A Tesla az utóbbi hónapokban a hatalmas árcsökkentéseivel került be a szóbeszédek középpontjába. Az elmúlt hónapokban olyan mértékű árcsökkentéseken van túl Elon Musk vállalata, hogy jogosan merül fel a kérdés: marad haszna a Teslának?
A kérdés teljesen jogos, hiszen tulajdonképpen elindult egy árháború az elektromos autók piacán, amit a Tesla indított el és azóta több autógyártó is beszállt a buliba. Habár ezek a résztvevők (Volkswagen, BMW) eddig csak leginkább a kínai vásárlóknak kedveztek az áraik csökkentésével. Nem így a Tesla, akik összességében eddig háromszor csökkentettek az autók árain Amerikában és kétszer a globális piacokat érintve, köztük Magyarországot is. Legutóbb április 19-én jött a hír a legutolsó amerikai árcsökkentésről, akkor az alap (Standard Range AWD) Model 3 kezdőára csúszott be 40 ezer dollár alá. De még a Model Y esetében is újabb 1 millió forintnak megfelelő árzuhanás realizálódott egyetlen éjszaka alatt.
Mennyi haszna van így a Teslának egy-egy elektromos autón? Akik a nulla közeli profitra tippelnek, elég közel járnak ahhoz, amiről Elon Musk beszélt legutóbb a negyedéves értékelőn. Másrészt az Insider magazinnak.
A 2023-as első negyedévi értékelőn Musk arról beszélt, hogy a Tesla az eladási volumen érdekében kész rövidtávon lemondani az elérhető haszon akár jelentős részéről is, ha így még több autót adhatnak el. Az Insider pedig arról írt, hogy egy befektetői fórumon Musk irányába számos kérdés került megfogalmazásra az árcsökkentésekkel kapcsolatban, amik közül az egyik végül meglepő válaszra késztette a Tesla vezetőjét:
„A Tesla egyedülállóan erős stratégiai pozícióban van, mert mi vagyunk az egyetlen gyártó, aki olyan elektromos autókat gyárt, amelyeket műszakilag nulla nyereséggel tudunk eladni. Majd a közeljövőben ezek az autók óriási nyereséget hoznak az önvezetésnek köszönhetően. Ezt senki más nem tudja megtenni. Nem tudom, hogyan fogják sokan értékelni az imént elmondottakat, de ez rendkívül jelentős dolog.”
Ez lenne tehát Musk terve a közeljövőre nézve? Valóban olcsó elektromos autókkal elárasztani a piacot, melyek majd a jövőben hoznak majd hasznot? Ha igen, mi lesz így a többi autógyártóval?