A karácsonyi hajtás előtt pár nappal, Gábor barátommal el kellett mennünk Zalaegerszegre egy halaszthatatlan dolgot elintézni. Már az oda vezető úton tudatosult bennem, hogy fel kell tölteni a Hófehérkét mivel a zalaegerszegi kiruccanás után még pár helyre be kell ugranunk. Gondoltuk, hogy akkor kössük össze a kellemeset a hasznossal és teszteljük le a három nagy magyarországi töltőszolgáltató töltőit. – Csak az 50 kW-os töltők jöhettek szóba. Kíváncsiak voltunk ezek árára, sebességére, applikáció használhatóságára és hogy mit lehet csinálni a töltő környékén. Minden töltésre 30 percet szántunk!
Legalább nem kell a sormási Supercharger felé kerülnünk – pedig, ha nyitva lett volna István fogadója akkor mindenképp a Tesla beépített navijából választottam volna ki a töltőhelyszínt. De ez a fránya vírushelyzet megfosztott egy előkarácsonyi halászlétől. Na mindegy, nem hízok.
A bevezető áras drivE.ON
Ha Zalaegerszeg akkor a drivE.ON applikációból választottuk ki az első tesztalanyt. November 24-től indult a fizetős töltés az E.ON töltőin, melyek még csak bevezető árak! Az AC töltők 49 Ft/kWh+4 Ft/perc, míg a DC töltők 57 Ft/kWh+11 Ft/perc díjazást kaptak. Így első blikkre elég baráti, de ez nem marad mindig így! Ha tippelnem kellene akkor egy dupla árazásra lehet számítani. Hogy megmarad-e a percdíj? Az egy jó kérdés, ezt lehet, hogy még az E.ON szakemberei sem tudják.
A drivE.ON applikációban egyszerűen rá tudunk szűrni az E.ON saját töltőire (CIRCONTROL töltők), a teszt alatt mindenhol az 50 kW-os töltőket vettük figyelembe és ezekre szűrtünk!vSajnálatos módon ennél a szűrésnél a drivE.ON applikáció csak öt darab villámtöltőt dobott ki nekünk az egész Magyarországra. Egyet Szolnokon (fizetős), egyet Székesfehérváron (fizetős), egyet Győrben (ingyenes) és kettőt Zalaegerszegen (fizetős). Elsőként kiválasztottuk Zalaegerszegen a Sportcentrumnál levő töltőt, azonban mikor odaértünk akkor a töltőn már csak a 25 kW felirat szerepelt. Hát jó, akkor menjünk át a Zala Plázához. A drivE.ON applikáció egyik nagy előnye, hogy lefoglalhatjuk a töltőoszlopot mikor tudjuk, hogy arrafelé megy az utunk és tölteni akarunk. 30 percünk van arra, hogy a töltést elindítsuk (ez megszűnik hamarosan). A Zala Pláza melletti töltő tudta az 50 kW-ot. A Tesla Model 3-nak már kellően meleg volt az akkumulátora mire odaértünk, azonban a töltöttségünk csak 14%-on volt. Így már kellett az energia. A töltést elindítottam az applikáción keresztül. Sajnos a drivE.ON applikáció nem a legsebesebb csillag az égen, van hogy egy perc alatt küldi a telefonra a visszajelzést, hogy sikeresen elindult a töltés. Viszont a töltőoszlop és az autó közötti kommunikáció és töltés 15 másodperc alatt létrejön. Hát had menjenek az elektronok. A 30 perc alatt kiderül, hogy mennyibe kerül a töltés és mennyi áramot képes az oszlop átpréselni a távolságáthidaló gépezetünkbe.
A töltésem sikeresen elindult és a pláza felé vettük az irányt. Itt szerencsés helyzetben voltunk, mert nappal mentünk és a pláza nyitva volt. Enni a környéken nem igazán lehetett. Kiváló helyszín azoknak akik éppen vásárolni akarnak valamit, vagy a mellékhelyiségre szeretnének elrohanni. 30 percen belül visszaértünk és pontosan 30 percnél le tudtam állítani a töltésem. A 30 perc alatt 22,9 kWh lett a leadott energia, legalábbis a drivE.ON applikációja szerint. A töltés díja pedig 5 forint. Hogy miért azt nem tudom, de egyből felhívtam a Trombitás Lajcsi tanácsadómat aki megnyugtatott, hogy jó ez így! Viccet félre téve, van egy sejtésem, de majd az E.ON-nak elárulom.
