Talán emlékeztek rá, hogy hogyan indult az e-cars.hu. Ha nem akkor gyorsan elmesélem! A lényeg, hogy kicsivel több mint két és fél éve párommal autót akartunk vásárolni. A kiszemeltek között ott szerepelt a négykarikás és a propelleres német márka két nagy méretű SUV-ja. Szigorúan dízel variánsban! Majd jött egy kósza gondolat, hogy egy elektromos autós weboldalt kell indítanom. 2017 januárjában megszületett az oldal, ekkor már alábbhagyott a “dízel temető” gondolata és egyre jobban körvonalazódott bennünk, hogy elektromos autó lesz a legjobb és leggazdaságosabb vétel. Két éve még alig-alig voltak töltők, e-autókból sem volt akkora választék mint most. Elektromos SUV pedig még a közelben sem, oké ott volt a Model X, de aranyárban. Azért sikerült találnunk egy autóra hasonlító, nagy és kényelmes tisztán elektromos autót. Mercedes-Benz B250e-re esett a választásunk, amit a mai napig nem bántunk meg! Mára viszont elértük azt a szintet, hogy a töltőkből is sokkal több lett és végre lehet kapni tisztán elektromos SUV-t is.

Végre Magyarországra is megérkezett az Audi e-tron, ami az Audi első tisztán elektromos modellje. Igaz, voltak már próbálkozások – Erik össze is szedte pár cikkben az e-tron történetét – érdemes elolvasni ezeket. Kezdetek, hibridek és a jövő!

Idehaza március 20-án hivatalosan is bemutatták az elektromos Audi SUV-t a sajtó képviselőinek, ami egyszerűen csak az e-tron nevet kapta. Ezzel a névvel indul meg az elektromobilitás útján a négykarikás vállalat. Szinte ugyan úgy ahogy a quattro, ami mára már meghatározó fogalom lett az Audi életében. A sajtótájékoztatót közel 15 perc alatt lezavarták, és a bemutató egy tesztvezetéssel is párosult. Összesen 16 darab autót hozott a hazai importőr, ennek a fele Q3, a másik fele pedig az e-tron. A tesztkört nagyon alaposan kitalálták, összesen több mint 150 kilométert mehettünk az autókkal.

Gáborral egyhangúan arra a döntésre jutottunk, hogy előbb tudjuk le a belsőégésű Q3 tesztkört és a végére hagyjuk a desszertet az e-tront! Ami a legfinomabb volt!

Esztergomban a Bazilika előtt frissítővel vártak és itt cserélhettük ki a Q3-at a számunkra impozánsabb elektromos e-tronra.

Az Audi e-tron nagyságban a Q5 és a Q7 között helyezkedik el. A külső inkább a Q7-re hasonlít, bár eléggé le lett “tisztítva” a kasztni. Nincsenek élek, nincsenek felesleges csicsák. Az orr részén találunk pár légbeömlőt, ami pozitív. Személy szerint nekem nem tetszenek az olyan elektromos autók, melyeknek teljesen le van burkolva az orr része. A lámpatestek egyediek, szinte megegyeznek a koncepció autóéval. Az autó hátsó része nagyban hasonlít az új Q8-hoz. Igen, itt is megvan az üdvözlő fény ami végigfut a hátsó széles lámpatesten. Szokványos kilincseket raktak az autóra, sajnos az összes tesztmodell még a régi hagyományos visszapillantóval volt szerelve.

Muszáj még megemlíteni, hogy a töltőnyílás az autó első felében található, pontosan a kerék és a visszapillantó között. Alap esetben a bal oldalon nyitható a CCS csatlakozó fedele, viszont extraként még kérhetünk egy másik Type2 csatlakozót a jobb oldalra is. Ha már töltés, akkor az e-tron a 150 kW-ot tudja fogadni, Type2-n pedig egyelőre még “csak” a 11 kW-ot. Elvileg a második félévtől lehet rendelni extraként a 22 kW-os fedélzeti töltőt. Az akkumulátor bruttó 95.0 kWh (használható 83.6 kWh), két elektromos motorja 300 kW rendszerteljesítménnyel és akár 660 newtonméter rendszer-forgatónyomatékkal gyorsíthatja a nagyméretű SUV-modellt, amely így álló helyzetből kevesebb, mint hat másodperc alatt teljesíti a 0 – 100 kilométer/órás sprintet, végsebessége pedig 200 kilométer/óra. A külső átlagos, de mégis feltűnő. Sikerült az Audinak egy nagyszerű elektromos autót építenie ami még megtartja a hétköznapi autó formáját.

