Mikor jön a 25 ezer eurós Tesla?

0

Az alacsonyabb árfekvésű, 25 ezer euróra taksált e-kompakt gyártásba vételét is tervezik a Berlin melletti Gigafactoryban – árulta el Elon Musk a grünheidi Tesla gyártómű november eleji állománygyűlésén. A világsajtó rögtön rácsapott a techmogul bejelentésére, de a felcsigázott kedélyeket rögvest lehűtötte a cég: elzárkózott minden további részlet közlésétől.

Így aztán a márka lépéseit árgus szemekkel figyelő média ismét csak találgat. Egyes sajtóforrások tudni vélik, hogy a Model 2 néven emlegetett villanyos egy BMW vonalú ferde hátú, mások merészebb, futurista dizájnt képzelnek – összekötve azt a már többször beharangozott kormány- és pedálnélküli Robotaxi programjával. A jól értesültek még hozzáteszik, hogy a kisebb, belépő modell a meglévő típussorozathoz hasonlóan, minimalista stílusban „gombtalanított” műszerfalú lesz, a szigorú költséghatárok miatt csak egy motorral, de Tesla filozófia szerint legkevesebb 400 kilométeres hatótávval és persze az Autopilot rendszerével, sebes gyorsulással.

Vajon így lesz-e, s mikor? Musk az elmúlt években többször is dédelgetett programjai közé sorolta a megfizethető árú, újgenerációs villanyosokat, s bár maga a konstrukció továbbra is hadititok, annyi bizonyos: neki is kell egy „népautó” az alacsonyabb fizetőképességű fogyasztóközönség globális megnyeréséhez. Ennek azonban alapvető feltétele, hogy a gyártás költségeit a jelenlegiek felére vágják vissza – hangoztatták Musk alvezérei az év eleji befektető nap (investor day) nevű San Franciscó-i rendezvényükön. Az ehhez szükséges innovációk sorában többi között felemlegették a fenékváz közel egy darabból álló előállításának préstechnikáját, a hagyományos, Henry Ford féle futószalag helyett egy újszerű összeszerelési technológiát. Mindezek révén felgyorsulhat a termelés (nagyobb lehet a termelékenység), csökkenhetnek a gyártási költségek. Musk arra is többször utalt, hogy szintén elengedhetetlen a nagyobb energiasűrűségű és könnyebb akkucellák termelésnek felfuttatása. A lítium égbeszökő árai mostanában ugyan lejjebb ereszkedtek, de ennek az akku-alapanyagnak a költségei arra kényszerítik a Teslát, hogy saját maga gondoskodjon a beszerzésekről a 4680 jelű battériák gyártáshoz. A nagyarányú autógyártás bővítéshez azonban a külső forrásokat sem tudják nélkülözni. Akkuszállítóik sorában a Panasonic, az LG Energy Solution, valamint a kínai CATL, illetve a BYD cégeket nevesítik.

A Tesla vezetők megnyilatkozásaiból ugyanakkor kitűnik, hogy a 25 ezer eurós Model 2 (aminek egyáltalán nem biztos, hogy ez lesz a neve, csak sajtó emlegeti így) kulcsszerepet játszhat Musk újabb mestertervében. Mint ismert, a cégvezér–mágus azt a célt tűzte ki, hogy 2030-ig nem kevesebb, mint évi 20 millió darabra kell növelni a Tesla autógyártását, ami a meglévő gyártókapacitások megtízszerezését feltételezi. Ha a nagyra törő terv megvalósul, akkor a gyártómennyiség több lenne, mint a VW és a Toyota cégeké együttesen, egyúttal az a globális autóeladások egynegyedével lenne egyenlő. A Tesla pénzügyi igazgatója, Zach Kirkhorn úgy számítja, hogy a gigászi programhoz az eddigi beruházások hatszorosára van szükség, a számla értéke pedig elérheti a 175 milliárd dollárt. Musk mindehhez hozzátette, hogy a megcélzott mennyiség eléréséhez 10 modellre lenne szükség, típusonként évi 2 millió darabos eladással. Összehasonlításként a Toyota Corollából megy el évente mintegy egymillió.

