Az elektromos autóknak számtalan előnye van a belsőégésű társaikkal szemben, míg a felsorolható hátrányok mindegyik leküzdhető lesz a következő néhány évben, melyek közül talán a töltőhálózat ma még foghíjas léte a legégetőbb. Azonban egyre több potenciális vásárló is felismeri az előnyöket, ami közvetlenül hat az eladásokra, természetesen pozitív értelemben.
Mostanában a Rocky Mountain Institute (RMI) egyre több tanulmányt ad ki az elektromos és belsőégésű motoros autók vonatkozásában. Pár napja adták ki legfrissebb tanulmányukat, amiben a belsőégésű motoros autók szomorú jövőjét vizsgálták.
A fenti értekezés után nem sokkal pedig itt az újabb, ami az elektromos autók piaci részesedésének lehetőségeit boncolgatja, a jövőre vonatkoztatva. A Rocky Mountain Institute (RMI) jelentése szerint a nulla károsanyag-kibocsátású járművek 2030-ra akár 62-86 százalékos globális piaci részesedéssel is rendelkezhetnek majd. A belsőégésű autók kőolajigénye már tetőzött néhány éve és az RMI szerint az évtized utolsó éveiben meredeken esni fog a jelenlegi lassú visszaesés után. Ezzel egyidőben a Nemzetközi Energia Ügynökség szerint 2022-ben az összes eladott autó 14 százaléka volt elektromos, szemben a 2021-es kilenc százalékkal, 2020-ban pedig mindössze 5 százalékkal.
A fellendülést Kína, a világ legnagyobb elektromos járműpiaca és Észak-Európa vezeti, ahol az olyan országok, mint Norvégia, 71 százalékos e-autós piaci részesedést tudnak felmutatni. Az EV Volumes elemző szerint 2022-ben Kína 27 százalékos, Európa 20,8 százalékos, az Egyesült Államok pedig 7,2 százalékos piaci részesedéssel rendelkezett 2022-ben az új személyautós eladásokból. A leggyorsabban növekvő elektromos járművek piacai közé tartozik Indonézia, India és Új-Zéland.
A legnagyobb hajtóereje a növekedésnek az árak csökkenése lehet és gyakorlatilag itt van már a küszöbön az árak egy szintre érkezése. Erre a legjobb példa a Tesla Model Y, vagy éppen a frissen bemutatott Volvo EX30, melyek egy tisztán elektromos, középkategóriás-méretű elektromos autók. Utóbbi idehaza akár 14,5 millió forintért hazavihető.
Sőt, az autógyártók közötti verseny is változásokat idéz elő, hiszen az évtized végére elegendő elektromos autó akkumulátor- és autógyár épül, hogy bőséges legyen a kínálat. Ezen felül az akkucellák ára is erősen csökkent az elmúlt években. 2010 óta 88 százalékkal csökkentek az árak, míg az energiasűrűség évente átlagosan 6 százalékkal nőtt. Alább a $/KWh alakulása:
Magától értetődik, hogy kihívások állnak előttünk, különösen a villamosenergia-infrastruktúra, a töltőhálózatok és az akkumulátorok újrahasznosítása terén, de a dolgok jó irányba haladnak, amit az ilyen tanulmányok is alátámasztanak. Az utolsó ábrán azt láthatjuk, hogy miként alakult 2020 óta az e-autót vásárolni tervezők és az új előadásokban az e-autók aránya, beszédes: