A Volkswagen villamosítási törekvései egyre nagyobb méreteket ölt, ami persze sok akkucella és ezzel együtt sok gyár meglétét igényli. A gyárakkal kapcsolatban egyre több információ lát napvilágot, ahogy telik az idő. Tudjuk, hogy hat akkumulátor gigagyár fogja a törekvések alapját szolgálni, 2030-tól évi 240 GWh kapacitással. Ebből az első gyár a Northvolttal közös projekt, míg a harmadik még csak körvonalazódik Spanyolországban. A vezérigazgató Herbert Diess egyébként igen ambiciózusan azt tűzte ki célul, hogy a Volkswagen a világ három legnagyobb akkugyártó vállalata között legyen.
Mai cikkünk a második üzemmel fog egy kicsit alaposabban foglalkozni. A Volkswagen Csoport mostani bejelentése értelmében ugyanis a Salzglitterben megvalósuló gyárban a kínai Gotion High-Tech Co., Ltd fog besegíteni. 2020-ban a Volkswagen 1,1 milliárd euró értékben bevásárolta magát a kínai akkugyárba. Ezzel a részvények 26%-át tudhatja magáénak. A megállapodás lényege, hogy a két vállalat közösen tesz erőfeszítéseket az „unified cell” kifejlesztése érdekében, ami a Volkswagen egyen-akkuja lesz.
A VW egyelőre nem sokat árult el az új akkumulátor celláról. Az biztos, hogy prizmatikus, tehát téglatest-alakú cellákkal kell számolni. Kémia szempontjából legalább kettőt várhatunk. Az olcsóbb, LFP kémiájúak az alacsonyabb árszinten lévő autókba kerülnek, míg a másik és egyben drágább akkucellák a márkacsoport drágább autóiba. Ezekkel a szabványosított cellákkal a cégcsoport 80 százalékának autóit kívánják ellátni, míg a maradék 20 százalékba egyedi igények szerint gyártandó cellák kerülnek. A saját fejlesztésű cellákkal a Volkswagen közel 50 százalékos költségcsökkentést remél: 15 százalék a saját tervezésen, 10 százalék a gyártáson, 25 százalék a nyersanyagbeszerzésen. Ráadásul az akkumulátorok újra hasznosítását 95 százalékos rátával határozták meg.
Idén januárban számoltunk be arról, hogy a kínai Gotion komoly eredményt ért el az LFP cellák energiasűrűségének növelésében. Az új cellájuk energiasűrűsége 210 Wh/kg, de 2021 végére már a 260 Wh/kg elérése a kitűzött cél. Vélhetően ez keltette fel a résztulajdonos Volkswagen figyelmét a fentebb taglalt saját cellájuk fejlesztésekor. Médiaértesülések szerint az új cella 830 grammot nyom és így 176 Wh kapacitást képes tartani, 3,2 V-os feszültség mellett. Ami viszont hivatalos, az a katód kapacitása, ami 150 mAh/g.
A gyártás 2025-ben indulhat meg a még bővítés alatt álló üzemben, hiszen Salzglitterben most is működik egy gyár, ahol az akkumulátorok újra hasznosításán dolgoznak jelenleg. A Gothion vállalat így hamarosan hivatalos Volkswagen beszállítóvá lép elő, legfőképp Kínában, míg a közös fejlesztési munka eredményei minden VW akkugyárba eljutnak.