Honda e – a részletes teszt

0

Megszóltak! De még mennyire! Vasárnap este kikerült az „Őszintén: elektromos autókról” sorozatunk első része, melyben a Honda e elektromos modellt teszteltük még a nyár utolsó heteiben. Sajnos nem sok időm volt, hogy megírjam a részletes cikket és mindazt amit tapasztaltam a Honda e-vel. Gondoltam, úgyis alaposan kivesézzük a videóban és felesleges egy hosszabb monológot írnom a kocsiról – ha még nem láttad a videót akkor kattints és nézd meg most – így elég lesz a videó.

Tévedtem! Nagyon sok üzenetet és e-mailt kaptam, hogy hol marad a szokásos alapos e-cars-os, fogyasztásos teszt. Kora reggel már vakartam a fejem a kávé mellett, hogy hoppá – mégis kell egy ilyen. Ami a tesztautókat illeti, Gábor barátommal felosztva használjuk és teszteljük ezeket, majd egymással megosszuk a tapasztalatokat. Így született az „Őszintén: elektromos autókról” sorozatunk videós formája.

Igazatok van. Tényleg kell írásos, valós használatú teszt.

Vagány külső

A hét első felében Gábornál volt az első elektromos Honda, majd a hét második felében került csak hozzám. Gábornak minőségi volt a csere, mert otthagytam a Hófehérkét (Tesla Model 3-am). Hogy nekem milyen volt a csere? Most kiderül!

A Honda e első blikkre egy rendkívül aranyos és cuki kis autó, ami nem is annyira kicsi. A modell teljes hossza 3894 mm, ugyanakkor viszonylag széles: keresztirányban 1752 mm-t mérhetünk. A kölcsönkapott modell egy 17 colos kerekeken gördülő Honda e Advance modellváltozat volt, 154 lóerővel (113 kW) és 315 Nm-el. Álló helyzetből mindössze 8,3 másodperc alatt gyorsít 100 km/órára. Oké, de nekem már nem minden a gyorsulás!

A legfontosabb a fogyasztás és az, hogy mennyire lehet együtt élni a hétköznapokban egy ilyen autóval. A Honda e 35,5 kWh-s lítium-ion akkumulátorcsomaggal van felszerelve, ami hűthető és fűthető. De ez a mai világban már alap(nak kell lennie) minden új elektromos autóban.

Az autót 86%-os töltöttséggel és 163 kilométeres hatótávval vettem át a Somlón.

Székesfehérvár felé vettük utunk a 8-as főúton, mindenhol az aktuális sebességet betartva. Az első ilyen nagyobb sebességgel történő szakaszunk Herendtől Veszprémig, majd Veszprémtől Székesfehérvárig tartott 110-es tempóval. Ami feltűnt, hogy ekkora sebesség mellett is rendkívül csendes volt a Honda. Aktuális fogyasztás 16.1 kWh/100km-re jött ki 110-es tempónál. Hmm…

A teljes utunk Google Mars szerint 98 kilométer volt. Mi ezt háztól-házig az autó szerint 88 kilométer alatt letudtuk. Ugyanis a 163 kilométer megtehetőből még 75 kilométer maradék hatótávval érkeztünk meg. Az átalagos fogyasztásunk pedig 15.6 kWh/100km-re jött ki.

A fogyasztás ezen az úton meglepően jóra sikeredett!

Másnap reggel 93%-os töltöttséggel és 191 megtehető hatótávval indultunk el kirándulni Szentendre felé, autópályán. Autópályás szakaszon azért már csipegetett.

Délután töltőre raktuk a Honda e-t és a már megmaradt 33%-os töltöttségre rátöltöttünk amíg ettünk egy finomat. Hisz úgyis pályán jövünk haza Szentendréről, nem igazán akarok lemerülni.

A 68 százaléknak és a 137 megtehető kilométernek elégnek kell lennie. Gondoltam! Hát nem igazán volt elég. Pákozdnál már le kellett jönni az autópályáról mert csak 13 százalék és 18 kilométer hatótáv maradt. Nem bírja a 135 km/h-s autópálya tempót a kis Honda. Itt már a fogyasztás is jelentősen megnőtt. Azonban még ezt is megirigyelhetné a legtöbb tisztán elektromos modell.

