Bár a belsőégésű motorral szerelt autók teljes európai kivezetése majd csak 2035-től esedékes, addig is folyamatosan szigorodnak az ilyen autókra vonatkozó szabályok. Természetesen a környezetvédelmi normák nem csak kontinensünkön szigorodnak hamarosan, többek között az Egyesült Királyságban is jelentős problémákkal kell szembenéznie hamarosan jó pár márkának.
Az első ilyen jelentős probléma 2025-től esedékes az Európai Unió területén minden olyan autógyártónak, ami nem tudja hozni a kitűzött károsanyag-kibocsájtási célértéket. 2025-ben az EU megköveteli az Európában értékesített új személygépkocsik flottakibocsátásának 25 százalékos csökkentését a 2021-es adatokhoz képest. Az új szabályok be nem tartása pedig komoly költségekkel fog járni minden gyártónak, ami nem tudja ezt teljesíteni.
A probléma pedig itt kezdődik. Ugyanis hiába van ma már szinte minden nagyobb gyártónak a kínálatában több PHEV, vagy éppen BEV modell is, ha ezeket nem veszik a vevők. Hogy ennek mi az oka, vagy éppen csak egy ideiglenes visszaesésről kell beszéljünk, az az európai gyártók szemszögéből teljesen mindegy, hiszen ha nincsen meg a tervezett eladási szám ezekhez az elektromos autókhoz, akkor a teljes eladott flottára vetített átlag sem fog tudni teljesülni. Ebben az esetben pedig érkezni fognak folyamatosan a büntetések, amik vélhetően nagyon fognak fájni az amúgy sem rózsás helyzetben lévő európai gyártóknak.
Valamit érdemes lépni, mert ezek a büntetésből származó extra kiadások komoly problémákat szülhetnek. A BMW, a Volkswagen és a Renault vezetői az elmúlt napokban felszólaltak az Európai Unió emissziós célkitűzései ellen, azzal érvelve, hogy a fokozatos megszüntetési szabályok túl nagy nyomást helyeznek az iparágra. A vásárlók nem a várt növekedési ütemben veszik ezeket az elektromos modelleket, így az autógyártók komoly bírságra számíthatnak. A BMW vezérigazgatója, Oliver Zipse is problémásnak látja a dolgokat:
„Úgy gondoljuk, hogy az EU-ban elengedhetetlen a CO2-flottákra vonatkozó jogszabályok átfogó felülvizsgálata. 2025 végére a világ észre fogja venni, hogy az átállás nem olyan egyszerű, onnantól ugyanis a nyomás jelentős lesz az európai autóipar számára a büntetések révén. A döntéshozók nem veszik figyelembe, hogy ez a folyamat több millió ügyfél szabad döntésén múlik. Ez nem olyan, mint az energetikai szektor, ahol kikapcsolhatunk valamit és akkor automatikusan történik is valami.”
A VW-Csoport vezérigazgatója, Oliver Blume is elmondta véleményét a témában: „Nem logikus, hogy az iparnak büntetést kell fizetnie, ha az elektromos járművek felfutásának keretfeltételei nem adottak.”
Végezetül érdemes tudni, hogy a Renault vezérigazgatója, Luca de Meo is hasonló állásponton van, és a héten nyílt levélben kért felülvizsgálatot az uniós jogalkotóktól. Hogy ezeknek a felvetéseknek lesz-e bármilyen eredménye, az kiderül majd.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!