Tesla Model 3 Highland Standard Range RWD teszt – így kellett volna kezdeni

0

Teslás körökben már bő egy éve mindenki arról beszélt, hogy a cégnek legnagyobb népszerűséget elhozó Model 3 frissítésen fog átesni. Ez lett a Model 3 Highland


Azóta lelepleződött, és az első tulajok már boldogan koptatják vele a hazai utakat.

A Tesla Hungary-val ápolt jó partneri kapcsolatunknak köszönhetően nálunk landolt először a sajtós kocsi, hogy ne csak statikusan próbálhassuk ki, hanem megnézzük, hogy az a rengeteg változás, amit eszközöltek, hogy vizsgázik a való életben.

Hogy ti is kipróbálhassátok, a Model S Plaid-hez hasonlóan ezt az autót is megnyerhetitek egy hétvégére, méghozzá a 2023. december 1-4-ig (péntektől hétfőig). Ehhez ismét nem kell mást tennetek, mint elolvasni a cikket, majd a végén található kérdőívre helyesen válaszolni. Ezzel automatikusan részt vesztek majd a sorsoláson, amit 2023. november 29-én tartunk a Facebook oldalunkon.

Nézzük tehát a kocsit.

Alanyunk egy Tesla Model 3 Highland Standard range RWD. Ami annyit tesz, hogy 60kWh-s akkumulátorral szerelt, hátsó kerék meghajtású verzió. Azaz az alap, legolcsóbb Tesla, amit itthon 17.800.000 forintért lehet hazavinni.

Miben is változott? 

Kívülről szembeötlő a változás már az első pillantásra. Új első és hátsó lámpákat kapott a kocsi. Elől LED Mátrix, csak mátrix nélkül. Azaz a Tesla a Highlanddel sem hozta el nekünk a „takargatós” lámpákat. (Tudjuk, ha ez elkészül minden autó megkapja egy szoftverfrissítéssel) Átkerült a nappali menetfény a lámpa alsó részére, a lámpatest maga is sokkal keskenyebb lett, sportosabb kinézetet kölcsönözve a kocsinak. Hol is láttunk ilyen lámpákat? Hát igen, a talán soha meg nem jelenő Roadster 2-nél.
Ami viszont tény az új lámpával kapcsolatban, hogy a vetítési képe szélesebb, mint a korábbi Model 3-nak volt, valamint a Tesla elmondása szerint fényesebb is.

Az első lökhárítóról eltűnt a ködlámpa, és az alatta lévő függőleges aerodinamikai nyílás. Az előző kiadásban sem volt a Standard Range verziónak ilyen világítása, de az illúzió megvolt, hogy ott van. A levegő csatorna nem tűnt el, csak integrálták a szélesebb légbeömlőbe. Aerodinamikailag valószínű, hogy ez volt az ésszerű megoldás arra, hogy a kocsi a lehető legkevesebb levegőt tolja maga előtt.

Nem mértem meg, mert nekem 19” kerekek vannak az autómon, a tesztalanyon pedig 18”. De képeken, mint ha alacsonyabb is lenne pár centivel az orr rész. Az is lehet, hogy csak a lökhárító ívének új és laposabb kiképzése vezeti a szemem erre a megállapításra. 

Forrás: Motortrend
Forrás: Motortrend

Új „motorháztetőt” kapott a kocsi, kicsit szögletesebbek az ívek. Alatta a frunk mérete maradt 88L. Az ablakmosó folyadék betöltő nyílása a szélvédő alatti részről elköltözött a kocsi orrába. Újdonság itt még, hogy rendes vízzáró gumírozást kapott végre a frunk is.

Szembetűnő használat közben az ablaktörlők útjának növelése. Többet töröl az ablakból, jobban kifut a lapát az A-oszlophoz. Ennek ellenére az ablakmosó folyadék nem folyik már végig a vezető oldali ablakon. Végre tettek egy kis peremet az ablak és az A-oszlop széléhez.

