Régóta terveztem már, hogy egy kicsit beszélgessek Dr. Ugron Gáspár Gáborral , az e-Mobi Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatójával.

A találkozót sikerült leszerveznünk, azonban az eredetileg tervezett kérdéseimen egy kicsit változtatnom kellett, ugyanis a 2016 októberében kiírt másfél millió forintos pályázati kiírás 2018. augusztus 31-én befejeződött. Azaz, eddig lehetett beadni a pályázatokat a tisztán elektromos gépkocsi(k) vásárlásához. Habár ottlétemkor az új pályázati kiírás még nem volt publikus, annyit azonban megtudtam, hogy hamarosan új pályázat nyílik egyszerűsített feltételekkel és teljesen új tartalommal. Továbbá automatizált pályázati rendszerre számíthatunk, ezzel egyidejűleg pedig felgyorsul a pályázat folyamata is, amely javarészt elektronikus lesz.

Azóta hivatalosan is bejelentették, hogy újra lehet pályázni az elektromos gépjármű beszerzések támogatására, a programban 3 milliárd forintos keret áll rendelkezésre hazai költségvetési forrásból. Magánszemélyek, gazdasági társaságok, önkormányzatok október 29-étől adhatják be a pályázatot a vissza nem térítendő támogatásra a https://palyazat.e-mobi.hu honlapon. A kormány két éve hirdette meg először az elektromos autók vásárlására a támogatást. mely során a pályázók 1200 pályázatot nyújtottak be 1600 tisztán elektromos hajtású jármű vásárlásának a támogatására. A program sikeres, amit mutat az is, hogy a régióban jelenleg Magyarországon értékesítik a legtöbb elektromos járművet, jelenleg több mint 8000 zöld rendszámú jármű közlekedik a magyar utakon.

A megnyíló pályázatban is a bruttó vételár 21 százalékára, maximum 1,5 millió forint támogatást lehet kérni, változás a korábbi kiíráshoz képest, hogy a 15 millió forint maximális bruttó vételárat 20 millió forintra emelték.

Az elmúlt hetekben egyre több olvasónk jelezte, hogy hogy a pályázók felé nagyobb volumenben is megindult a támogatói okiratok kiadása, miután a támogató Innovációs és Technológiai Minisztérium meghozta a döntést a pályázatokkal kapcsolatban.  A kiadott támogatói okiratok pedig körülbelül ¼- ¾ arányban oszlanak meg a pályázó magánszemélyek és jogi személyek között.

Úgy gondolom, hogy az új, egyszerűsített pályázattal pedig a támogatói okiratok kiadása tovább gyorsul és növekszik.

Gőzerővel telepítik a töltőket

Egy kicsit beszélgettünk a töltőberendezésekről és -telepítésekről is. Ugron úr elmondta, hogy az e-Mobi Nonprofit Kft. mindent megtesz annak érdekében, hogy a hideg idő beállta előtt minél több töltőberendezést telepítsenek. A munka már most is gőzerővel halad, nap mint nap telepítenek és üzemelnek be töltőket az ország különböző pontjain. Erről az e-cars.huis folyamatosan beszámol.

Jelenleg több mint 150 darab letelepített töltőállomással rendelkezik az e-Mobi, melyek száma továbbra is folyamatosan nő: a projekt végére ez a szám várhatóan közel a duplájára növekszik majd. Ennek ellenére lehetséges, hogy 35-40 töltő csak jövőre lesz kész, ugyanis nagyon sok helyen a telepítés összetett hálózatbővítéssel jár, akár új transzformátor-állomást is kell biztosítani ezeknek a töltőknek, vagy pedig a telepítés kivitelezésének forgalom-, építészeti- vagy hálózattechnikai korlátai vannak, melyeknek az engedélyezési folyamata több száz napot is meghaladhat.

Ahhoz például, hogy Budapesten összesen körülbelül 170 darab töltőt telepítsenek, csaknem 630 helyszínt kellett a szakembereknek átnézniük. Én is elcsodálkoztam, hogy egy-egy ilyen telepítésnél mivel is kell szembenézni… Nem egyszerű az egyszer biztos!

Hiszen a töltőtelepítés egy nagyon bonyolult folyamat, megvan a maga rendje mely számos lépésből áll és határozott sorrendben követik egymást.

  • Telepítési helyszínek összetett elemzés utáni kijelölése (minél hatékonyabb töltő lefedettségre törekedve). A helyszínek száma a tervezett helyszín darabszámot meghaladó mennyiségű kell legyen, így például 300 helyszínhez közel 1000 darab helyszínt kell egyeztetni az illetékesekkel)
  • A telepítési helyszínekkel kapcsolatos egyeztetések lefolytatása a helyszínek tulajdonosaival, valamint a területileg illetékes hálózati engedélyesekkel, azaz a DSO-kkal.
  • A telepítési helyszínek használatára vonatkozó tulajdonosi hozzájárulások beszerzése.
  • A tulajdonosi hozzájárulás alapján hálózatfejlesztésre, hálózati csatlakozásra és a mérési pont kialakítására vonatkozó igénybejelentések benyújtása a területileg illetékes hálózati engedélyesekhez.
  • Együttműködési megállapodás megkötése a területtulajdonosokkal (közterület lévén a testületi üléseken hagyható jóvá, így akár hónapokig is elhúzódhat) a kiépítendő külön elszámolási méréssel rendelkező csatlakozási pont bekapcsolásához szükséges tulajdonosi jogcímigazoláshoz.
  • Közműegyeztetés szükséges a kiépítendő földkábelek fektetési útvonalán, továbbá a forgalomtechnikai terveket is jóvá kell hagyatni, melyekre jelenleg nincs egységes rendelkezés, így területileg eltérőek az elvárások és elbírálások is.
  • Az elektromos hálózat csatlakozási pontig történő kiépítése, töltőberendezések letelepítése és mérési pontok kialakítása.
  • Töltőhelyek kialakítása (tervezés, parkoló felfestése, táblák, ütközésvédelem, “járda” a töltő körül)
  • Töltőberendezések műszaki üzembe helyezése, ideértve a tesztelést és a különböző méréseket is.

