Húsvét előtti hétre ütemeztem be magamnak a bérelt Mercedes-Benz EQB-n a gumicserét, ezért lefixáltam az időpontot a Hunyadi úti Pappas-nál. Gondoltam és bíztam benne, hogy már jön a jó idő és nem kell a téli gumi előnye. Közben kiderült, hogy valami miatt visszahívást is elrendeltek a kecskeméti elektromosra, így fent kell hagynom egy rövid időre az EQB-t. Nyugtáztam.
Hogy addig se maradjak autó nélkül a Pappas vezetősége arra gondolt, hogy mi lenne, ha a német csillagon kívül, a jó idő eljövetelével megismerkednék egy csipetnyi olasz életérzéssel is. Gondolatolvasók. A megjelenés óta bakancslistás a Fiat 500e, de eddig sajnos nem volt hosszútávú tapasztalatom a torinói elektromos autóval.
Az EQB leadása után, a Fiat szalon felé vettem az irányt a Hunyadi úti telepen belül, ahol Bergman Balázs már a kulcsot lóbálva várt 100 százalékra töltött akkuval. A hivatalos papírok kitöltése után egyből birtokba is vettem a kis Fiatot és az alap dolgokat beállítottam még indulás előtt. Első blikkre az infotainment rendszert kiválónak könyveltem el magamban a gyors és átlátható menüje miatt.
Az elektromos 500 LaPrima By BOCELLI felszereltségi szintet kapott, amiben – szinte – minden megtalálható, de a Pappasnál kimaxolták a lehetőségeket és a FIAT vezetési asszisztens csomagot is bele rendelték a kis elektromosba.
Szerintem a legtöbben tisztában vannak azzal a ténnyel, hogy 1957 óta gyártják a Fiat 500-at. Azzal azonban kevesebben, hogy a Fiat-Chrysler már 2013-ban is piacra dobott egy tisztán elektromos Fiat 500-at, amit csak két államban (Kalifornia és Oregon) értékesítettek. Az USA piacra szánt elektromos 500-ból mindössze 30 000 darabot adtak el és 2019-ben megszüntették a gyártását. Az akkori Fiat vezér nyilatkozata szerint minden egyes eladott elektromos Fiat 500 közel 14 ezer dollár veszteséget jelentett az anyavállalat számára. Mindez azonban már a múlt és a Fiat is rájött, hogy igenis elektromos autókat kell gyártani. Főleg városi használatra.
Így született meg a Fiat 500e, amivel egy hétig fülig érő mosollyal közlekedtem.
A Fiat 500e tengelytávja 2322 mm, hossza 3622 mm, míg a szélessége 1683 mm. Az új 500e-nél minden lényeges formai jegyet megtartottak és csak annyit játszottak a vonalakkal, hogy látszódjék a frissítés. Elöl a kerek lámpákat kettéosztották, mintha szempillája lenne az autónak. A kilincseket elrejtették, továbbá az oldalsó index lámpákat modern LED-es köntösbe öltöztették egyfajta cápauszonyként díszítve az autó oldalát. Továbbra sincs klasszikus maszk, miért is lenne. Ez egy tisztán elektromos modell.
A külső újratervezés pedig annyira jól sikerült, hogy a Tesla Model 3 mellé parkolva mindenki a kis elektromos 500-at nézte meg. Sőt, volt olyan nézelődő is aki mosolyogva beszélt az autóhoz. Így ez már mindent elmond a Fiat 500 külsejéről és annak tekintélyt csalogató nézéséről.
A Fiat 500e tengelytávja 2322 mm. Belső tere épp annyira kidolgozott, mint a külseje. Olyan apróságokra is gondoltak a tervezők, mint az ajtóbehúzó mélyedésbe rejtett régi Fiat 500 rajza mellé írt felirat. Ugyanis az új elektromos 500-at már nem Lengyelországban, hanem a patinás Mirafiori gyárban gyártják. Ennek megerősítésére szolgál Torino látképe a vezeték-nélküli mobiltöltőpadon is a középső 12,25″-os érintőképernyő alatt.
A manuális klímaállító gombokat meghagyták, ami sokkal kényelmesebbé és biztonságosabbá teszi a kívánt hőmérséklet beállítását utazás közben is. Azonban az ülésfűtés a nagy kijelzőről kapcsolható. Az ajtó gombbal nyitható (manuális nyitót igényesen elrejtették), de sajnos, ha egymás után többször megnyomom az ajtónyitó gombját akkor még menet közben is kinyílódik az ajtó. Pedig ezt egy szoftverfrissítéssel le lehetne tiltani.
A menetválasztó gombokat szintén igényesen süllyesztették a klímavezérlő alá, ahol kényelmesen el lehet őket érni. A középső kartámasz alá raktak egy mély tárolót és itt található a rögzítőfék kapcsolója és a módválasztó. Meg persze a hangerő állító görgő is, de azt szinte egyszer sem kellett használnom, mert a kormány hátoldalán is vannak gombok melyek a hangerő állítására alkalmasak.