Ez így nem lett volna fair, hogy egy 5 forintos töltéssel lovagolom át magam a töltők csatáján és emelem kalapom. A Hófehérkében még úgysem volt annyi szufla, hogy elérjük a következő célunkat. Ezért Gábor barátom indított egy töltést a drivE.ON applikációjában. Itt már szépen ketyegtek a töltési díjak. Az időt egy kis Netflix társaságában elütöttük annyira, hogy a töltést 31 percnél állítottuk le. Sebaj a lényeg megvan.
Külön kigyűjtöttük, hogy indításnál, 15. percben és a leállítás pillanatában mekkora volt a töltési sebesség az autó szerint. A 30 perces session alatt 47 kW volt a legmagasabb sebesség amit az autó mutatott.
31 perc alatt 24,43 kWh átadott energia mindössze 1734 bevezető áras magyar forintért. Összegzés a végén!
A kWh per percdíjas MOL Plugee
23%-al elértük el a balatonakarattyai MOL Plugee töltőjét. Az egyik kedvenc helyem, nyáron sokat töltöttünk itt AC-ről és addig bicikliztünk a környéken plusz a Nánásiék túrós batyujával is jól belaktunk. Sajnos most tél és sötét van, mindezt az eső is tetézte így se túrós batyu, se biciklizés nem volt. Azonban itt is az 50 kW-os töltőre pályáztunk.
Ha ránézünk a fenti térképre akkor láthatjuk, hogy a MOL nem szűkölködött a villámtöltőkkel az országban. Karácsonyra annyi töltőt telepített, mint egy jól megpakolt mákos bejgli. Legutóbb december 21-én adtuk hírül, hogy az M3-as és az M5-ös autópályát is felkészítette a karácsonyi rohamra és a nyugodt elektromos autózásra.
Összesen 66 villámtöltő, ebből kettő darab 170 kW és három 75 kW-os ultratöltő a NEXT-E projekt keretében. A MOL az egyedüli hazai szolgáltató akinek a hálózatában több féle töltő is megtalálható, de a legtöbb az EFACEC-ből van.
De kanyarodjunk vissza az 50 kW-os töltőkhöz és a tesztünkhöz. A MOL az elektromos autó tulajdonosok körében végzett korábbi reprezentatív online felméréséből kiderült, hogy az e-autó tulajdonosok többsége a fogyasztás (kWh) alapú fizetési megoldást preferálja, de sokan választanák a kombinált kWh és percalapú fizetési megoldást is. Ezekre a felhasználói igényekre reagálva fejlesztette ki a MOL a MOL Plugee alkalmazását, amellyel a felvett energia mennyiségétől (Ft/kWh), a töltőtípustól (AC/DC), valamint kisebb részben a töltés időtartamától (Ft/perc) függően alakulnak a díjak. Azaz 139 Ft/kWh és 30 perc után 1 forint/perc díjat számít fel a MOL rendszere a töltésre ha a MOL Plugee applikációból indítjuk a töltést.
Az applikációból egyszerűbb, könnyebb és gyorsabb. Olyannyira, hogy ha megnyitjuk a MOL Plugee appot akkor egyből a legközelebbi töltőt dobja fel a találati listában. Erre elég csak rákattintani, majd a használni kívánt csatlakozó után csak a csúszkát kell elcsúsztatni és csatlakoztathatjuk is a kábelt az elektromos autónkhoz. A töltés indítása és az applikáció olyannyira összhangban van, hogy pár másodperc alatt már indul is a töltésünk. Mivel már este és hideg volt, ezért a séta és egyéb dolgok elmaradtak. Viszont az a jó a MOL Plugee töltőiben, hogy mindegyik egy MOL kút mellé lett telepítve. Ha pedig MOL kút, akkor WC, hot-dog és forró csoki mindegyikben megtalálható. Legalábbis ahol van Fresh Corner, de a többségnél van. További jó hír, hogy a MOL november elsejétől egy akcióval kedveskedett az elektromos autósoknak. 50% kedvezmény jár bármely üdítő vagy hot-dog árából, melyet január 31-ig meghosszabbított a MOL. A töltés indítása után egyből beváltható a shopban a kedvezmény. Egyszerre akár mindkét kupon is beváltható, melyek maximum 4-4 termék kedvezményes vásárlására adnak lehetőséget.
