A Toyota a Denyoval közösen egy olyan egy üzemanyagcellás áramfejlesztő jármű kifejlesztésén dolgozik, amely hidrogénnel termel áramot. A környezetbarát jármű csökkenti a CO₂-kibocsátást, és katasztrófahelyzetek esetén akár három napon keresztül folyamatos áramellátást képes lesz majd biztosítani a mentőszolgálatok számára.

A Denyo és a Toyota bejelentették, hogy sikerült közösen kifejleszteniük egy üzemanyagcellás áramfejlesztő járművet, ami hidrogénnel termel áramot. A mobil (szállítható) generátorok egyik vezető gyártójaként a Denyo a Toyotával közösen dolgozik majd a berendezés tesztelésén, hogy később forgalomba hozhassák azt, ezzel is segítve egy fenntartható társadalom kialakítását. A projektet a  Japán Környezetvédelmi Minisztérium  „alacsony széndioxid-kibocsátási technológia kutatás-fejlesztési programnak” minősítette.  Mind a Denyo, mind a Toyota aktívan foglalkoznak globális környezetvédelmi kezdeményezésekkel, mert mindkét cég fontosnak tartja e problémák kezelését.

Ennek megfelelően abban a meggyőződésben fejlesztették ki az áramfejlesztő járművet, hogy a CO₂-kibocsátás további mérsékléséhez fontos az üzemanyagcellás technológiák alkalmazása a haszongépjárművekben és ipari járművekben is. Emellett a két cég közösen vizsgálja azokat a lehetőségeket, hogy miként használhatók az elektromos járművek nagy teljesítményű áramforrásként, ott és akkor fejlesztve áramot, ahol éppen szükséges, például a természeti katasztrófák miatt áramellátás nélkül maradó területeke, vagy éppen szórakoztató rendezvényeken, például a szabadtéri koncerteken.

Hirdetés

A jelenleg áramfejlesztésre használt járművek jelentős részben dízelmotoros hajtást használnak és dízelmotoros generátorokkal termelnek áramot. A fosszilis üzemanyag felhasználása miatt ezek  környezetre káros anyagokat bocsátanak ki, többek közt üvegházhatású gázokat, széndioxidot (CO₂) és  nitrogénoxidot (NOx).  Ezzel szemben az üzemanyagcellás áramfejlesztő jármű üzemanyagcellával termeli az áramot, így kiküszöböli a környezetre káros anyagok emisszióját, és képes mintegy három napon keresztül folyamatos áramellátást biztosítani, illetve – az áramfejlesztés melléktermékeként – többféle célra felhasználható vizet is előállít. A Toyota/Denyo közösen kifejlesztett üzemanyagcellás áramfejlesztő járműve a Toyota Dyna kisteherautóra épül, amit a áramforrásként a Toyota  Mirai üzemanyagcellás jármű (FCEV) hajtási rendszerével szereltek fel, az áramfejlesztő egység pedig a Denyo által a Környezetvédelmi Minisztérium támogatásával kifejlesztett üzemanyagcellás rendszer. Emellett a jármű  65 kg hidrogént is szállít ( 27 tartályban), amivel jelentős távolságot tehet meg, és hosszabb időn keresztül is tud áramot fejleszteni.

A jármű tesztelése már múlt hónapban megkezdődött. Ennek  során összehasonlítják működését a hagyományos, belsőégésű motorral működő generátorokéval, hogy ellenőrizzék az üzemanyagcellás áramfejlesztő jármű különleges jellemzőit, beleértve a különféle rakományokra gyakorolt hatását és a CO₂-kibocsátás csökkentését is.

A Toyota/Denyo üzemanyagcellás áramfejlesztő jármű fontosabb műszaki adatai

JárműHosszúság × szélesség × magasság6380 × 2220 × 2240 m
Megengedett legnagyobb össztömeg7,265 t
Hidrogénszállító kapacitásNagynyomású tartályok száma27
Tartály belső térfogata1.626 liter
Szállított hidrogén tömegeKb. 65 kg
ÁramforrásNévleges teljesítmény8,5 kW (összes háromfázisú ás egyfázisú teljesítmény)  
Áramfejlesztő kapacitás Kb. 612 kWh
Névleges feszültség / fázisok száma / frekvencia100/200 VAC / három fázis  és egy fázis / 50/60 Hz
Folyamatos áramellátás (maximális teljesítmény: 8,5 kW)Kb. 72 óra Megjegyzés: a fenti időtartam azzal a feltétellel teljesül, ha az üzemanyagcellás áramfejlesztő jármű 100 kilométeres távolságon (200 km oda-vissza) belülre települ ki.
Víztermelés (max. keletkező vízmennyiség)Kb. 450 liter