A Toyota a Denyoval közösen egy olyan egy üzemanyagcellás áramfejlesztő jármű kifejlesztésén dolgozik, amely hidrogénnel termel áramot. A környezetbarát jármű csökkenti a CO₂-kibocsátást, és katasztrófahelyzetek esetén akár három napon keresztül folyamatos áramellátást képes lesz majd biztosítani a mentőszolgálatok számára.
A Denyo és a Toyota bejelentették, hogy sikerült közösen kifejleszteniük egy üzemanyagcellás áramfejlesztő járművet, ami hidrogénnel termel áramot. A mobil (szállítható) generátorok egyik vezető gyártójaként a Denyo a Toyotával közösen dolgozik majd a berendezés tesztelésén, hogy később forgalomba hozhassák azt, ezzel is segítve egy fenntartható társadalom kialakítását. A projektet a Japán Környezetvédelmi Minisztérium „alacsony széndioxid-kibocsátási technológia kutatás-fejlesztési programnak” minősítette. Mind a Denyo, mind a Toyota aktívan foglalkoznak globális környezetvédelmi kezdeményezésekkel, mert mindkét cég fontosnak tartja e problémák kezelését.
Ennek megfelelően abban a meggyőződésben fejlesztették ki az áramfejlesztő járművet, hogy a CO₂-kibocsátás további mérsékléséhez fontos az üzemanyagcellás technológiák alkalmazása a haszongépjárművekben és ipari járművekben is. Emellett a két cég közösen vizsgálja azokat a lehetőségeket, hogy miként használhatók az elektromos járművek nagy teljesítményű áramforrásként, ott és akkor fejlesztve áramot, ahol éppen szükséges, például a természeti katasztrófák miatt áramellátás nélkül maradó területeke, vagy éppen szórakoztató rendezvényeken, például a szabadtéri koncerteken.
A jelenleg áramfejlesztésre használt járművek jelentős részben dízelmotoros hajtást használnak és dízelmotoros generátorokkal termelnek áramot. A fosszilis üzemanyag felhasználása miatt ezek környezetre káros anyagokat bocsátanak ki, többek közt üvegházhatású gázokat, széndioxidot (CO₂) és nitrogénoxidot (NOx). Ezzel szemben az üzemanyagcellás áramfejlesztő jármű üzemanyagcellával termeli az áramot, így kiküszöböli a környezetre káros anyagok emisszióját, és képes mintegy három napon keresztül folyamatos áramellátást biztosítani, illetve – az áramfejlesztés melléktermékeként – többféle célra felhasználható vizet is előállít. A Toyota/Denyo közösen kifejlesztett üzemanyagcellás áramfejlesztő járműve a Toyota Dyna kisteherautóra épül, amit a áramforrásként a Toyota Mirai üzemanyagcellás jármű (FCEV) hajtási rendszerével szereltek fel, az áramfejlesztő egység pedig a Denyo által a Környezetvédelmi Minisztérium támogatásával kifejlesztett üzemanyagcellás rendszer. Emellett a jármű 65 kg hidrogént is szállít ( 27 tartályban), amivel jelentős távolságot tehet meg, és hosszabb időn keresztül is tud áramot fejleszteni.
A jármű tesztelése már múlt hónapban megkezdődött. Ennek során összehasonlítják működését a hagyományos, belsőégésű motorral működő generátorokéval, hogy ellenőrizzék az üzemanyagcellás áramfejlesztő jármű különleges jellemzőit, beleértve a különféle rakományokra gyakorolt hatását és a CO₂-kibocsátás csökkentését is.
A Toyota/Denyo üzemanyagcellás áramfejlesztő jármű fontosabb műszaki adatai
Jármű | Hosszúság × szélesség × magasság | 6380 × 2220 × 2240 m |
Megengedett legnagyobb össztömeg | 7,265 t | |
Hidrogénszállító kapacitás | Nagynyomású tartályok száma | 27 |
Tartály belső térfogata | 1.626 liter | |
Szállított hidrogén tömege | Kb. 65 kg | |
Áramforrás | Névleges teljesítmény | 8,5 kW (összes háromfázisú ás egyfázisú teljesítmény) |
Áramfejlesztő kapacitás | Kb. 612 kWh | |
Névleges feszültség / fázisok száma / frekvencia | 100/200 VAC / három fázis és egy fázis / 50/60 Hz | |
Folyamatos áramellátás (maximális teljesítmény: 8,5 kW) | Kb. 72 óra Megjegyzés: a fenti időtartam azzal a feltétellel teljesül, ha az üzemanyagcellás áramfejlesztő jármű 100 kilométeres távolságon (200 km oda-vissza) belülre települ ki. | |
Víztermelés (max. keletkező vízmennyiség) | Kb. 450 liter |