Sajnos a forrócsokira nem járt a kedvezmény (ejnye-ejnye), de a 2-2 hot-dogra igen, így végre a 30 perces etapot nem a kocsiban ülve kellett elidőzni.
A MOL Plugee oszlopnál is kigyűjtöttük, hogy indításnál, 21. percben (hot-dog és forrócsoki miatt megkéstünk egy kicsit) és a leállítás pillanatában mekkora volt a töltési sebesség az autó szerint. A 30 perces session alatt 48 kW volt a legmagasabb sebesség amit az autó mutatott.
A Balatonakarattyai töltést sikerült 30 percnél leállítanom, ezen idő alatt 24,3 kWh vándorolt át az autóba és összesen 3377 forintot fizettem a töltésért. Összegzés a végén!
A percdíjas Mobiliti
Harmadik töltésünk Székesfehérváron az Auchan mellett telepített Mobiliti töltőre esett, ide 28%-os töltöttséggel érkeztünk meg. Az NKM Mobilitás Kft. országos töltőhálózata több mint 500 töltőállomásból áll, de ebből 58 darab az 50 kW-os villámtöltő. A Mobiliti egyelőre még nem telepített 50 kW-nál nagyobb teljesítményű villámtöltőt, de ami késik az nem múlik. Szokták mondani. A Mobiliti hálózatában többnyire a Tritium töltőkkel lehet találkozni, azonban az e-mobi időkből szép számmal maradt még DBT töltő is.
Ha ránézünk a fenti térképre akkor láthatjuk, hogy a Mobiliti inkább a városi elektromobilitás segítségét részesíti előnybe. A Mobiliti applikáció használata nagyon egyszerű és a kommunikáció itt is szélsebesen létrejön. Viszont a Mobiliti egyik legjobb megoldása, hogy a töltést indíthatjuk egy RFID tokennel is. Ezzel jócskán megkönnyítve az e-autósok életét. Viszont az a fránya percdíjas árazás egyáltalán nem kedvező. Egy kis akkumulátoros elektromos autónak, melynek még hideg is az akkuja egyenesen ráfizetés. 100 forint/perc a Mobiliti árazása!
A Mobiliti legtöbb villámtöltője Decathlon és bevásárló áruházak (Auchan) mellé lett telepítve, ezért ha valaki sportszert vagy éppen ételt akar magának vásárolni akkor bemehet a boltba. Szigorúan csak napközben, ugyanis a legtöbb bolt éjszakára zárva van.
A Mobiliti oszlopnál is kigyűjtöttük, hogy indításnál, 15. percben és a leállítás pillanatában mekkora volt a töltési sebesség az autó szerint. A 30 perces session alatt 42 kW volt a legmagasabb sebesség amit az autó mutatott.
Itt is kereken 30 percnél állítottam le a töltést, ami 22,17 kWh energia átpumpálására volt elegendő, összesen 3100 forintért.
Összegzés
Ha most bárki azon gondolkozik, hogy miért csak ezt a három szolgáltatót vettük górcső alá, akkor felvilágosítom, hogy ezeknek a társaságoknak található meg a legtöbb töltőjük szerte az országban (AC, DC egyaránt – de mi kifejezetten a DC 50 kW-ra utaztunk).
Viszont, hogy igazságosak legyünk az első, azaz az E.ON drivE.ON szolgáltatása kapásból kiesett, hisz a 4 darab villámtöltőjével egyelőre nem nevezhető méltó ellenfélnek a másik kettő szolgáltató mellett. Továbbá a bevezető ára sem marad annyi, amennyiért jelenleg tölteni lehet.
MOL Plugee vs. Mobiliti
Ha kemények és tárgyilagosak szeretnénk lenni, akkor egyértelműen a MOL Plugee került ki győztesnek. 3377 forintért kaptam 24,3 kWh-t a MOL-tól, míg az NKM – most már MVM Mobiliti Kft. – töltőjén 3100 forintért 22,17 kWh áramlott át az autóba ugyan azon időn belül.
De…
Kicsit boncolgassuk a szolgáltatásokat amik a telepített töltők mögött állnak. Hisz a közterületen való töltés nem egyenlő az otthon töltéssel, ahol csak felrakjuk töltőre az autót és bemegyünk a jó meleg házba tovább folytatva hétköznapi életünket. Reggelre pedig feltöltött és előmelegített autó vár bennünket.