Javították az irányjelzőnél az éjszakai villogást. Most már nem világít bele a holttér kamerába az index használata.
Ha már az kocsi oldalánál tartunk, akkor itt ejtsünk szót a felnikről. A 18 és 19-es felni is ráncfelvarráson esett át. A 18”-as nem csak a disztárcsájában tér el, alatta is új az alufelni. A 19”-os verziót bármikor elfogadnám a mostani helyett.
Nem látszó módosítás, de fontos megemlíteni, hogy a kerékjárati ívek is hangszigetelést kaptak.

Ha már hangszigetelés. Essen szó most a teljes akusztikus üvegezésről is. A korábbi modellnél csak az oldalsó első két ablak kapta meg a dupla hangszigetelt üveget. A Model 3 highland minden üvege hangszigetelt! Ez a két módosítás nagyban hozzájárul a fényévekkel javuló utazási komforthoz. 

A Model 3 Highland mind a Standard, mind a Long Range változatban lágyabb rugókat alkalmaz innovatív frekvencia-szelektív lengéscsillapítókkal párosítva. Ez a frissítés elősegíti a simább utazást, elnyelve a jelentősebb ütéseket, például a mélyedéseket, kátyúkat és a kisebb-nagyobb döccenéseket. A frekvencia-szelektív csillapítás nem teljesen új koncepció, először az 1990-es évek végén alkalmazták. A technológia a felfüggesztés bemenetei alapján változtatja a csillapítóerőt, tökéletes egyensúlyt teremtve a kényelem és a stabilitás között.

A Highland kormányművében is történtek változások. Az előző modellből megmaradt a változtatható áttételű kormányrúd, amely a vezető mozdulatai alapján igazítja a reakciókészségét. A Tesla azonban módosította az áttételt, 10.3:1-ről 10.6:1-re váltva, így a vezetőnek több kormánymozdulatot kell használnia ugyanahhoz a fordulathoz. Ez a változtatás a jobb kiszámíthatóságot és a nagyobb stabilitást célozza meg, különösen nagyobb sebességnél.

A kifutó Model 3 esetében gyakori probléma volt az első felső lengőkarokkal. Hajlamosak voltak a repedésre, ez lehetővé tette a víz beszivárgását a gömbcsuklókhoz, ami végül rozsdásodáshoz és ropogó, nyikorgó, kattogó zajokhoz vezetett. A Model 3 Highland ezt egy új, kovácsolt acélból készült lengőkarral orvosolja, amelyet úgy terveztek, hogy ellenállóbb legyen a rozsdával szemben, és a víz behatolását megakadályozó, zárt gömbcsuklós házzal rendelkezik. Kicserélték a féktárcsákat, és szemmel láthatóan nagyobb lett a fék is. Tudjuk, hogy a Performance-t kivéve probléma volt a fékek teljesítményével is.

Ez itt már nagyon hardcore rész, csak a kerekek levétele után vehető észre. Minden esetre jó jel, hogy a Tesla az ilyen problémákra is figyelt az új modellnél.
Kicsit elidőztünk itt a felfüggesztéssel, de higgyétek el, hogy a lemezek alatt nagyon sok érdekes módosítást rejt az autó magában. Későbbiekben erről is írunk majd. Haladjunk tovább a hátsó rész felé.

Újabb szembetűnő módostást vehetünk észre a hátsó lámpák és a csomagtérajtó, valamint a Tesla logó tekintetében. A logót száműzték, helyette elnyújtott TESLA felírat hirdeti a gyártót. Szerintem esztétikusabb így. 

A hátsó lámpák formája és elhelyezkedése is megváltozott. Szerintem előnyére. A két egymás felé fordított „c” betű kellemesen követi a karosszéria formáját, és együtt nyílik a hátsó csomagtér ajtóval. A tolatást jelző lámpa leköltözött a lökhárítóba a helyzetjelző lámpák alá.

A csomagtér ajtó végre két motoros lett, így nem kell hallgatni a „nyögve” indulását zárt állapotból. Stabilan, akadásmentesen és gyorsan nyílik.

Egy dolog nem kerülheti még el a figyelmünket, az pedig a hátsó lökhárító új műanyag betétje, ami talán a Model Y-ból lehet ismerős. Kis diffúzor imitáció, ami nem hinném, hogy menetstabilitásileg hasznos lehet, de jól néz ki. Azt viszont észrevettem, hogy nagyjából 1cm-rel kijjebb lóg, mint a fényezett lökhárító, így legalább nem a színre fújt elemet tolatjuk le, vagy mennek neki.

