Egy ideje már sejthető, hogy a kínaiak jelentősen uralni fogják az elektromos autós piacot. A belsőégésű autók világában nem volt lehetőségük érvényesülni, ám az elektromos korszakot nagyon elcsípték és megtámogatva a kínai kormányzat által, nem sok esélye lesz az ellenfeleknek.
Elég nagy fejtörés ez azoknak a gyártóknak is, akik idejében beszálltak a buliba és ma is fejlesztenek, hogy tarthassák az iramot, ezek jellemzően európai autógyártók. A japánok viszont nem igazán törték magukat az akkumulátoros elektromos autók tekintetében, inkább a mild hibridek világában ragadtak és most ébredeznek csupán. Azonban innen igen nehéz lesz feljönni.
A Toyota már látja, hogy ez így nagyon nem jó, ezért próbálja behozni a lemaradást. Ennek egyik jelképe a bZ3 szedán, illetve a nemrég átadott BEV Factory nevű vadonatúj üzem, ahol a legújabb technológiákkal készülnek a jövő elektromos Toyotái.
A bZ3 egy japán-kínai közösködés eredménye és bár az alapokat a Toyota adta (e-TNGA padlólemez és a bZ4X SUV-ből érkező alkatrészek), azért a BYD is jócskán hozzátett a szedán megszületéséhez, többek között az akkupakkal, ami a már ismert BYD Blade cellákból épül fel. A bZ3 is majd ebben az új üzemben készül majd, aminek kapcsán most a gyárigazgató Takero Kato emlékezett vissza, hogy milyen körülmények között születhetett meg a típus.
„Az egész egy kínai üzleti úton kezdődött, még 2018-ban. Akkor először volt alkalmam találkozni a kínai komponensekkel és rögtön éreztem, hogy bajban vagyunk.”
Kato mindig is Kínában szeretett volna dolgozni, az ottani mérnökökkel, így a Toyota vezetői megbízták a feladattal, hogy koordinálja a BYD-vel való közös munkát. A feladat adott volt: egy tisztán elektromos szedán megalkotás a Toyota és a BYD segítségével. A feladatot magáénak érezte és rögtön hozzálátott a csapat összeállításához.
A közös munka megalapozása közel fél évig tartott és 2020-ban sikerült megalkotni a koncepciót. Azóta is folyamatosan fejlesztették és az aktuális technológiai szinthez igazították a végül 2022 októberében bemutatkozott bZ3 szedánt. Mára a BYD szerepe ebben az autóban az akkupakkban a motorban és az elektromos vezérlőrendszerben mutatkozik meg, e-TNGA alapokon. Az első Toyota bZ3 idén márciusban gördült le a gyártósorról Kínában.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!