Magyar cég gyűjt tapasztalatokat a hidrogén üzemanyagcellás Miraival

0

A Magyar Földgáztároló Zrt. az országban elsőként rendszeresít a flottájában egy zéró emissziós, melléktermékként tiszta vizet kibocsátó hidrogén üzemanyagcellás elektromos Toyota Mirait.

Tavaly februárban került bejelentésre, hogy a Magyar Földgáztároló Zrt. a Nemzeti Hidrogén Stratégiával összhangban az Akvamarin projekt keretében egy 2,5 megawatt összteljesítményű elektrolizáló rendszert és a hozzá tartozó hidrogéngáz-előkészítő technológiát létesít a Kardoskúti Földalatti Gáztárolón. A Magyarországon így elsőként komoly kapacitással zöldhidrogént előállító vállalat fontosnak tartja a hidrogén technológiával kapcsolatos felhasználói ismeretek beszerzését is, ezért az országban elsőként rendszeresít a flottájában egy zéró emissziós, melléktermékként tiszta vizet kibocsátó hidrogén üzemanyagcellás elektromos Toyota Mirait.

A hidrogént a szakemberek a jövő abszolút zöld, zéró emissziós energiahordozójának tartják, amelyre a jövőben fontos szerep hárulhat a közúti-, vasúti-, vízi- és légiközlekedés és áruszállítás karbonsemlegessé tételében, és legalább ilyen kiemelt szerepe lehet a zöld épületenergetikában. A hidrogénben rejlő kiemelt potenciált többek között az jelenti, hogy lehetőséget teremt a fosszilis energiaforrások helyett Európa-szerte előtérbe kerülő megújuló energiaforrások (nap- és szélerőművek, stb.) által előállított folyamatosan növekvő mennyiségű villamos energia tárolására: ezt ugyanis elektrolízises vízbontásra használva hidrogén állítható elő, amelynek tárolása és szállítása jóval egyszerűbb és olcsóbb, mint a villamos energia tárolása. Így a hálózati kapacitáscsúcsok esetén sem veszik el az előállított zöld energia.

A Békés megyei Kardoskút közelében lévő gáztárolónál vizet bontanak majd elektrolízissel összetevőire. azaz hidrogénre és oxigénre. A folyamathoz a hazai villamoshálózatban keletkező többletenergiát használják majd, amikor a magyar erőművek több áramot termelnek, mint amennyit az ország éppen felhasznál, mely kiegyenlítő szolgáltatással a Tároló részt vesz a villamos- és földgáz ellátó rendszer összekapcsolásában. Az így előállított hidrogént a tervek szerint földgázzal keverve a Magyar Földgáztároló Zrt. a saját fűtőberendezéseiben használja majd fel, ám a jövőben a földgáz szállító- és elosztó rendszeren keresztül a végfogyasztókhoz is eljuttatható lesz.

Ezzel csökkenthető a szén-dioxid kibocsátás, hiszen a hidrogén összetevő felhasználásának lényegében nincs károsanyag kibocsátása. A Magyar Földgáztároló Zrt. jelenleg négy földalatti gáztárolót üzemeltet hazánkban. A kardoskúti létesítményre pedig azért esett ezek közül a választás, mert itt hosszabb távon három földalatti tároló réteget lehetne hidrogén tárolásra használni, a tárolónak pedig távvezetéki és elosztó vezetéki kapcsolatai is vannak a régióban, így a kevert energiahordozó szállítása alapból megoldott.

A hidrogén a közép-kelet-európai zöld gazdaságban a jövőben betöltendő szerepe a témája a megrendezett, Palkovics László Innovációs és Technológiai Miniszter által megnyitott Budapest Hydrogen Summit-nek is. Az esemény kiváló alkalmat szolgáltatott arra is, hogy az esemény egyik panelbeszélgetésén résztvevő Kriston Ákos, a Magyar Földgáztároló Zrt. elnök-vezérigazgatója átvegye az ugyancsak az esemény egyik panelbeszélgetésén szereplő László Richárdtól, a Toyota magyarországi országigazgatójától és Szabó Gyulától a Mercarius Flottakezelő Kft. kereskedelmi igazgatójától a hazánkban elsőként ügyfélnek leszállított hidrogén üzemanyagcellás elektromos Toyota Mirai kulcsait.

A Magyar Földgáztaroló Zrt. által szolgálatba állított Toyota Mirai egyébiránt a világ első sorozatgyártott hidrogén üzemanyagcellás elektromos autójának második generációja, amely egyetlen tankolással (ami maximum 3-5 percet vesz igénybe) akár 650 kilométer megtételére is képes.