Mercedes EQS 580 SUV teszt – az egyedülálló

0

A Mercedes Magyarországtól még tavasszal a megjelenés után kaptam meg az EQS 580 SUV-t egy hétre. Már az átvételt sem aprózta el a Mercedes. A Pappas Auto Hunyadi úti átadótermében kellett lennem délelőtt 10 órakor. – Tesztautót általában úgy veszünk át, hogy adott a nap, amikor vihetjük, és azon belül nincs megkötve az átvétel ideje. – Itt már gondoltam, hogy valami extra lesz a dologban. A kocsit annak a show-nak a keretein belül kaptam meg, ahogy azt a leendő tulaj is átéli. Oké-oké, virágcsokor, pezsgő és a vezetéstechnikai tréning nem járt hozzá, de nem is fizettem ki érte az árát.

Megkaptam az instrukciókat, bemutatták az autót részletesen. Szándékosan nem szóltam, hogy már van vagy 4000 kilométernyi EQ élmény a hátam mögött mikor megjártuk oda, majd néhány nappal később vissza Franciaországot egy EQS-sel, ami gyakorlatilag tök ugyan az a kocsi, mint ez, a méreteit leszámítva. Illedelmesen végighallgattam a bemutatót, kérdeztem pár értelmeset, majd kigördültem az átadó pontról a kocsival.

Szomorúan konstatáltam, hogy még mindig vannak olyan kollegák, akik nem becsülik a tesztautókat. Átadáskor elmondták, hogy bizony volt, aki rendesen lelakta a hátsó üléssort, és az ott található ülésfűtés panelt is sikerült beljebb tolni a rendeltetési helyénél. Szomorú, de ez van.

Az EQS 580 SUV-ért a Volkswagen ID.5-tel mentem, ami éppen akkor volt teszten nálam (itt olvashatjátok az írást róla). Az sem egy kicsi autó, de abból beülve az EQS SUV-be, majd vissza az ID.5-be, az az érzésem volt, hogy simán ledöntve az üléseket be tudtam volna parkolni az ID-val a Mercibe, és úgy visszavinni az importőrhöz azt. 

Bődületes méretei vannak ennek az EQS SUV-nak. Hossza, több, mint 5,1m (5125mm), szélessége tükörrel együtt 2,1m, és magassága sem elhanyagolható, normál állásban 1,7m, de az AirMatic légrugós futóművel ez egy gombnyomással 25mm-rel növelhető, amit GPS koordináta alapján meg is jegyez. Fordulóköre 12m körül van, köszönhető a 11 fokban kormányzott hátsó kerekeknek.

A nálam lévő példány a legerősebb, nem AMG motorral felszerelt 580 4Matic, azaz összkerék meghajtású verzió. Mikor először megpadlóztam nagyon meglepett, mert nem vártam ilyen gyorsulást egy 2735kg öntömegű autótól. Kapaszkodjatok, 3,1 másodperc alatt érte el a 100-as tempót.

Ezek után meg is néztem, hogy milyen ménes került alám a következő 6 napra. 544LE és 858Nm nyomaték az, ami ezt a kasznit és tömeget úgy rángatja, mint a kereken 1 tonnával könnyebb Tesla Model 3-am. Sőt, kicsit jobban is. Na ez volt az első meglepetés, de ígérem, hogy nem az utolsó.

Kívülről nem megyek bele nagyon a jellemzésébe, a fent említett méretek megadják a dimenzióját, külsőleg pedig hozza a Mercedes EQ család jegyeit. Se többet, se kevesebbet. Kimondhatjuk, hogy egy felfújt EQS-sel van dolgunk.

Lámpái hibátlanul teszik a dolgukat, kitakarja a szembe jövőket és az előttünk menőket is. A Mercedes DigitalLight egy nagy felbontású több, mint 2 millió pixelt tartalmazó rendszer, mely akár szimbólumokat is képes elénk vetíteni az útra. Nem törném meg szívesen az elejét ennek a kocsinak. A hűtőmaszkon kis Mercedes csillagok találhatók a nagy embléma körül. Nekem kicsit sok, de biztosan van, akinek ez bejön. Kilincsei az ajtóba bújva várják, hogy közeledéskor előbújjanak.

A tesztautón gombnyomásra elrejthető vonóhorog is található, amivel akár 1800kg-ot is vontathatunk, ha az külön fékrendszerrel rendelkezik. Gyanítom azért az ML után nem ez lesz a következő nepper autó.

