Kína fékez: vége lehet a „nullkilométeres” használt autók aranykorának?

0

Kína autóipari forgalmazási szektora új szabályozási szakaszba lép, miután a hatóságok szigorítani készülnek az úgynevezett nullkilométeres használt autók régóta bevett gyakorlatán. Az erről szóló új exportmegfelelési előírások 2026. január 1-jén lépnek hatályba – számolt be róla az Auto-home. A szakpolitikai irányváltás több évnyi gyors bővülést követ, amely mind a belföldi forgalomban, mind a külföldi exportban látványosan megjelent az olyan járművek esetében, amelyeket ugyan már forgalomba helyeztek, de ténylegesen nem használtak.

Mit jelent pontosan a nullkilométeres használt autó?

Az iparági szakértők meghatározása szerint a nullkilométeres használt autók olyan járművek, amelyek gyakorlatilag nulla, vagy legfeljebb néhány száz kilométeres futásteljesítménnyel kerülnek értékesítésre. Ezek lehetnek már regisztráltak vagy még nem forgalomba helyezettek, ugyanakkor használt autóként jelennek meg a piacon, miközben állapotuk minden szempontból újautószintű. Gyakran még a védőfóliák és belső takaróelemek is érintetlenek maradnak.

Tömeges jelenséggé vált a gyakorlat Kínában

Iparági becslések szerint 2024-ben közel 1 millió darab nullkilométeres használt autó cserélhetett gazdát Kínában, ami a teljes használt­autó-piac mintegy 5 százalékát tette ki. A jelenség szorosan kapcsolódik a tartós gyártási túlkapacitáshoz, mivel a gyártók és kereskedők így gyorsítják a készletforgást, és kedvezményes áron terelik át az új járműveket a használt autós csatornákba.

Az export lett az igazi hajtóerő

Az elmúlt években még hangsúlyosabb szerepet kapott az export. Míg 2021-ben mindössze 15 ezer használt autót exportált Kína, addig 2024-re ez a szám 436 ezerre nőtt, és 2025-ben már 500 ezer fölé emelkedhet. Az iparági becslések szerint az exportált használt autók 70–80 százaléka valójában nullkilométeres jármű.

Ez azonban komoly kockázatokat hordoz. Belföldön az agresszív árengedmények szétfeszítik a hagyományos márkakereskedői árstruktúrákat, külföldön pedig sok jármű megfelelő lokalizáció és hivatalos értékesítés utáni támogatás nélkül kerül forgalomba. Ennek következményei a karbantartási, szoftveres és akkumulátorszerviz-problémák, amelyek a kínai autómárkák nemzetközi megítélését is ronthatják.

Jön az új szabályozás: gyártói felelősség nélkül nincs export

A helyzet kezelésére válaszul négy kormányzati szerv, élükön a Ministry of Commerce intézményével, új szabályozást adott ki a használt autók exportjára. Az előírás szerint 2026. január 1-jétől minden olyan járműnél, amelyet az első forgalomba helyezést követő 180 napon belül exportálnak, kötelező lesz egy gyártó által kiállított értékesítés utáni szolgáltatási igazolás.

A dokumentumnak tartalmaznia kell az export célországát, a jármű részletes adatait, valamint a gyártó hivatalos pecsétjét, ezzel egyértelműen összekapcsolva az exportot a gyártó által vállalt felelősséggel.

Alapjaiban alakulhat át a kínai exportmodell

Az új szabályozás nem tiltja meg a használt autók kivitelét, ugyanakkor jelentősen megemeli a megfelelési küszöböt. A várakozások szerint országos szinten átalakul a nullkilométeres használt autók exportjának eddigi gyakorlata, és visszaszorulhat az a modell, amely eddig gyors, de hosszú távon kockázatos növekedést eredményezett.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Kovács Kata
Szeretem az elektromos autókat és a modern technológiát!