Sorozatunk első részében annak jártunk utána, honnan indult az Audinál az e-tron és megjelenésekor milyen típusokat takart a név.

Az első részben már említettem, hogy az Audi az első e-tron autók gyártásában szerzett tapasztalatait egy későbbi, mild és plug-in hibrid sorozat kifejlesztéséhez használta fel. Ugorjunk tehát egyet a történetben és láthatjuk, hogy a 2010-es Genfi Motor Show-n már két modell is beköszönt a vásárlóknak.

Audi A1 e-tron

Az egyik genfi modell az A1 e-tron volt. Ezt inkább nevezhetjük hatótávnövelős, tehát mild hibridnek. Az autónak az első tengelyét hajtja az elektromos motor, míg egy beépített Wankel motor (245 cc, 20 LE) pedig a 12 kWh-s akkumulátort táplálja. Állandó teljesítménye 60 LE (150 Nm nyomaték mellett), de a csúcsteljestímény 101 LE is lehet, 240 Nm nyomatékkal. A tisztán elektromos hatótáv egy feltöltéssel 50 km lehet nagyjából.

Audi e-tron Spyder

A másik, Genfben bemutatkozó típus az e-tron Spyder volt. Ez, mint a képen is látszik már más kategóriát képvisel. Működése szerint plug-in hibirdől beszélhetünk, aminek felépítése elektromos részről két elektromos motorból áll. Ezek az első tengelyt hajtják meg 64 kW (86 LE) teljesítménnyel. Az akkumulátor igen szerény kapacitású: 9,1 kWh, ám így is meglehet a közel 50 km-es, tisztán elektromos hatótáv.

A belsőégésű rész már nagyobb számokat hoz: 296 LE (221 kW) teljesítmény egy 3,0 literes V6-os iker turbós dízelmotorból, mely a hátsó kereket hajtja. A 0-100 km/h gyorsulás 4,4 mp alatt van meg a Spyder esetében.

Időben csupán 2 évet kell előre mennünk, 2012-ben az Audi egyik legnépszerűbb modellje, az A3 került elektromosításra, az A3. Ebből két verzió is született, egy tisztán elektromos tanulmányautó (A3 e-tron All-Electric Concept) és egy később hivatalosan is megvásárolható pluig-in hibrid (A3 e-tron Plug-in Hybrid). Nézzük, itt mit hoztak össze az Audi mérnökei:

Audi A3 e-tron All-Electric Concept

Ez a jármű a népszerű A3 olyan kiadásának indult, ami tisztán elektromos meghajtással rendelkezik csupán. Az akkumulátorai középen és hátul kerültek elhelyezésre. Már 2012-ben egy 26,5 kWh-s lítium-ion akkucsomaggal látták el, ami mindenképpen szép méret volt akkoriban! Hatótávja valós körülmények között 113-121 km körül alakult, végsebessége 143 km/h-ban volt korlátozva. Sajnos soha nem kerülhetett vásárlóhoz egyetlen darab sem, ugyanis az USA-ba került mind a 17 legyártott autó, amiket csupán az Audi mérnökei és alkalmazottai tesztelhettek!

Audi A3 e-tron Plug-in Hybrid

Ez már több olvasónknak is ismerős lehet, hiszen forgalmazták hivatalosan is, ellentétben tisztán elektromos testvérével. 2013-ban, szintén a Genf Motor Show-n mutatkozott be az autó, immár plug-in hibrid kiadásban. Hardveres kialakításban nagyon hasonló a Volkswagen Golf GTE típussal, ám szoftveres vezérlésében vannak különbségek. Akkumulátora csupán 8,8 kWh-s, tisztán elektromos hatótávja pedig 40-50 km (NEDC), míg a benzines erőforrással összevetett hatótávja már 950 km. Kezdőára 37.000 €-ban lett meghatározva 2013-ban, forgalmazása pedig 2018-ban fejeződött be Európában.

Audi Q7 e-tron

A márka legnagyobb méretű SUV-ja is kapott egy plug-in hibrid kiadást, melynek motorterében egy 3 literes V6 dízel motor dübörgött, 258 LE (190 kW) teljesítménnyel. Végsebessége hibrid módban 230 km/h, míg tisztán elektromos módban 135 km/h. Tisztán elektromos hatótávja az az autónak ebben az esetben is közel 50 km, amit a 17,3 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátor tett lehetővé. Forgalmazását ennek a típusnak is befejezte az Audi 2018-ban.

Érdekelnek a hírek, érdekességek a Volkswagen és az Audi világából? Esetleg ilyen autót szeretnél venni, de még sok a kérdésed? Vagy már megvetted?
Segítenél másoknak? Tanácsokat adnál? Kérdeznél?
Jó helyen jársz, Magyarország Volkswagen, Audi Elektromos és Plug-in hibrid Autós Club Facebook csoportjában mindenre megkapod a választ! Ide kattintva csatlakozz most!