, de ilyenek a jó barátok.

Nos, most ezt a terhet a hazai Mercedes importőrnél levették a vállamról, így közel egy hétig szállíthattam a kisebb dolgokat a májusban bemutatott tisztán elektromos Mercedes-Benz eCitan segítségével.

Az eCitan-t a Pappas Auto Hunyadi úti telephelyén vehettem fel egy szép napos reggelen. Első blikkre kissé szokatlan volt, de aztán hamar egymáshoz szoktunk. Jelenleg a haszongépjárművek szegmensében bemutatkozó eCitan zárt áruszállító modell kétféle hosszúsággal, 4498 mm-es kompakt, valamint 4922 mm-es hosszított verzióban érhető el. Az elektromos Citan villanymotorjának csúcsteljesítménye 122 lóerő (90 kW), míg a maximális forgatónyomatéka 245 Nm.

A lítium-ion akkumulátor ütközésvédett helyen, az alvázban helyezkedik el a hátsó tengely előtt, melynek nettó kapacitása 45 kWh. Az első tengelyen található erőforrás szinkronmotor, mivel a gerjesztett mágneses mezővel szinkronban történik a hajtás. A frekvenciát a rendszer a sebesség függvényében állítja be a teljesítményelektronika vízhűtésű szabályozójával.

Külsőleg az elektromos Citan szinte teljesen ugyan úgy néz ki, mint a belsőégésű társa. Azonban a zöld rendszám, illetve az első kerék felett található Electric felirat árulkodik az elektromos mivoltáról. Továbbá a jobb oldalon, a kerék fölött található „tanknyílást” is meghagyták, ami első nap kicsit megviccelt. Fáradt e-autósként tolatva álltam be a töltőhöz, azonban mikor kinyitottam a fedelet, meglepődve láttam, hogy az alatt semmi nincs. A tanksapka nyílása le van dugózva, majd jött a villámcsapás, hogy a töltőnyílás a csillag alatt lapul.

Gyorstöltőn a nyolc modulból álló tasakcellás 45 kWh-ás akkumulátor 10-ről 80 százalékra 38 percen belül tölthető fel 75 kW-os DC töltővel – ami feláras opció. Alapból csak a 11 kilowattos fedélzeti AC töltés jár (4,5-5 óra alatt tölt fel), de plusz pénzért 22 kilowattos AC töltést is kaphatunk. Ezek ára 441 071 Ft, de erősen ajánlott, mivel sok időt meg lehet ezzel a kombóval spórolni.

Alapban az eCitan csak jobboldali tolóajtóval van szerelve ablak nélkül, de 156 ezer forintért kérhetjük a baloldali tolóajtót is, vagy 232 ezerért ennek az ablakos verzióját. Szerintem az üveg nélküli baloldali tolóajtó megéri a pénzét. Főleg azért, mert a bal oldalon nyitható tolóajtóval még kényelmesebbé tehetjük az életünket és nem kell megkerülni az egész kocsit, ha csak a töltőkábelt szeretnénk kivenni. Továbbá a kétszárnyú hátsó ajtó 180 fokban nyitható, ami szintén alapfelszereltség. Mindez kérhető ablakkal, vagy akár felfelé nyitható ajtóval is. Kinek mire van szüksége.

A kompakt zárt eCitan áruszállítónál a raktér térfogata 2,9 köbméter ami akár 544 kilogramm terhelést is elbír, míg a hosszabb változatnál 3,7 köbméter a raktér térfogata és akár 722 kilogrammal is megbirkózik. Továbbá a raktér méretei a következőképp alakulnak: 1524 x 1806 mm (L1). 1524 x 2170 mm (akár 2 raklap befér az L2-esbe). A szélesre nyíló tolóajtó és a mindössze 57 centiméteres, alacsony padlómagasság kényelmes hozzáférést biztosít a belső térhez és a rakodáshoz. A vezetőt és a rakteret alapban egy teljes, üveg nélküli válaszfal zárja el, de 36 ezer forint ellenében akár üveggel szerelt válaszfalat is kérhetünk.

A raktérben a padló anyaga gumis-műanyag (kérhető fával is), így könnyen takarítható, vagy akár egy nagynyomású mosóval is könnyen kimosható, ha esetleg annyira szennyeződne.

Az eCitan futóműve elöl MacPherson kettős keresztlengőkarokat, illetve egy megerősített stabilizátor rudat az oldalirányú dőlés csökkentésére, hátul pedig Panhard hátsó tengelyt kapott, Mercedes-Benz lengéscsillapítókkal és tekercsrugókkal. 

Az utastérben minden a Mercedes-Benz márkáról és a már megszokott anyagminőségről árulkodik. Számtalan tárolórekesz található az eCitanban, akár a műszerfal előtt az ablaknál, akár a szélvédő felett. Külön kiemelendő, hogy a tesztautóban az úgynevezett „kétszemélyes kísérőülést” rendelték, melynek ára 151 800 Ft. Igaz, hogy a hely nem nagy, de oldalasan egy kisebb ember elfér középen. Ha pedig csak ketten, vagy egyedül utazunk, akkor ledönthető az üléstámla és könyöklővé, vagy akár egy íróasztallá alakíthatjuk azt. Az ülések kényelmesek, és a helyhez mérten állítható a vezetőé.

A középső, nagy felbontású, 17,8 cm-es (7”) érintőképernyőn gyönyörű szép a tolatókamera képe. Továbbá az alapáras okostelefon integrációval is jól kijön a középső kijelző. A kormány előtt lévő analóg mutatók között megbújik még egy 14 cm-es (5,5 col) színes TFT kijelző is, melyen a fontosabb adatok olvashatóak le.

A közel egy hét alatt 856 kilométert tettem bele a kis elektromos eCitan-ba, ezen táv alatt 18 kWh/100km-es fogyasztást értem el, ami meglepett. Sok dobozt és kisebb dolgot szállítottam vele, azaz szinte mindig meg volt pakolva a puttonya. Viszont az igazsághoz hozzátartozik, hogy ezzel a kis áruszállítóval lehet közlekedni, azaz bírja a tempósabb vezetést is. Ha pedig lemerülőben van, akkor a 22-es AC hatalmas segítség tud lenni.

Menetteljesítményére és dinamikájára egyáltalán nem volt panasz, az ülések is kényelmesek és áruszállító mivoltához képest meglepően csendes az eCitan. Egyedül az a fránya menetválasztó kart éreztem idegennek ebben a járműben, sőt az első néhány nap volt olyan, hogy R helyett N-be sikerült tuszakolnom. Plusz jobban hozzá vagyok szokva a kormányon elhelyezett rekuperáció állító karokhoz, mintsem a „váltón” történő fel és le pöccintésekhez.

Összességében erősen ajánlott elektromos áruszállító az eCitan, főleg a fogyasztása és mérete miatt. Jobban belegondolva úgy ámblokk egy kitűnő választás lehet olyan vállalakozó(k)nak aki(k)nek nem kell a nagy rakodó képesség, de mégis szeretne úgy megjelenni egy helyszínen, hogy egy megbízható e-autóból száll ki. Ami az árakat illeti, a rövidebb BASE modell 16,3 milliótól, míg a hosszú PRO 17,9 milliótól elhozható. Plusz a csillagos égig extrázható illetve alakítható a tisztán elektromos Mercedes-Benz eCitan.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Gaben
Az e-cars.hu ötlete 2015 novemberében pattint ki a fejemből, majd 2017 januárjától naponta gyártjuk az értékes tartalmakat.