A beltérben már más a helyzet, itt is megtalálható a márkát szimbolizáló csillag, de ez igényesen mahagóni fába ágyazva van kivitelezve a könyöklő előtti résznél és az ajtók betéteiben. Ízléses, nem hivalkodó részlet ez.

Az EQS SUV-nak a beltere szintén a modellpaletta egységes belterét hozza, csak az eddigi legnagyobb helykínálattal. A tesztautóban Hyperscreen volt, ami a mai elektromos modellekben elérhető legnagyobb kijelző együttes. Továbbra is tartom, hogy a Meredes EQ modellek beltere a Hyperscreennel válik teljessé, bár lehet sima MBUX két kijelzős verzióban is kérni.

Ülései elől nagyon kényelmesek, ebből a konfigurációból csak a masszázs funkció hiányzott a fullos élményhez. Az EQS SUV viszont nem ér véget az első sornál. Az autó 7 személyes, és ezt most valóban úgy kell éretni, hogy elfér benne a 7 személy. A középső üléssor 13cm-t csúsztatható és motorosan dől le, vagy mozog előre-hátra, ha használni kívánjuk a hatos és hetes üléseket. Így kell ezt csinálni Mercedes. A középső sor lábtere több, mint bőséges, magam mögé beülve !24cm! hely volt a térdem és a vezetőülés között. Poénból beültem hátra is a 186 centimmel, és magamra is tudtam húzni a második üléssort, de nem mondanám, hogy kényelmes volt.

Viszont 5 felnőtt és két gyerek nevetve elutazik bárhová ezzel az autóval, csak ne kelljen a 7 személyre még csomagot is vinni. 5 személyes módban (a harmadik üléssor síkba dönthető) a csomagtere 645 literes, ha beül a két gyerek, akkor marad kb. 230l tér, ami semmire nem elég 7 főnek. De ilyenkor jön jól a vonóhorog.


A térérzet tehát óriási az EQS SUV belsejében, ezen még dob a második üléssorig húzódó nyitható tetőablak is. Szerencsére van árnyékoló is hozzá, így a tűző napon nem kell megfőni benne.

A beltérben az árához méltó anyagokat használtak a dizájnerek, amik a konfigurátorban szinte végtelen variációban válogathatunk össze. A legfinomabb bőr és a legszebb fa és fémbetétek is elérhetők a választékban.  A tesztautóban a világos bőr beltér, és mahagóni fabetét kombinációja emelte az utazási élményt. Ízléses volt. 

Összefoglalva tehát a külső impozáns, a beltér hozza a maximális luxust, amit elvárunk ebben a kategóriában. Hiába, a Mercedes még mindig nem felejtett el autót készíteni.

Nézzük meg, mit tud az úton.

Az EQS SUV-t elvittem egy hosszabb körre a napi teendőim mellett, mivel ezek az autók a hosszútávú utazásra vannak kitalálva. 120kWh-s akkupakkjából 108,4kWh kihasználható kapacitás rejlik a lábunk alatt a padlólemezbe építve, amit 200kW DC töltéssel már fél óra alatt 80%-ra lehet tölteni, köszönhetően a remek töltési görbének.

100% töltöttség mellett 579km hatótávot jósolt az autó, ebből autóúton és közúton, illetve 60km autópálya használat mellett 535km-t ki is tudtam autózni. Ismétlem a korábbi adatot, ez egy 3 tonnás autó, ha már két személy beleül. Ez a hatótáv több, mint amit vártam.

A hétköznapokon helyben közlekedtem a kocsival, akkor 19-22kWh/100km között volt a fogyasztása. Hétvégére gondoltam kitalálok egy hosszabb utat, és szombaton leugrottunk vele Piran-ba a tengerpartra ebédelni. Otthonról 30%-kal indutunk, majd az autó által javasolt Ionity állomásokon álltunk meg. Balatonkeresztúron feltöltöttük 100%-ra, Maribornál 10 percet kellett rátölteni, hogy a Kooper melletti Ionity-ig elértünk vele simán, ahol 80%-ig töltöttük a kocsit. Innen Piran már csak 14km volt.

Nem mehetünk el az EQS SUV vezetéstámogató rendszerei mellett sem, melyek a technológia csúcsát képviselik, és kényelmessé és pihentetővé teszik az utazást.

