Csak nem tudtam megállni, hogy a két ajtós fortwo után ne próbáljam ki a négy ajtós forfour-t is a Smart palettájáról. A fortwo nagyon rövid ideig volt nálam, amit sajnáltam, viszont a három nap alatt kereken 772 kilométert tettünk meg együtt a kis dongóval. Azóta kiderült, hogy a kis fekete Brabus optikás modell új gazdát talált. Bízom benne, hogy ott is megbecsülik!

Ennek apropójaként a Mercedes-Benz hazai importőrtől kértem egy Smart forfour EQ-t, kíváncsi voltam a különbségre illetve a fogyasztásra is. A november 1-i hosszú hétvégére sikerült lefixálnom az autót, ebből pár nap elment a forgatásra, ugyanis mostantól minden kapott autóról kis filmet is készítünk. Erről majd külön írok egy postot, érdekes a történet.

A trailer itt megnézhető:

No, de kanyarodjunk vissza a forfour-hoz és a hosszú hétvégéhez. A smart történetét már bizonyára mindenki ismeri, ha nem akkor érdemes a két ajtós fortwo-val kezdeni az olvasást. Szombat délután úgy döntöttünk, hogy vasárnap reggel elutazunk Visegrádra, Székesfehérvárról! Nyolc óra körül indultunk, 100%-ra töltött akkuval, ami ECO módban 150 kilométer megtehetőt jósolt. Mivel csak 10 fok volt, ezért 22 fokra állítottam a fűtést az autóban. Ekkora a megtehető egyből leugrott 105 kilométerre. Sebaj, ismerem már az elektromos autók gondolkodását, nem ver át! A kis kijelzőn az EQ smart mutatja az aktuális fogyasztók fogyasztását is ami nagyon hasznos. Mikor neki állt fűteni az utasteret és az akku pakkot akkor a fűtésre 1 kW-os fogyasztást mutatott a fedélzeti számítógép, viszont mikor kiértünk Székesfehérvárról, körülbelül 5 kilométer után már csak 0-t mutatott. Ekkorra már annyira felfűtötte az utasteret, hogy egy szál pólóban ültem az autóban. Ez után pedig a megtehető kilométer is folyamatosan növekedett. Tudtam, hogy pánikra semmi ok!

Székesfehérvártól a visegrádi Palotaház előtt levő töltőig 113 kilométer az út papíron, nem autópályán mentünk hanem Pákozd, majd a 7-es úton Budapesten át Tahitótfalunak. Mindenhol a megengedett legnagyobb sebességgel, a fűtés pedig folyamatosan 22 fokra volt állítva. Az utat 118 kilométer alatt tettük meg, 12,7 kWh/100km-es átlagfogyasztással és 18%-os töltöttséggel értünk a célhoz. További 31 kilométer megtehetőt még kijelzett a forfour, ami durván 140 kilométer össz megtehetőt eredményezett fűtéssel, két személlyel, közel sem spórolós lábbal. Elég jó!

Amiért pedig a legjobban szeretem a smartot, az a 22 kW-os fedélzeti töltő! Woilá, beszéljen helyettem a kép:

Várnézés és ebéd után irány haza Székesfehérvárra. Előtte még megjegyezném, hogy ezeket a töltőket nagyon jó helyre telepítette az e-Mobi. Minden elismerésem!

Az autó 170 kilométert mutatott miután lehúztam a töltőről, ECO módban fűtés nélkül. Baráti!

Hazafelé még megálltunk itt-ott, ezért több részletben vezettem le az utat. Székesfehérvárig 119 kilométert tettünk meg, átlagos tempóban. Ekkor már nagyobb volt a forgalom!

Viszont mire hazaértünk, 12,2 kWh/100km lett az egész út átlaga ami 237 kilométer volt. A Volkswagen e-UP-nak is hasonló volt a fogyasztása, viszont ott az össz 325 kilométer alatt kedvezőbb fogyasztási adat jött ki. 28%-os akkuval és még 46 kilométer megtehetővel értünk haza. Ami összesen 165 kilométer, azaz a kezdeti 170 kilométeres tipp majdnem helyesnek bizonyult.

Hazaérve, 230-ra dugtam az autót, had töltögessen egész éjszaka. Igaz 2 kW-al csordogált az energia, de éjszaka van ideje. Sajnos másnap vissza kellett vinnünk, pedig ez az autó is nagyon a szívemhez nőtt. Szerda délutántól, hétfő reggelig összesen 1341 kilométert mentünk a forfour-al. Elképesztő!

Ez az elektromos autó már nem csak városi és elővárosi közlekedésre való. Mondhatni, hogy már minden nagyobb városban találni 22 kW-os AC töltőt, és pont ez az egyik nagy előnye a smart-nak, hogy ezeket maximálisan ki is tudja használni. Nem kell egy imát elmondani a villámtöltőhöz érkezés előtt, hogy ne legyen nagy sor illetve működjön a töltő. A legnagyobb gond ott van, hogy a ma kapható villámtöltővel rendelkező e-autók többsége csak egy fázisú AC töltővel vannak szerelve, arról töltve pedig nagyon hosszúra nyúlhat a töltési idő.

A forfour-al nincs ilyen gond, csak keresünk egy AC töltőt és indulhat az energiavámpír!

Ha már felhoztam a VW legkisebb elektromos autóját az e-UP-ot akkor írnék egy rövidke összehasonlítást is. Mind a kettő nagyszerű autó, elsősorban a vásárlót úgyis az autó formája fogja meggyőzni. Erről nem tudunk írni, nekem mind a két autó formavilága tetszik. A belső már egy kicsit a smart felé billenti a mérleget, ugyanis a forfour-nál nem találkozhatunk félig borított ajtópanellal, ellenben az e-UP-nál. Ezekről majd a videóban úgyis szót ejtünk. Viszont, ha a töltést nézzük akkor egyértelmű az előny a smart javára. Hiába van a VW-ben villámtöltő, ha AC oldalról (3,7 kW) 6 órába telik míg feltöltjük az egész akku pakkot.

Akkuban erősebb az e-UP, de a tesztünk során nem ezt vettük észre. Ugyanis hasonló körülmények között tesztelve az e-UP-ból közel 160 kilométert tudtam kihozni, a forfour-ból pedig 165 kilométert a kisebb akku ellenére is (fent linkelt e-UP tesztből kiderül).

Árban a VW drágább mint a négy ajtós smart, ezért jár még egy pont a smart-nak.

Viszont ha választanom kellene a két modell közül akkor egyértelműen a smart EQ forfour-t választanám. Olcsóbb, minőségibb érzetet ad, 22 kW-os AC töltőt többre tartom mint a villámtöltőt és aktív termálmenedzsmenttel van ellátva. Ami hűti és fűti az akkut, ha az idő megkívánja!

Ha, csak két személyre választanék akkor már a fortwo lenne az ideális befutó, az mégiscsak a klasszikus smart vonalakat örökölte és ha smart akkor már mindenkinek a két ajtós kisautó jut eszébe. Nem is, emelem a tétet! Ugyanis a smart EQ fortwo cabrio még menőbb, ezért több mint valószínű, hogy erre adnám le a rendelést!

Ide kattintva pedig iratkozzatok fel a Youtube csatornánkra és nézzétek meg a trailert!