Az autóba ülve, egyből feltűnt az MMI touch response kezelési rendszere, amelynek két nagyméretű és nagyfelbontású képernyője – a felső 10,1, az alsó 8,6 col képátlóval – csaknem minden hagyományos kapcsolót és szabályzót helyettesít. A kezelés így gyors és biztos: amint a felhasználó egy-egy funkciót aktivál ujjával, a rendszer érintésbeli és akusztikai (“klick”) visszajelzéssel erősíti meg. A kevés megmaradt gomb és kapcsoló – például a világítás vezérlésére – kívánságra szintén touch response technikával helyettesíthető.

Szériafelszereltség az Audi virtual cockpit, amely a multifunkciós kormánykerékről kezelhető. Különösen nagy, 1920 x 720 pixel – azaz Full-HD – felbontású kijelzőfelületén új, e-tron-specifikus grafikákat jeleníthet meg. A vezető kétféle üzemmód közül választhat: a hagyományos nézetben a powermeter és a sebességmérő nagyméretű körműszer formájában jelenik meg, míg az infotainment-móduszban ezek kisebbek, és a navigációs térkép kerül a középpontba. Ezen felül még lehet extraként kérni Audi virtual cockpit plus technikát amivel még több tartalmat tudunk megjelenítettni.

Sajnos a menübe kalandozni már nem volt időnk, mivel élveztük a néma suhanást. Az átlagfogyasztást sem néztük, mert teljesen felesleges lett volna – előttünk úgyis mindenki kitaposta a szemét.

De az a nyugalom, precíz összeszerelés ami áradt ebből az autóból az valahogy leírhatatlan és elmondhatatlan. Sok helyen olvastam, hogy mennyire halk az autó! Mi is megerősíthetjük! Semmi hangot nem hallottunk a mellettünk elsuhanó IFA-ból. A nyugalom szigete!

Egy valami nem tetszett! A visszatöltés és a regeneratív fékezés mértéke. Hasonlóan az elektromos B-osztályhoz itt is a kormányon elhelyezett “váltófülekkel” lehet állítani a visszatöltés mértékét amit három fokozatban állíthatunk. A legalacsonyabb szinten az Audi e-tron gázelvételre tolóüzemi fékezőnyomaték nélkül, szabadon gördül (“vitorlázás”), a legmagasabb fokozatban pedig jól érzékelhetően csökken az elektromos SUV-modell sebessége. Így pusztán a gázpedál segítségével is lassíthatunk és gyorsíthatunk. Viszont mikor a legmagasabb fokozatba kapcsoljuk a visszatöltést majd a gyorsítás után ismét a kapcsolóbillentyűvel tudjuk lassítani az autót. Persze meg lehet szokni, hogy lassításkor mindig húzzuk be a “váltófület”, de ezt megoldhatták volna úgy is, hogy megjegyezze a legutóbbi állapotot. Apróság, az is lehet, hogy valahol a menüben be lehet állítani, de annyi időt nem kaptunk az autóval, hogy ilyen mélységekbe merüljünk el. Ezt majd egy hosszabb teszt alkalmával megnézem, ahogy sok más apró észervételünket is, amit a villámteszt alatt megjegyeztünk.

Azt kell hogy mondjam, az Audi feladta a leckét ezzel az elektromos SUV-val a konkurens gyártóknak. Bízom benne, hogy egy nagyszerű verseny fog kialakulni a jövőben az elektromos SUV-k piacán! Az Audi e-tron 28 millió forinttól indul idehaza, rendeléstől számítva pedig 3-4 hónap alatt megérkezik a modell.