Jean-Dominique Senard, a Renault vezérigazgatója fakadt ki néhány napja, hogy „kínai vihar” lebeg Európa növekvő elektromos autó-ágazata felett. Senard szerint mindez azért aggasztó, mert az ázsiai nagyhatalom uralja a tisztán elektromos autók akkumulátorainak gyártásához szükséges nyersanyagok piacát.
„Amikor a kínai viharról beszélek, akkor a Kínából Európába irányuló elektromos járműimporttal kapcsolatos erős nyomásról beszélek. Képesek vagyunk mi is elektromos autókat gyártani, de küzdünk az ellátás biztosításával.” Majd a vezérigazgató hozzátette, hogy a kínai elektromos járműipar és nyersanyag-ellátási lánc olyan beruházások eredménye, melyek megismétlése több milliárd euróba kerülhet.
Kína ugyanis nemrég úgy döntött, hogy korlátozza a félvezetőkben és az elektromos autókban használt két fém, a gallium és a germánium exportját. Ezért Európának el kell gondolkodnia egy biztonságos ellátási lánc kiépítésén – mondta a Renault vezére. A korlátozás pedig tovább fokozza az Egyesült Államokkal folytatott technológiai háborút, ami további gondokat eredményezhet az ellátási láncokban.
„Ha valós geopolitikai válság alakul ki, akkor az kizárólag a külföldről érkező termékekkel működő akkumulátorgyáraknak okozhat jelentős károkat. Ez valós probléma.” – Nyilatkozta Senard.
Továbbá „ahogy minden gondos gyártó tenné… mi is alternatívákat keresünk, hogy elkerüljük az ország megbénítását, ha például elfogynak az akkumulátorok. Éppen ezért alternatív üzemanyagok és a hidrogén előállítása kulcsfontosságú lehet ebben az esetben, ha hirtelen nyersanyaghiány lépne fel.”
Az Európai Unió döntéshozói számára egy ideje nyilvánvaló, hogy a Kínától való függés egyáltalán nem kifizetődő. Az EU 2017 óta arra törekszik, hogy a tagállamok számára szükséges tárolókat az EU-n belül állítsák elő, és az ellátási láncot tekintve is minél inkább függetlenedjenek. Ez a nyersanyag-kitermeléstől a feldolgozáson át a gyártásig minden folyamatot érint. Még akár lítiumbányák is nyílhatnak az unió területén. Ilyen például a nyugat-spanyolországi Valdeflores közelébe tervezett telep.
A Kínától való elszakadási szándékot azonban nehezíti, hogy sok ázsiai cég Európában épít most üzemet, az egyik kiemelt célország ebben a tekintetben épp Magyarország. A helyi termeléssel a kínai gyártól azokat a karbonvámokat is kikerülhetik, amelyeket az unió a határain kívülről behozott nagy szénlábnyomú termékekre vezetne be.