Bár sokan nem tudják, de bizony a Mercedes-Benz és a Renault sok közös projektben vett már részt, aminek eredménye többek között az, hogy az eCitan és a Kangoo Rapid E-Tech gyakorlatilag ugyanaz az az elektromos autó. Persze előbbi márka azért meghintette a maga finomságaival az utasteret és a külső jegyeket. Az együttműködés tehát a furgonos világban nem új keletű, ám a Mercedes-Benz VAN.EA padlólemez bemutatásával úgy tűnik, hogy véget ért a közös munka.
Ha lehet hinni a Reuters legújabb cikkének a témában, akkor a Mercedes-Benz nem fog további, új projektbe fogni a franciákkal, hanem inkább a saját terveit építi tovább, melyek a fent nevezett EA padlólemezre épülnek fel. A Mercedes-Benz a maga részéről saját VAN.EA elektromos platformjára összpontosít, amelyre 2026-tól a gyártó összes újonnan kifejlesztett közepes és nagy furgonja épül meg. A német gyártó 2030-ra az új platform segítségével 50 százalékra szeretné növelni a teljesen elektromos kisteherautók arányát. Közbenső célként 2026-ra az arány akár 20 százalékra is emelkedhet. Összehasonlításképpen: 2022-ben a leszállított 411 000 Mercedes kisteherautóból 14 700 volt elektromos hajtású, ami mindössze 3,6 százalékos részesedésnek felel meg. A nagy ugrás 2026-ban következhet be az első VAN.EA modellekkel.
A német-francia együttműködésnek tehát jó eséllyel vége lesz hamarosan. Ennek hátterében pedig az áll, hogy a Renault 2026-tól FlexEVan néven saját platformra épülő akkumulátoros elektromos kisteherautók családját tervezi bemutatni. Ezt a FlexEVan architektúrát elsősorban a Renault és a Nissan márkák számára fejlesztik ki, de a bennfentesek szerint a Volvo-csoporthoz tartozó haszongépjármű-gyártó Renault Trucks is csatlakozhat.
Azonban a Mercedes-Benz szóvivője azt mondta a Reutersnek, hogy a csoport nem tervez közepes vagy nagy furgont megépíteni a VAN.EA-n kívül más platformon. A hírügynökség szerint a Renault nem kommentálta a hírt. Míg korábban a Daimler és a Renault számos területen dolgozott együtt (például a dízelmotorok beszerzésén és a közös Twingo-Smart projektben), mára már csak egyetlen szoros kapcsolat maradt: a Citan/Kangoo páros. A Renault régóta törekszik arra, hogy kiterjessze együttműködését a Mercedesszel a kisteherautó-szektorban, de sikertelenül – írja a Reuters.