Nem titok, hogy a nagy autógyártók szinte mindegyikének van már futó projektje a szilárdtest akkumulátorok kapcsán, nem véletlenül.
A BMW esetében ez az akkumulátorgyártó vállalat a Solid Power, akik a sajtóanyag értelmében nemrég adták át tesztelésre az első olyan cellákat, melyeket a gyakorlatban is ki tud próbálni a bajor mérnökség. Ha pedig a dolgok jól haladnak, az első ilyen szilárdtest akkus BMW-k 2025-ben érkezhetnek meg. Az információ a Solid Power jelenlegi harmadik negyedéves jelentéséből származik, amit a bekezdés elején linkeltem is. A szállítással egyben megkezdődött a hivatalos autóipari minősítési folyamat, valamint a most átadott cellákat a BMW demonstrációs programjában is használni fogják.
A BMW a hírek szerint az évtized közepe előtt tervezi első, a Solid Power technológiáját használó demonstrációs járművét. Érdekesség, hogy, a BMW már januárban nyert a Solid Power részéről egy engedélyt arra, hogy saját tervei alapján a németországi München melletti Parsdorfban található Cell Manufacturing Competence Centerben egy prototípus-sort építhessen szilárdtest akkumulátor cellák gyártására.
A Solid Powert 2011-ben alapították a Colorado Egyetemből kivált csoportosulásból. Ma a cég a világ egyik legígéretesebb szilárdtest-akkumulátor-fejlesztője. 2022 nyarán az amerikai cég bejelentette, hogy befejezte kísérleti gyártósorának telepítését és még az év vége előtt szándékozik szállítani az első cellákat minősítési tesztekhez befektetőinek és ügyfeleinek. A BMW mellett a Ford az egyik legkiemelkedőbb támogató, így nem lennék meglepve, ha a Ford is hamarosan bejelentkezne a nagy hírrel, hogy szilárdtest akkus e-autót tesztel.
A cég szulfid alapú szilárd elektrolittal gyártja a cellákat, egy teljesen automatizált gyártósoron. A kísérleti kapacitás várhatóan 15 000 cella körül áll majd meg, éves szinten. A sorozatgyártásnak a dolgok jelen állása szerint 2026-ban kell kezdődnie. A most átadott cellák bő 2 év alatt készültek el, hiszen a vállalat 2021 májusában jelentette be először, hogy mire készül ezen a téren. Ráadásul hagyományos NMC katódokat használnak ezen új cellák esetében, ami azt jelenti, hogy ezen komponens a gyártást nem kell a nulláról kidolgozni, át lehet emelni a létező formulákat. A cég végső terveiben először 390 Wh/kg gravimetrikus energiasűrűségű cella szerepel, amit további fejlesztésekkel (szilícium anód helyett lítium-fém anódot szerelnek be) 400 Wh/kg energiasűrűségre tornáznának fel.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!