A belsőégésű motorral szerelt autók ebben az évtizedben igen jelentős mértékben fogják majd a terepet átadni a tisztán elektromos meghajtású modelleknek. Szinte az összes nagy márka bejelentette átállását az új technológiára 2030-ig.
Most a SEAT is elindul történetének legnagyobb átalakulásán, hiszen a fő üzemük Martorell mellett 2025-től csak elektromos autókat fog gyártani.
A Volkswagen Csoport összességében igen nagy lendülettel indult neki az átalakulásnak, melynek végére nem lesz belsőégésű motorral szerelt új autója a kínálatban. A Csoport által tömörített márkák jelenleg az átállás különböző szintjein állnak és talán a SEAT esetében mondhatjuk el leginkább, hogy van még hova fejlődni. Mindez hamarosan megváltozik. A SEAT jelenleg egyetlen BEV-modellel van jelen a VW Csoport életében, ez a Born, amit 2020 végén már megismerhettünk.
A Magyarországon jelenleg közel 18 millió Forinttól elhozható Cupra BORN. Az első elektromos SEAT gyártása az indítás óta a németországi Zwickauban készül, hasonlóan a Csoport többi elektromos autójához amik a MEB padlólemezre épülnek. Adhatja magát a kérdés, hogy miért nem a SEAT spanyol gyárában, Martorellben? A válasz egyszerű, eddig ott nem voltak felkészülve az elektromos autók gyártására.
Ezen változtat most a SEAT, legújabb sajtóanyaguk szerint. Az 1993-ban átadott gyár idén ünnepli 30. születésnapját, a születésnapi ajándék pedig a jövő biztosítása az üzem számára. Ez azt jelenti, hogy a VW Csoport 3 milliárd euró értékben fogja átalakítani az üzemet, hogy 2025-től itt is kizárólag csak elektromos autók készülhessenek. Kiszorítva a jelenlegi, belsőégésű motorral szerelt modellek gyártási volumenét.
Az üzem átalakítása után a VW minden spanyol gyártói érdekeltsége (többek között az új akkugyár Valencia mellett) a martorelli gyártás támogatását fogják szolgálni. Ott ahol a dolgok jelen állása szerint a Csoport a kicsi, belépő szintű, így vélhetően kedvezőbb árú elektromos modelljei készülnek majd, de nem csak SEAT\Cupra logóval. Innen gördül ki majd többek között az Urbanrebel is.
A jövő tehát fényes a SEAT spanyol gyára számára, Zwickau mellett Martorell lesz már biztosan a BEV modellek gyártásának legfontosabb bázisa. Az itten üzem egyébként 1993-ban nyitotta meg a kapuit, 34 hónapos építkezés után, melynek akkor 244,5 milliárd Pezó értékben építettek meg. Az első autók, amik itt gördültek le a szalagokról egy 2. generációs SEAT Ibiza és egy 1. generációs Cordoba voltak. Az üzemben ma 12 ezer dolgozik, ami 400 focipályányi területen fekszik.