A nagy nyilvánosságot kapott balesetek, köztük a Xiaomi SU7 elektromos szedánnal összefüggésbe hozott incidensek ismét reflektorfénybe helyezték az autók ajtóbiztonságának kérdését Kínában. Ennek hatására a China Ministry of Industry and Information Technology nyilvános társadalmi egyeztetést indított egy új nemzeti szabványtervezetről, amely előírná, hogy az autók ajtajai baleset vagy akkumulátoros hőesemény után is mechanikusan nyithatók maradjanak.
Nem új ötlet, de most már célegyenesben van
A mostani konzultáció egy korábban elindított szabályozási folyamat folytatása. Amint arról szeptember 24-én a CarNewsChina is beszámolt, már ősszel nyilvánosságra hozták az ajtókilincsek biztonsági követelményeinek első tervezetét, amely lefektette a vészhelyzeti, mechanikus ajtónyitás alapelveit.
A frissen publikált dokumentumok azonban már a jóváhagyásra szánt hivatalos szabványtervezetet tartalmazzák, részletes műszaki előírásokkal és vizsgálati módszerekkel együtt. Ez egyértelmű jelzés arra, hogy a bevezetéshez vezető folyamat előrehaladott állapotban van.
Minden oldalsó ajtón kötelező lenne a mechanikus kilincs
A minisztérium tájékoztatása szerint az „Automotive Door Handle Safety Technical Requirements” című szabványtervezet kimondja, hogy minden oldalsó ajtót – a csomagtérajtó kivételével – mechanikusan működtethető külső kilinccsel kell ellátni. A kialakításnak lehetővé kell tennie, hogy az utasok vagy a mentést végzők szerszámok nélkül ki tudják nyitni az ajtót, akkor is, ha az utasvédelmi rendszerek már visszafordíthatatlanul aktiválódtak, vagy az elektromos akkumulátor hőterjedési eseménye bekövetkezett.
Az elektronikus vezérlésű, automatikusan működő ajtózár-rendszereknél a szabvány külön hangsúlyozza, hogy a mechanikus nyitásnak áramkimaradás és rendszerhiba esetén is működnie kell, még akkor is, ha a zár zárt állapotban marad.
Szabályozott elhelyezés és jól hozzáférhető kialakítás
A tervezet részletesen meghatározza a külső ajtókilincsek elhelyezését is. Ezeknek az ajtón vagy az ajtókeret közvetlen közelében, jól körülhatárolt és könnyen hozzáférhető zónában kell elhelyezkedniük, az ajtó nyitási módjától függően. A szabályozás előírja, hogy mindig elegendő kézmozgást biztosító tér álljon rendelkezésre, így a mechanikus nyitás áramellátás nélkül is végrehajtható maradjon.
Belső kilincsek: láthatóság és egyértelmű jelölés
A belső ajtókilincsekre külön követelményrendszer vonatkozik. Minden oldalsó ajtón legalább egy mechanikusan működtetett belső kilincsnek kell lennie, és ha több is található az ajtón, ezeknek egymástól függetlenül is képesnek kell lenniük az ajtó nyitására.
A szabvány azt is rögzíti, hogy legalább egy belső kilincsnek jól láthatónak kell lennie az utas számára, meghatározott távolságra az ajtó szélétől és az ülés referencia pontjától. A legtöbb belső kilincset állandó azonosító jelöléssel és szabványosított szimbólumokkal kell ellátni, amelyek megfelelő méretűek, nagy kontrasztúak és gyenge fényviszonyok között is jól felismerhetők.
Komoly terhelési és működési tesztek jönnek
A szabályozás részletes vizsgálati eljárásokat is bevezet. Ezek kiterjednek a külső kilincsek statikus és dinamikus működésére, a belső kilincsek funkcionalitására, valamint a mechanikai szilárdság ellenőrzésére. A külső ajtókilincseknek legalább 500 newton erőhatást kell elviselniük törés vagy leválás nélkül, míg a legtöbb belső kilincs esetében ez az érték minimum 200 newton.
A tesztelés során szimulálják az ütközési körülményeket, az áramellátás megszakítását, és ellenőrzik, hogy az események után az ajtó ténylegesen kinyitható marad-e.
Fokozatos bevezetés, de mindenkit érint
A tervezet meghatározza az azonos kilincstípusú járműkonfigurációk feltételeit, és lépcsőzetes bevezetési ütemtervet rögzít. Az új típusjóváhagyással rendelkező modellek esetében bizonyos térbeli elhelyezési követelmények 13 hónappal a hatálybalépés után válnak kötelezővé, míg a többi előírás azonnal életbe lép. A már engedélyezett modelleknek a hatálybalépéstől számított 25 hónapon belül kell megfelelniük az új szabályozásnak.
Egyértelmű üzenet az autógyártóknak
Összességében a társadalmi egyeztetés jól mutatja, hogy Kína következetesen halad az egységes, mechanikus ajtónyitást előíró biztonsági követelmények bevezetése felé. Az új szabályozás nemcsak az újonnan piacra kerülő elektromos és hagyományos autókat érinti majd, hanem idővel a már engedélyezett modelleket is, jelentősen növelve a balesetek utáni mentés hatékonyságát és az utasbiztonság szintjét.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!