A közterületen való töltés egy teljesen más dolog. Oda azért megy az ember, hogy extra pénzt kifizessen egy olyan szolgáltatásért ami gyors és a továbbhaladásban segíti. Az elektromos autós úgysem fogja ilyen drága szolgáltatóknál 100%-ra feltölteni az autóját, mert egyszerűen nem éri meg. Neki csak annyi kell míg eljut a B pontig, vagy esetleg haza ahol már az otthoni töltője várja a lemerülőben levő autót. Ezért nem mindegy, hogy milyen a szolgáltatás.
MOL Plugee előnyei:
- Országosan 66 darab villámtöltő
- Kettő darab 170 kW és három 75 kW-os ultratöltő
- Legtöbb töltője autópálya mellett található
- Lényegesen könnyebb és gyorsabb az országon belüli áthaladás
- Az összes töltőnél megvan a névleges teljesítmény
- Hozza a 48 kW-os teljesítményt
- Gyors applikáció
- Három kattintás után egyből indul a töltés
- Kútkezelő is segítheti indítani a töltést
- Ha esetleg nem ért valaki a töltés indításához, akkor nyugodtan kérheti a kútkezelő segítségét
- A töltők többsége fedett helyre van telepítve
- Szél, eső és hóvihar ellen is védve vagyunk
- Mosdó és étel, ital vásárlása megoldott minden töltőnél
- Akár éjszakai töltésnél sem kell messze menni, ugyanis minden MOL kúton található mosdó a sürgős esetekre. Továbbá bármilyen étel és italt meg tudunk venni
- Folyamatos terjeszkedés és fejlesztés
- Magyarországon és a szomszédos országokban is egyaránt folynak a MOL Plugee töltő telepítések.
- Töltés mellé akciós kupon jár
- Január 31-ig akciós kupont kapunk, mely a shopban levásárolható
- Nissanosoknak külön kedvezmény jár (januártól)
- A Nissan tulajdonosok 15%-os kedvezménnyel tölthetnek a MOL Plugee töltőin
MOL Plugee hátrányai:
- Kaucio – 3000 forint
- Nem értem, hogy miért terhel be 3000 forintot minden egyes töltés indításnál. Ha ötször sikertelenül indítom el a töltést akkor 15 ezer forintot terhel be, amit csak pár nap késéssel kapok vissza.
- Ár – de mégsem percdíjas árazás
- 139 Ft/kWh és 30 perc után 1 forint/perc
Mobiliti előnyei:
- RFiD inditás és gyors applikáció
- Nem kell a telefonos applikációval bajlódni. Elég csak a töltőhöz érinteni a fizikai kulcsot és indítható, leállítható a töltés
- Nincs kaució
- Végre, nem telhelnek be feleslegesen több ezer forintot
- 58 darab DC 50 kW-os villámtöltő
- Ezek többsége Decathlon és Auchan áruházak parkolóiban található
- Átjárható az ország
- A városba telepített töltők miatt egyszerűbb dolga van azoknak akik nem kedvelik az autópályás haladást
- Díjcsomagok
- Különböző csomagok közül lehet választani
- Folyamatos terjeszkedés és fejlesztés
- Magyarországon belül folyamatosan terjeszkedik a Mobiliti
Mobiliti hátrányai:
- Csak percdíj alapú számlázás van
- Ezt mind a mai napig nem tudom felfogni, hogy hogyan lehet valami olyanért percdíjat kérni melynél több befolyásoló tényező is szerepet játszik. Hideg, meleg akku. Megvan-e a rendelkezésre álló betáp a töltőknél. stb
- A legtöbb töltőnél nincs semmi
- Bevásárlóközpontok, ezek többsége éjszaka és ünnepnapokon zárva tart.
- Töltők sebessége
- Vannak töltők ahol nincs meg a kiírt sebesség, lásd a teszt töltésünk alkalmával ahol csak 44,34 kW lett az átlag
Végszó:
Ha tehetem, akkor mindig a MOL Plugee töltőit keresem mikor tölteni kell az autót. Bízom benne, hogy a következő akciónál már nem az üdítőt, hanem a forrócsokit fogják fél áron adni a hot-dogot pedig 75%-os kedvezménnyel.