A globális újautó-piac 2025-ben új mérföldkőhöz érkezett: világszerte az újonnan eladott személyautók több mint 25 százaléka elektromos hajtású volt. A friss adat az energetikai és piaci elemzésekkel foglalkozó Ember legújabb jelentéséből származik, és egyértelműen jelzi, hogy az elektromos autók már nem réspiacot képviselnek, hanem a globális autóipar meghatározó irányává váltak.
A növekedés súlypontja áthelyeződött
Az elemzés szerint az elektromos autók versenye mára valóban világméretű lett. Míg 2019-ben csupán négy országban érte el az elektromos járművek aránya az újautó-eladások tíz százalékát, addig 2025-re már 39 ország lépte át ezt a küszöböt. Ez világosan mutatja, hogy az elektromos mobilitás nem csupán a fejlett gazdaságok kiváltsága, hanem gyorsan terjed a feltörekvő régiókban is.

Délkelet-Ázsia az élmezőnybe ugrott
Különösen látványos a délkelet-ázsiai térség előretörése. A ASEAN országai 2025-re az elektromos autók globális terjedésének egyik központjává váltak. Szingapúrban és Vietnámban az elektromos autók aránya az új eladásokon belül megközelíti a 40 százalékot, ami már az Európai Unió és az Egyesült Királyság szintje fölé emeli a régiót. Indonézia idén elérte a 15 százalékos arányt, Thaiföld pedig 20 százalékig jutott, és 2025 első három negyedévében több elektromos autót adott el, mint Dánia.
„Ez már nem felzárkózás, hanem vezető szerep”
Euan Graham, az Ember villamosenergia- és adatelemzője szerint „ez egy jelentős fordulópont. 2025-ben áthelyeződött a súlypont. A feltörekvő piacok már nem felzárkóznak, hanem vezetik az elektromos mobilitásra való átállást. Ezek az országok felismerik az elektromos járművek stratégiai előnyeit, a tisztább levegőtől kezdve a fosszilis tüzelőanyag-import csökkentéséig.”
Latin-Amerika és Törökország is felgyorsult
A növekedés nem áll meg Ázsiában. Latin-Amerikában Uruguay már 27 százalékos elektromosautó-részesedést ért el, ami nagyjából az Európai Unió átlagának felel meg. Mexikó és Brazília szintén gyors ütemben növeli eladásait, miközben Japánban az elektromos autók aránya 2022 óta körülbelül három százalékon stagnál. Törökország eközben 17 százalékos piaci részesedéssel már Belgiumot is megelőzte, és Európa egyik legnagyobb tisztán elektromos autópiacává vált darabszám alapján.

A kínai gyártók szerepe megkerülhetetlen
A feltörekvő piacokon értékesített elektromos autók jelentős része kínai gyártóktól érkezik. Az Ember elemzése szerint 2023 közepe óta a kínai elektromosautó-export növekedésének szinte teljes egésze az OECD-n kívüli országokba irányult. Brazília, Mexikó, az Egyesült Arab Emírségek és Indonézia ma már a legfontosabb célpiacok közé tartoznak, amit az elektromos járműveket támogató állami ösztönzők és a helyi gyártást segítő programok is felgyorsítottak.
Az olajkereslet már most csökken
Az elektromos autók terjedése a fosszilis energiahordozók iránti keresletre is mérhető hatást gyakorol. Az elektromos járművek nagyjából háromszor hatékonyabbak, mint a belső égésű motoros autók, így még fosszilis alapú áramtermelés mellett is csökkentik az olajfelhasználást. Brazíliában, ahol az áramtermelés döntően tiszta forrásokra épül, a tisztán elektromos autók akár 90 százalékkal mérséklik a fosszilis üzemanyagok iránti igényt, míg Indonéziában ez az arány közel 50 százalék.
A következő évek kulcsa az infrastruktúra
Graham szerint a feltörekvő piacok döntik el a globális autópiac jövőjét. „Az, hogy most milyen döntések születnek a töltőinfrastruktúra kiépítéséről és a kezdeti támogatásokról, alapvetően befolyásolja majd, mennyire tartható fenn ez a lendület” – fogalmazott.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!