10 százalékkal sikerült beesnünk a MOL Seregélyes úti töltőjére. Pákozdttól már tudtam, hogy meglesz csak egy kicsit csalódott voltam, hogy ezt tényleges autópálya hosszon nem tudta lehozni a Honda e. Ami a töltést illeti, 43 kW-al nyomta a delejt az autóba a MOL Plugee töltője. 16 perc után csökkent le a teljesítménye 31 kW-ra.

Az élmény megvolt. Kisebb tempónál nagyon jól fogyaszt a Honda e. Emelem kalapom előtte. Jöttünk mentünk mindenfelé, mert a töltéssel nem volt gond. Nem kellett hosszasan malmozni egy villámtöltés alkalmával sem, hozta a kötelezőt a Honda e.

A fekete leves akkor jött mikor Sárvár felé vettük az irányt egy szép napos reggelen koppra töltött akkuval. Gondoltam, hogy majd Sárváron töltöm a fürdő előtt, hisz ott egy 22 kW-os AC töltő. Mesébe illő lett volna, ha működött is volna az a töltő. Egyáltalán nem ment, a töltőüzemeltető ELMŰ meg még a telefont sem vette fel.

Gondoltam, hogy majd az Ensana Thermal Spa előtti villámtöltő kiment a pácból és pikk pakk a fürdés után feltöltjük az autót és indulhatunk vissza Székesfehérvárra. Hát ez sem jött össze! A töltőhöz érkezéskor a Mobiliti app (akkor még elérhetőként volt feltüntetve – ma már nem) nem csinált semmit. Nem tudtam elindítani a töltést. Nagyszerű! Akkor irány a recepció, mert régebben ott kellett a kártyát elkérni és azzal lehetett indítani. A recepciós hölgy már közölte, hogy nem fog működni, mert másnak sem ment. Mobili ügyfélszolgálatát felhívtam, hogy legyenek kedvesek elindítani a töltőt. Azonban csak egy újraindítással tudtak segíteni, mivel fizetős a rendszer. Elmagyaráztam a hölgynek, hogy az a töltő még ingyenes az appban, úgyhogy nyugodtan ráindíthat – elviszem a balhét ha arra kerülne a sor – megnyugtattam. De nem tudta elindítani, vagy nem akarta. Soha nem tudom meg.

Ott álltunk a tölténél 10%-os akkuval. Menjek át az AC-re? És aludjunk ott Sárváron míg feltölt arról a Honda? Hülye vagyok? Nem!

Felhívtam a töltő üzemeltetőjét, aki elmagyarázta, hogy kisebb káosz uralja azt a töltőt – se kutyája, se macskája – azaz senkié sem az a töltő. Szerencsémre el tudták indítani a töltőt távolról – amit ezúttal is köszönök! Egy kapucsínó és egy kis édesség elfogyasztása alatt fel is töltött a Honda.

Szerencsém volt! De lehet, hogy Józsibácsinak már nem lett volna ekkora szerencséje, mert nem ismer senkit. Vagy ott maradt volna Sárváron míg AC-ről feltölt az elektromos autója és tovább élvezi a fürdést. Vagy reflexből lelocsolja benzinnel az új elektromos autóját és felgyújtja. Tippre, az utóbbit választotta volna, hogy nem tud olyan helyen tölteni ami fent van a térképen.

Sajnos ma még vannak olyan nagyobb városok Magyarországon ahol elkélne a villámtöltő, de sajnos nem vállalja érte a felelősséget senki. Ilyen hely Sárvár is például. A legközelebbi DC töltő Szombathelyen lett volna, de aki épp ellenkező irányba indulna annak nem sok kedve akkora kitérőt tenni.

98 százalék és 193 kilométer megtehetővel indultunk vissza Székesfehérvárra.

Összességében a Honda e egy nagyszerű elektromos autó a mindennapokra. Akár még egy-egy hosszabb útra is (ha működik a töltő), ugyanis baromira kényelmes két főnek. És nagyon menő! Sokan utána fordultak az utcán, igazán feltűnő elektromos.

Amit hiányoltam az a kartámasz. Talán még kijelzőből is kevesebbet raktam volna bele. De akkor már nem olyan lett volna, mint ami közvetlenül a tervezőasztalról szabadult volna!

Iratkozz fel a YouTube csatornánkra, ugyanis hamarosan újabb videók érkeznek!

[yasr_multiset setid=1]

e-cars.hu
Elektromosan közlekedsz, vagy a váltáson töprengsz? Érdekelnek a legfrissebb hírek az e-autók világából, vagy foglalkoztatnak a legújabb fejlesztések az elektromosság és a fenntarthatóság területén? Akkor jó helyen jársz!