Elkerülhetetlen lesz a tisztán elektromos autóra való átállás

0

Úgy tűnik, hogy Európában az autógyártók és a törvényhozók erőfeszítései megtérülnek, ugyanis egy új tanulmány szerint az EU-ban és az Egyesült Királyságban a fogyasztók teljesen elektromos járművekre való átállása „elkerülhetetlen”.

Világviszonylatban a 2021-es év óriási volt az elektromos járművek bevezetése szempontjából. Az éves eladási számok kezdenek beszivárogni a kínai, az Egyesült Államok és az EU autógyártóitól és sokan 100 százalék feletti éves növekedésről számolnak be. Elég csak a Polestar, a BMW, vagy éppen a Volkswagen számait megnézni az elmúlt napok híreiből.

Egy új tanulmány szerint az EU-ban és az Egyesült Királyságban „elkerülhetetlen” lesz a fogyasztók átállása a teljesen elektromos járművekre. Ezen tanulmány szerint az autógyártók kötelezettségvállalásai, a CO2-kibocsátásra vonatkozó szigorúbb szabályozások és az elektromos járművek összköltségének csökkenése miatt az európai új autó eladások várhatóan meghaladják a belsőégésű járművekét a következő három évben.

A 2022-es év pedig még a tavalyinál is erősebb lesz. Hiszen több, már most ismert tényező van a kalapban. Az egyik az, hogy közel 30 új, tisztán elektromos modellt várhatunk a világ különböző autópiacain. Mindez még inkább felpörgetheti az átállást, hiszen még több leendő vásárlót lehet így a kasszákhoz csábítani. A másik fontos, vonzó tényező a töltési infrastruktúra lesz idén és annak fejlesztése az EU-ban és az Egyesült Királyság területén egyaránt.

A Business Green tanulmánya az iparág főbb szereplőinek megbízásából készült. Pontosabban 45 szervezet (többek között energiatermelő, töltőüzemeltető és felhasználói) kérésére. Magát a tanulmányt az Element Energy energiaügyi tanácsadó cég készítette, amely 14.000 leendő újautó-vásárlót kérdezett meg Európa-szerte.

Elsőként a tanulmány megjegyzi, hogy a bekerülési költség a legfontosabb tényező a fogyasztók számára, amikor a következő járművük vásárlását tervezik. Ez sajnos sok embert riaszthat el első körben az elektromos autóktól, hiszen ezek ára ma még magasabb kategóriát képvisel. Pedig számos tanulmány és költségelemzés kimutatta már, hogy az elektromos járművek hosszú távon olcsóbbak, mint a benzines- és dízeles autók. Köszönhetően az alacsonyabb karbantartási és üzemanyagköltségek miatt. A magas árak azonban továbbra is nagy akadályt jelentenek a BEV ötletével kacérkodó átlagfogyasztóknak anélkül, hogy teljes körű ismereteket szereztek volna a technológiáról és annak előnyeiről.

Szerencsére az akkumulátor és más komponensek ára folyamatosan csökken, ezért a tanulmány szerint 2025-ben egy árszintre kerülhet egy elektromos és egy belsőégésű autó ára. Ennek fényében az lesz az az év, amikor a tisztán elektromos autók értékesítéseinek aránya nagyobb lesz, mint a belsőégésű motorral szerelt autóknak. A megkérdezett résztvevők már nem ennyire pozitívak, ők 2028-at gondolják a nyerő évnek. A tanulmány zárógondolata az, hogy 2035-re már szinte száz százalékban csak elektromos autókat fognak értékesíteni új utóként.