Az e-Mobi Nkft. elsődleges küldetése a felhasználók számára komfortos szolgáltatást, valamint az országos átjárhatóságot biztosítótöltőhálózat kialakítása, ezért elsősorban Budapesten, vidéki nagyvárosokban, nagyobb forgalmú utak mentén, nagy látogatottságú közintézményeknél és közkedvelt szabadidős célpontoknál valósul meg a töltőberendezések telepítése és üzembe helyezése. A beszélgetés során azt is megtudtam, a töltősűrűséget tekintve a nemzetközi jó gyakorlatok alapján stratégiai cél, hogy Magyarországon körülbelül 10-15 autóra 1 töltő jusson a jövőben.

Már korábban beszámoltunk arról, hogy szeptemberben megtörtént az első 50 kW-os DC e-Mobi töltő használatba adása Budapesten a Mechwart téren. Habár rendkívül költséges berendezésről van szó, várhatóan nem ez lesz az egyetlen ilyen, ráadásul több városban is létesítenek 22 kW-os DC töltőket, melyekkel ár-érték arányban a legjobb megoldás születhet kihasználhatóság, átjárhatóság szempontjából. Továbbá volt szerencsém olyan fejlesztésekbe is betekinteni, amire még jómagam sem gondoltam. Erről azonban egy következő cikkemben írok.

Addig is mellékelek egy képet, amelyen jól látható a (sokak szerint biztosan nem létező) 22 kW-os e-Mobis DC töltő. Jelentem, hogy igenis létezik! A töltő belseje sem üres, az e-Mobi ügyvezetője megmutatta azt is, és még működés közben is láthattam! Az utóbbi hetekben, pedig egyre több nagyvárosban lehetett ilyen töltőkkel találkozni.

[ult_buttons btn_title=”Ide kattintva követhetsz minket a Facebookon is!” btn_link=”url:https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fecarshu%2F||target:%20_blank|” btn_align=”ubtn-center” btn_size=”ubtn-block” btn_title_color=”#3b5998″ btn_bg_color=”rgba(175,175,175,0.15)” btn_hover=”ubtn-fade-bg” btn_anim_effect=”ulta-shrink” btn_bg_color_hover=”rgba(175,175,175,0.15)” btn_title_color_hover=”#06c100″ icon=”none” icon_size=”40″ icon_color=”#3b5998″ btn_icon_pos=”ubtn-sep-icon-at-left” btn_shadow=”shd-bottom” btn_shadow_color=”#3b5998″ btn_shadow_color_hover=”#06c100″ btn_shadow_size=”5″ btn_font_style=”font-weight:bold;” btn_font_size=”desktop:20px;”]
[ult_buttons btn_title=”Csatlakozz a legnagyobb Magyar Elektromos autó tippek és kérdések Facebook csoportunkhoz!” btn_link=”url:http%3A%2F%2Feautoklub.com%2F||target:%20_blank|” btn_align=”ubtn-center” btn_size=”ubtn-block” btn_title_color=”#3b5998″ btn_bg_color=”rgba(175,175,175,0.15)” btn_hover=”ubtn-fade-bg” btn_anim_effect=”ulta-shrink” btn_bg_color_hover=”rgba(175,175,175,0.15)” btn_title_color_hover=”#06c100″ icon=”none” icon_size=”30″ icon_color=”#3b5998″ btn_icon_pos=”ubtn-sep-icon-at-left” btn_shadow=”shd-bottom” btn_shadow_color=”#3b5998″ btn_shadow_color_hover=”#06c100″ btn_shadow_size=”2″ btn_font_size=”desktop:14px;” btn_font_style=”font-weight:bold;”]
[ult_buttons btn_title=”Ide kattintva beléphetsz elektromos autós fórumunkba!” btn_link=”url:http%3A%2F%2Fe-cars.hu%2Fforum%2F||target:%20_blank|” btn_align=”ubtn-center” btn_size=”ubtn-block” btn_title_color=”#3b5998″ btn_bg_color=”rgba(175,175,175,0.15)” btn_hover=”ubtn-fade-bg” btn_anim_effect=”ulta-shrink” btn_bg_color_hover=”rgba(175,175,175,0.15)” btn_title_color_hover=”#06c100″ icon=”none” icon_size=”30″ icon_color=”#3b5998″ btn_icon_pos=”ubtn-sep-icon-at-left” btn_shadow=”shd-bottom” btn_shadow_color=”#3b5998″ btn_shadow_color_hover=”#06c100″ btn_shadow_size=”2″ btn_font_size=”desktop:14px;” btn_font_style=”font-weight:bold;”]