A kormány szintén minőségi érzetet ad, amit számtalan fontos gombbal láttak el. Bal oldalon található gombokkal a kormány előtti kijelzőt tudjuk állítgatni, míg a jobb oldali gombokkal a tempomatot és a vezetési csomagban elérhető vezetést segítő beállításokat tudjuk aktiválni vagy éppen kikapcsolni.
A Fiat 500e egy rendkívül kicsi és aranyos elektromos autó, mindig meg is lepődtem mikor a kiszállás után szinte egyből a csomagtartónál találtam magam ami alapban 185 literes, míg a hátsó üléstámla ledöntésével 550 literre tudjuk növelni itt a szabad helyet.
Az egy hét alatt legtöbbször egyedül vagy másodmagammal utaztunk a kis Fiatban, de volt olyan nap, mikor négy felnőttel tettünk meg egy nagyjából 120 kilométeres utat. A mögöttem ülők nem panaszkodtak, vagy csak nem mertek, félve attól, hogy buszra vagy vonatra kell szállniuk. Az viszont biztos, hogy az első két ülésben rettentően kényelmesen el lehet férni, a nagy ajtóknak köszönhetően pedig könnyű a ki- és beszállás.
Utazás és fogyasztás
Az elektromos Fiat 500e össztömege 1365 kilogramm, ellenben a gyomrába pakolt 42 kWh (nettó 37,3 kWh) akkumulátornak köszönhetően baromi jó az úttartása. A 87 kW teljesítményű villanymotor 118 lóerő leadására képes az első keréken, így kilenc másodperc alatt futhatjuk meg a 0-100-as sprintet, míg a végsebességét 150 km/óránál maximalizálták.
A Fiat 500e másik nagy fegyvere a kis mérete és alacsony fordulóköre (9,7 m) mellett a fogyasztása. Mikor négyen utaztunk a kis olasz elektromossal, akkor is beérte 14,1 kWh-val 100 kilométeren. Közúton, városokat és falvakat érintve.
Ezt a kis elektromos autót erre tervezték, ilyen közegben érzi jól magát. Sajnos autópályán már éhesebb, ott a 130 km/óránál felugrott a fogyasztás 24,1 kWh/100km-re. Mentségére legyen szólva, hogy pálya melletti IONITY töltőknél viszont újra előtör belőle az olasz csődör és 85 kW-tal falja az elektronokat és csak 80 százaléknál lassul vissza 50 kW-ra a töltés. Ha pedig otthon akarjuk tölteni, akkor a 11 kW-os inverterrel kevesebb, mint 4 óra alatt tele tudjuk tölteni a kis elektromos Fiatot.
A Fiat vezetési asszisztens csomagja, – magában foglalja a 360 fokos kamerát, holttérfigyelő rendszert, intelligens adaptív tempomatot és a sávtartó asszisztenst – meglepően jól vizsgázott. Nagyobb és kisebb kanyarokat is egyaránt bevesz, míg a kormányérintést sem folyamatosan, amolyan zaklatóan követelte.
100 százalékra töltött akkumulátornál 260 kilométer megtehetőt tippelt az óra, ami meg is lett. Sőt! A teletöltött akku után Székesfehérváron jártam-keltem, majd másnap egy Balaton, Tihany, Balatonakarattya utat is beterveztünk. Sajnos a balatonakarattyai MOL töltőnél állt a sor, így kertek alatt, Füle és Polgárdi felé vettük az utunkat, hogy töltés nélkül hazaérjünk Székesfehérvárra.
5 százalékkal, 13 megmaradt kilométerrel, plusz tűzpirosan villogó akkumulátorjelzéssel töltés nélkül hazaértünk. Azokon a napokon 269 kilométert tettünk meg az 500e-vel egyetlen töltéssel, de látható, hogy az idő nem volt éppen kegyes hozzánk. Nézzük a jó oldalát és így legalább ki tudtam próbálni Akarattyától a három fokozat közül a legspórolósabbat, a SHERPA-t. Ez a mód szinte mindent takarékra állít, a fűtést leveszi és maximum 90 km/órás sebességgel lehet közlekedni.


A másik két mód a NORMAL, míg a legtöbbet a RANGE módot használtam, ugyanis ott volt csak egypedálos vezetés. Ezt baromi jól megoldotta a Fiat. A két mód között nem vettem észre semmi különbséget, csak annyit, hogy a RANGE módnál jobb a motorfék és a visszatöltés, így van egypedálos vezetési mód.
Az egy hét alatt egészen pontosan 1132,8 kilométert tettünk meg a tisztán elektromos Fiat 500e autóval. Ezen idő alatt IS, baromira meg lehet szeretni az olaszok elektromos autóját. Dolce Vita!
Parádés, 13,8 kWh-s fogyasztással zártuk a tesztutunkat, ami szerintem a szeszélyes áprilisi időben nagyon jó érték. Ha most csak rövid távokat mennék és nem autópályáznék akkor biztos, hogy elgondolkodnék egy Fiat 500e-n. Szerelemautó a javából, kabrió változatban meg főleg.
Az EQB elkészült, de a Pappas Auto rendkívüli akciója alatt gazdára is talált a kecskeméti elektromos. Ezért hazafelé egy újabb, német das Lebensgefühl-t élvezhettem, amit hamarosan bemutatok.