Üljünk be végre a kocsiba, fussuk ott is át a változásokat, majd menjünk is vele párszáz kilométert és vonjuk le a konzekvenciákat.

Ha kívül látványos volt a változás, akkor a belső ráncfelvarrására is nyugodtan használhatjuk ugyan ezt a jelzőt. 

Ami szembeötlő, az az új anyagok használata. A fekete belsős modellnél az ajtók borítása és a műszerfal is textil lett. Sokkal jobban illeszkedik a kis textil betét a műszerfalba a légbeömlők fölé, mint a fabetét (vagy műanyag?) a korábbi verziónál. Az új ajtópanelek nagyobb felületű textil borítása is szép lett, de nekem ott nem volt gondom a korábbi Alcantara betéttel sem. Az új anyagok használatán kívül még egy dolog az, ami nem fogja elkerülni a vezető tekintetét. Az pedig a hangulatvilágítás. A bal hátsó ajtótól a jobb hátsóig körbefutó változtatható színű fénycsík keretbe foglalja a kabint. Nem tolakodó, pont annyi, amennyi szükséges. Ha nem tetszik, akkor ki is lehet kapcsolni. Ami nekem hiányzott, de ez szoftveresen orvosolható, az a fényerejének az állíthatósága. (Lehet azóta javították is) 

Új lett a kormánykerék, eltűntek a bajuszkapcsolók a Model 3-ból is. Ennek hátrányaira nem térek most ki, leírtam már a Model S cikkben. Azóta nem változott a véleményem. Tessék ide kattintva elolvasni. A kormánykerék formája és a Tesla logó száműzése a vezető arcából helyes döntés volt. Nekem jobban tetszik, mint a régi megoldás.

A központi kijelző bár fizikailag kisebb lett, a mérete maradt 15,4”, a káva mérete csökkent. Fényereje, és felbontása jobb lett. Az AMD processzornak köszönhetően pedig ultragyors, akadásnak semmi nyoma. Többi autógyártó, tessék tanulni.


A kijelző alatt továbbra is kettő, tehát az utasnak is, indukciós telefontöltő van, aminek a töltési képessége javult, így ha elmozdul a telefon, akkor sem kell félni, hogy nem fog töltődni. Megújult a középső tárolórekesz és italtartó rész is. Szép megoldás a két tolóajtó mögé rejteni ezeket a helyeket. Az anyaghasználat és a textura is pont megfelelő. A könyöklő alól a 12V-os csatlakozó elköltözött a kijelző alatti tároló rekeszbe. Itt találunk még USB-C csatlakozót is, ami képes 65W-tal tölteni a rácsatlakoztatott készüléket. Pl. egy Macbook Pro-t simán feltölt. Próbáltam. Tárolórekeszt kapunk az ajtókba is, ezekben a belseje jelenleg kárpittal van bélelve. Nem lepődnék meg, hogyha ez idővel elmaradna. Tudjátok, 2 millió autónál 1-2 dolláros spórolás egy szemmel látható összeget eredményezhet az év végi excel táblába.

Végül, de nem utolsó sorban megérkeztünk az ülésekhez. Oh, istenem, hogy ezt miért nem találták ki 2021-ben amikor az előző facelift érkezett a Model 3-hoz. Ha valamit választhatnék, amit áttesznek most az autómba, akkor a két első ülést választanám. Sokkal kényelmesebb, jobb a kialakítása. Jobban tart kanyarban, és szellőzik. Igen, lyukas a háttámla és az ülőlap.

Nem volt meleg a tesztidőszak alatt, de akkor is bekapcsoltam, és élveztem azt, amit Musk nem volt hajlandó megadni 5 éven át a cégét sikerre vivő modellnek és tulajdonosainak. Nyugodt szívvel jelenthetem ki, hogy ezzel a lépéssel végképp eltörölték a méltán hírhedt „Tesla hátszag”-ot, mint jelenséget. Kellett ez már, mint egy falat kenyér. Alapáron, a legolcsóbb Teslában is ott van ez az kényelmi funkció. 

