“Lassan járj, tovább érsz” van ez a szép magyar mondásunk és bár nem tudom, az Egyesült Államokban van-e ottani megfelelője ennek a közmondásnak, de sok igazság van benne, az biztos. Vélhetően Elon Musk is elmondta magában ennek megfelelőjét, amikor, meghallotta, hogy a Rivian már most a második gyárnyitáson gondolkodik, pedig még az elsőben sem indult meg a termelés.
De miről is van itt szó? A Rivian jelenleg az USA egyik legígéretesebb e-autó márkája, leginkább elektromos pickupjuk (R1T) és 7 üléses SUV-juk kapcsán vannak az érdeklődés középpontjában. De nyilván az is besegít a hype növekedésébe, hogy az Amazon őket választotta ki arra, hogy legyártsák a számukra szükséges 100 000 darab, saját tervezésű elektromos furgont.
A cégbe vetett piaci bizalom tehát hatalmas, aminek tökéletes bizonyítéka az, hogy mesterei a támogatói és befektetői pénzek összegyűjtésének. Kezdődött azzal, hogy a Ford még 2019 végén 500 millió dollárt adott a Riviannak, de az Amazon is ideje korán meglátta bennük a lehetőséget, amit 700 miiiló dollárral fejeztek ki szintén még 2019-ben. Talán ezek az összegek is nagyban hozzájárultak az első Rivian gyár létrehozásához, aminek egy régi Mitsubishi gyár ad otthont az Illinois Állam-béli Normal városában. A tervek szerint itt készül majd többek között a fent is említett R1T pickup is, azonban a gondok itt kezdődnek. A típust hatalmas érdeklődés kíséri, azonban folyamatosan csúsznak a kiszállítások megkezdésével, ami komoly problémákat mutat a Rivian gyártási folyamatairól.
A magam részéről ezért is lepődtem meg, amikor kiderült, hogy a Rivian újabb 2,5 milliárd dollárnyi pénzt tudott magához vonzani, melyből, mint azóta kiderült, egy második gyárat kívánnak megépíteni, szintén az Egyesült Államokban, ráadásul 5 milliárd dolláros költségvetéssel!
Én személy szerint ezt kapkodásnak vélem, de hát a Rivian nyilván jobban tudja mit csinál. Azonban Elon Musk is a kapkodást látja ebben a történetben és az ő szavára már érdemes adni, hiszen egy startupból pár év alatt a világ egyik legismertebb és legsikeresebb autómárkáját hozta létre. Jó tanácsa az alábbi a Rivian számára:
„Én azt tanácsolnám, hogy előbb legyen egy működő gyáruk. Őrülten nehéz elérni a mennyiségi termelést megfizethető egységáron.”
A gyár, ami a dokumentumokban Projekt Tera-ként van megnevezve, legalább 7500 munkahelyet hozna létre 2027-ig és évi 200 000 darab autóval számol és azóta már az is kiderült, hogy a texasi Forth Worth mellett épül meg egy több, mint 800 hektáros területen.