Intelligens rekuperáció a domborzati és forgalmi körülményeket figyelembe véve, hogy a legtöbb energiát nyerjük vissza az út során. Már majdnem önvezetés szintű sávtartó és adaptív tempomat, ami indexelésre sávot vált. Kisebb korrekció után újra átveszi a vezetést.

Egyszer nem tapasztaltam fantom fékezést, hirtelen kormánymozdulatot, vagy beavatkozást igénylő manővert. A memóriás parkoló segéd megjegyzi az útvonalat, amin beparkolunk, és következő alkalommal abba a parkolóba már magátol beáll, ha a 360 fokos parkoló kamera nem volna elég segítség. Mindemellett természetesen az összes biztonságtechnikai három és négybetűs rendszer megtalálható az autóban.

Az EQS SUV Head Up Display-e az útra vetíti az összes fontos információt és a navigációt. Az AR, kiterjesztett valóság segítségével a kanyarodáskor, vagy sávváltáskor, illetve a navigáció közben mutatja a pontos irányt, és útvonalat. Ha ez elénk vetítve nem volna elég, akkor a központi kijelzőn is megjelenik a front kamera képére vetítve. Hosszú úton jól jön még az energizáló program, ami masszázzsal, hideg-meleg fuvallatokkal, apró ülésmozgásokkal, képernyőre vetített animációkkal tart minket frissen egy hosszú út során. Mi ezt a Piráni utunkon sokat használtuk, és valóban működik.

Az út összesen 502km volt, amit Balatonkeresztúrtól 130-140km/h közötti sebességgel tettük meg. Ameddig ebédeltünk, és felfedeztük Pirant, AC-n feltöltöttük a kocsit 100%-ra, így lódultunk neki a hazaútnak.

Útitársamnak mondtam, ha betartjuk a közlekedési szabályokat, akkor a következő megálló Balatonkeresztúr lesz. Ez végül az eső miatt nem jött be, nagyon rizikós lett volna elérni azt a töltőt, így hazafelé is megálltunk Maribornál egy 10 perces töltésre. Nem ismerem annyira az autót, hogy ha változik az időjárási körülmény, és beleérünk a viharba, akkor mennyivel nő a fogyasztás. Jól tettük a megálló beiktatást, mert a Maribortól Balatonkeresztúrig tartó szakaszon az eső miatt 32kWh/100km feletti fogyasztást értünk el. Ezzel nem tudtunk volna elérni a hazai töltőig. Keresztúron még egy 10 perces töltés, és már indulhattunk is haza.

Az egész kiruccanás 1084km volt, amint 10 óra 38 percnyi utazással és 31,1kWh/100km átlagfogyasztással sikerült megtenni. Az út nagy része autópálya volt, erről árulkodik a 102km/h-s átlagsebességünk is. Az utat 5 kisebb töltéssel csináltuk meg, ami összesen nem volt 1 óra, kivétel az AC töltés, mert ott 2,5 órát voltunk az oszlophoz kötve, de addig felfedeztük Piran-t. Ez így is volt tervezve.

Konklúzió, tehát, hogy városi használatban, ingázásra meglepően jól fogyaszt az EQS SUV, autópályán pedig elkéri azt az elekron mennyiséget, amit egy 3 tonnás SUV-nak el kell. Emellett a nagy akkupakknak köszönhetően, nem marad szégyenben, ha hosszú távra kell menni. A teszt alatt közel 2000 km-t mentem az autóval, főként autópályán. A fogyasztását így is sikerült 29kWh/100km-en tartani.

Egyetlen tény maradt már csak hátra, az pedig az ára. Az alapára 52.182.000 Ft. A tesztpéldány 74 millió forintba kerül. Elsőre kimondva soknak tűnik, hazai pénztárcával mérve főleg. Viszont amit menetdinamikában, vezetéstámogató rendszerekben, komfortban és luxusban kapunk, az csak ebben a kocsiban van meg a piacon, és technológiában messze túlmutat a többi elektromos SUV-n. Ezért nem is érdemes hasonlítani más gyártók kínálatához és áraihoz.

Főleg nem pár kategóriával lejjebb lévő autókhoz. A Mercedes EQS SUV egyedülálló, ehhez mérten van árazva is. Ha valaki a megvásárlásán gondolkodik, ne tegye! Nyugodt szívvel ajánlom, mert nem fog csalódni, és azt fogja kapni a pénzéért, amit vár, + egy év ingyenes töltést az Ionity hálózatán egyész Európában. 

A végére pedig lezárásnak bedobok még pár képet nektek az autóról, és Piranról is.