A hátsó üléssor is javult azért. 4cm-rel hosszabb lett az ülőlap, így kényelmesebben utazhatnak a hátul ülők is. Igaz, hogy az 5 ülésfűtés már csak 4 darabra redukálódott, de tegye fel a kezét az a Tesla tulajdonos, aki a kakasülő ülésfűtését ötnél többször használta életében.

Módosult a középső kartámasz is, már a fejtámlával együtt nyílik, és a pohártartó a végén található, helyet hagyva így az utasok kezeinek. 
Hogy a hátsó utasok a kényelem mellett a szórakozásról se mondjanak le, a Model 3 Highland is megkaptat az S/X modellekből ismert 8”-os kijelzőt. Itt vezérelhetik a klímát, és irányíthatják a média rendszert. Normál esetben, ha a hátsó kijelzőn média tartalmat vagy zenét fogyaszt az utas, akkor a Standard Range hangzás terén versenyre kel egy Sokol rádióval, ugyan is a hangrendszer ilyenkor csak a két hátsó ajtóban található közép-magas sugárzókat használja. Ez nem valami nagy élmény. DE, és a DE a lényeg! Csatlakoztathatunk hozzá párhuzamosan két Bluetooth eszközt is, és így már nem kell a béna hangszórókon keresztül hallgatni a tartalmat. Ez jó megoldás. Hátsó kijelzőn mindenki külön be tudja magának állítani ezt, nem kell a fő kijelzőn matatni a hátsó utasoknak ezért. 


Amúgy a Standard Range hangrendszere egészen megközelítette a korábbi LongRange hangzását. Viszont a brossúrában állítottakkal ellentétben nincs mélynyomó az SR-ben. A mélyet az első ajtó alsó hangszóróival és a kalaptartóba épített hangsugárzókkal oldja meg a kocsi. Összesen 9 hangszóróval. A korábbi Standard Range hangzáshoz képest fényévekkel jobban. A LongRange-be érkezik majd a 17 hangszórós két mélynyomós és erősítős rendszer. Na az fog szépet szólni!

Arról nincs hír, hogy az aktív zajkioltást is tudni fogja-e majd. De például a Model S aktív zajszűrés mellett hozott 67dB zajszintet 140-es autópálya tempóban. Ezt a Highland Standard Range is hozta mindenféle akusztikai varázslattól mentesen. Két dologról nem tettem még említést. Az egyik a menetválasztó gombok trükkös eltüntetése, amik a fejünk felett kapnak helyet az elakadásjelző gomb két oldalán. Ügyes. Ha nem menne a kijelző és az auto-shift, akkor ott tudunk irányt váltani. Végül a kesztyűtartót is említsük meg. Kisebb lett, és mágnesesen záródik egy nagy csattanás kíséretében. 

Összességében a beltér és úgy cuzammen az autó összeszerelése sokkal jobb lett. Tényleg. Egy 2021-es USA gyártású Model 3 LongRange-ben töltöm a napjaimat. Ha valaki, akkor én és sorstársaim tudjuk, miről beszélünk, amikor a minőség összeszerelést és annak hiányát emlegetjük.

Guruljunk egyet? Hogyne, azért van.

Eléggé visszafogott voltam, mert csak 589km-t mentem a kocsival, és korábban is adtam vissza, mint kellett volna. Sajnos nem volt most elég időm rá, hogy a napi ritmusomhoz használjam. Amúgy is a LongRange lesz az, amiben lesz összehasonlítási alapom.

Beülsz, becsukod az ajtót, elindulsz, és csend van. Már-már zavaróan nagy a csend, hiszen egy 2 évvel korábbi kiadású Model 3-ból huppantam át ebbe a kocsiba. Az útzajok nagyon tompán dübörögnek, az autó siklik a kátyúkkal tűzdelt pesti utakon. A kormányzás tényleg finomabb, és pontosabb. Ha csukott szemmel ültettek volna be ebbe az autóba, azt mondom, hogy egy Volvóban ülök. Minőségi, Így kellett volna kezdeni a Model 3-at kedves Tesla!