Ilyen formán a külvilág számára jószerivel fantazmagóriának tűnik, mindez miképpen, miféle finanszírozással, milyen új gyártótelepek felhúzásával válhat valóra. Mostanában az is többször elhangzott, hogy Mexikó, India, Indonézia, Dél-Korea, Kanada jönne számításba új Tesla gyárak színhelyeként, de ez is csupán találgatás. Mindenesetre Musk legutóbbi, grünheidi munkásgyűlésen azt is elmondta, hogy a németországi gyártóteljesítményt a jelenlegi 250 ezerről évi egymillió darabra kívánják emelni. A Berlin-Brandenburg Gigafactory gyártósorain jelenleg csak az európai értékesítési lista élén álló Tesla Y készül, s ehhez csatlakozna majd a „kis-Tesla”.

Bárhogyan is alakuljon a gigászi gyártóprogram, annyi bizonyos, hogy ha a Tesla meg akarja őrizni versenyelőnyét, lépnie kell. Inkább előbb, mint később, mert miközben az autósok világszerte megfizethető, olcsó elektromos négykerekűekre várnak, az autógyártók versenyt futnak. Ennek egyik legújabb híre, hogy a Renault új Ampere részlege Legend néven, 20 ezer eurós árat ígérve bemutatta a Twingo méretű városi elektromosát, amelyet 2025-ben dobna piacra. De a többi európai márka is lázasan készülődik. A VW még márciusban lebbentette fel a fátylat a Polo méretű, olcsó ID 2all modelljéről, minap pedig a 7,5 millió forintos ID 1-ről beszéltek. A hírek ugyanakkor arról is szólnak, hogy az elektromos átállás közepette a wolfsburgi cég az árcsökkentésekkel szemben az árrés (profit margin), magyarán a nyereségességi szint megőrzését tartja fontosabbnak. 

Ám a legnagyobb kihívás távol-keletről fenyeget – kínai exportinvázió formálódik. Egyes források szerint a kínai autóipar szereplői egymilliós fölös gyártókapacitásokkal küszködnek, ezért mindinkább a külpiacok felé kényszerülnek. Legfőképpen az alsó kategóriájú, olcsó e-modelljeik számíthatnak sikerre, vagyis pont azok, amelyeket az alacsonyabb fizetőképességű európai autóvásárlók is keresnek. Fő erősségük (ár)versenyképességükben rejlik. A JATO Dynamics piackutató társaság szerint a Kínában eladott e-autók ára nagyságrendileg 40 százalékkal alacsonyabb, mint Európában, az USA-hoz viszonyítva pedig feleannyiba kerülnek. Ilyen formán aligha véletlen, hogy a Tesla is tart a kínai konkurenciától, a cég elmúlt hónapok árcsökkentéseiben alighanem az is szerepet játszott, hogy felvegyék velük az árversenyt.

Végül is arra a kérdésre, mikor érkezhet a 25 ezer eurós Tesla, aligha lehet biztosan válaszolni. Musk cége már többször megcsúszott az új modellek, így a 2019-ben először bemutatott és a most év végre ígért Cybertruck, vagy a Roadster sportkocsi, illetve a Semi kamion piacra hozatalával. Ráadásul a kipofozott Model 3 Highland őszi megjelenése után kézenfekvőnek tűnik, hogy a Juniper projekt, vagyis a bestseller Model Y ráncainak felvarrása élvezzen elsőbbséget. De hát ki lát bele Musk prioritási sorrendjébe? Így aztán a 25 ezer eurós Tesla jövő évi megjelenése egyelőre nem több mint híresztelés – hivatalos megerősítés nélkül.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Heimer György
A szerző nyugdíjas, szabadúszó újságíró. Aktív korában a HVG egyik szerkesztőjeként rendszeresen publikált a nemzetközi autóiparban végbemenő fejleményekről is.