60kWh-s akkupakk lithium-vas foszfát kémiával, 18”-os kerekeken ígér (de írhatnám azt is, hogy hazudik) nekünk WLTP hatótávban 554km-t. Nem mondok újat ugye, ha ezt most itt kinevetem. A Tesla kamuzik a hatótáv kijelzőn is. Az egyeltlen használható érték az az energiachart 50km-re vetített fogyasztási statisztikáján alapuló tippelt hatótáv. Én mindig ezt nézem. Na ennél a kocsinál nézhettem, mert 5km volt benne, azt is nagyrészt vagy Transport vagy Factory módban tette meg. Az átvételkor nem volt a kocsi teljesen feltöltve (24%, köszi srácok, nincs harag), így első utam a Törökbálinti Superchargerhez vezetett, majd annak gyatra töltési teljesítménye miatt gyorsan át is pályáztam a kajászói Ionity-re és ott teletöltöttem a verdát. Közben az Autopilot és az FSD kalibrálta a kamerákat és hazafelé már élvezhettem az EU által kiherélt Full-Self Drive élményt. 422 km-t tippelt a kocsi hazudósabb órája.

Az energiachart 364km-t írt. (nem fotóztam le), és végül egy töltéssel úgy, hogy 3%-ra merítettem az autót 322km-t sikerült elmennem. Ha teljesen lemerítettem volna, akkor meglett volna talán a 350km. Ennyit tud a Standard Range 50% autópálya és autóút kombinációban. Az autó a teszt elején 140km/h-ra és Chillre volt korlátozva, de a Teslánál jófejek voltak, és kivették nekem, hogy a valós teljesítmény mellett tudjam megmérni a hatótávot. Így az a 322km meg egy kicsi, az tényleg a valós adatot mutatja. Nyáron ez lehet 10%-kal több véleményem szerint. Nézzétek, ez egy teljesen korrekt érték egy ekkora akkuból. A fogyasztás (15,3kWh/100km) magáért beszél.

A Tesla szerint 25%-kal hatékonyabb lett a kocsi összességében. Szerintem ez a szám nincs meg egy 2023-as Standard Range-hez képest, de inkább áll hozzá közel, mint távol.

Ez az autó teljesen alkalmas hosszabb távok megtételére is. Töltési teljesítménye ugyan eltér a LongRange-től, és csak 170kW felvételére alkalmas óránként, de ezzel a teljesítménnyel is bőven megvan fél óra alatt a 10%-80%.

A Standard Range Tesla viszonylatban mérve nem egy erőgép. Valahol olvastam, hogy 282LE a teljesítménye, ami bőven-bőven elég egy hátsó kerekes autónak. Gyorsulása is ehhez mért. 6.1s, de nem is azért van ez a kocsi. Ami aggodalomra ad okot, az a Michelin e Primacy gumik, amikkel érkezik. Csúszik, veszélyes. Nem volt jó vezetni, ott volt a félsz az emberben. Martonvásárnál 90-es tempóval kanyarodtam az autópálya felhajtóból a pályára amikor elvette a gázt, mert megcsúszott az autó. Ezt sikerült többször is reprodukálni különböző helyeken különböző lassabb és gyorsabb sebességekkel. Ez gond a hasonló gumikkal szerelt Mercedes EQ modelleknél is, ott már volt rá ügyfélpanasz is. Jeleztem a Tesla felé, illetve jelezni fogjuk a negyedéves Owners Club board meetingen is majd. A korábbi abroncsok jobbak voltak. Ne ez rontsa már el a legújabb Tesla élményt, esetleg valakinek a boldogságát.

A cikk elején említettem, és a Tesla Club Magyarország csoport tagjai már régebb óta tudják, hogy bizony a Model S-hez hasonlóan ezt a kocsit ki megdumáltam a Teslával, hogy meg lehessen nyerni egy hétvégére. 
Tehát nincs más dolgotok, mint kattintani, és helyesen válaszolni a kérdésekre!

Soroslás az e-cars.hu facebook oldalán lesz november 29-én. A kérdőíveket 28. éjfélig lehet kitölteni.

Köszi, hogy elolvastátok, kicsit hosszúra sikeredett ez most. 

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!